Annons

Hur dyr ska en kalibrering vara?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gnutte

Aktiv medlem
Hej

Har precis införskaffat en Canon 7D efter ungefär ett uppehåll på 3år. Hade en 7D som jag var supernöjd med men valde andra prioriteringar. Har haft för vana att när jag hade mina saker och de var stort sett nya alltid skicka in dem för kostnadsfri kalibrering. Dagens utr jag har är endast 50mm 1,8 stm relativt ny och förmodligen ingår i garantin.

Eftersom Intervision i Stockholm är nerlagd så har Assist workshop tagit över. Skickade en fråga vad ev kalibreringen skulle kosta. blev lite förvånad över kostnaden och frågar här om någon anlitat dem då det känns väldigt dyrt. Var van med intervision att få det där krispiga i bilderna efter justeringen men innan jag är beredd att skicka in till Assist workshop vill jag veta hur andra har upplevt deras injustering av optik och hus om det var värt priset?

Min utr är följande
Canon 7D
Canon 70-200 f4l
Canon 50mm 1,8 STM

Fick detta som svar från dem:

Hej,

Det går bra att lämna in till oss. Kalibrering kostar : EOS 7D / 1200kr, EF 70-200 / 1500 kr , EF 50 / 600 kr.

Tar cirka 1 vecka.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är nog inga orimliga priser. Det tar en stund att kalibrera en kamera eller ett zoomobjektiv. De skall kollas på flera avstånd och på olika zoomområden. Sedan justeras om det behövs.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Jag ringde Canon RCC i Sthlm och frågade. Min Canon 700D skulle kosta 700kr och Canon 70-200 f4L IS USM skulle gå på 1500kr. Så det verkar ju va liknande priser.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Vad är det som kalibreras i kameran som inte har med respektive objektiv att göra?
Det handlar om att med instrument ta reda på att AF-sensorerna i kamerahuset i samspel med hjälpspegeln svarar mot sensorns läge i kameran, och att kameran ger "rätt signal" till objektiv för att ställa skärpan. Kameran sätts i bänk och testas och om det är fel, justeras den.

Testningen görs med ett program och det som kan justeras är det virtuella läget för sensorerna och hysteresen. Sensorernas läge kan också justeras fysiskt, och hjälpspegel respektive huvudspegel kan justeras.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej

Var van med intervision att få det där krispiga i bilderna efter justeringen men innan jag är beredd att skicka in till Assist workshop vill jag veta hur andra har upplevt deras injustering av optik och hus om det var värt priset?
Det låter som ungefär samma priser som innan Intervision la ner. Det är för övrigt samma lokaler och i princip samma gäng som är på Assist. Kort sagt, var du nöjd med din Canon service hos Visual Service så ser jag ingen anledning att vara orolig.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skulle inte lägga ut ett par tusen på att kalibrera något som jag inte tycker har några problem.

Börja med att göra några enkla tester och att använda utrustningen till "vardags". Upplever du att fokus sitter och inte ser något konstigt så är det väl bara att köra på.

Kostnaderna verkar väl rimliga.
 

Gnutte

Aktiv medlem
Tack alla för svaren och tack PeterWem dock känns som jag ska inte pilla med sådant. Har någon kört det programmet då det inte var direkt billigt?

nej jag har inte testat ordentligt hela min utr utan var mer van att lämna in som tidigare men ska testa först ordentligt innan jag funderar på att lämna in!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack alla för svaren och tack PeterWem dock känns som jag ska inte pilla med sådant. Har någon kört det programmet då det inte var direkt billigt?

nej jag har inte testat ordentligt hela min utr utan var mer van att lämna in som tidigare men ska testa först ordentligt innan jag funderar på att lämna in!
Nej, men nästa kamera jag köper kanske jag ska testa.
Här är en som kör med det iaf https://canonrepair.wordpress.com/?s=spt

De gånger jag varit i Japan har jag passat på att få min Canon kalibrerad. Runt 100 kr.
 

sundis73

Aktiv medlem
Jag laddade ner FoCal och körde en automatisk kalibrering av mina objektiv.

Canonobjektiven går bara att kalibrera på ett avstånd och en brännvidd.

Där tycker jag Sigma har en bra lösning till sina Art och usb-dockan.
Man kan kalibrera objektivet på fyra fokusavstånd.
Så jag körde Focal på alla de avstånden per objektiv och matade in värdena.
Nu funkar de kalas.

Skulle önska att Canon hade en liknande lösning för sina objektiv.
 
ANNONS