Annons

Fakturera för bild långt mycket senare

Produkter
(logga in för att koppla)

Landsfiskalen

Avslutat medlemskap
Hej!

För att göra en lång historia kort. Jag är nybörjare gällande att ta betalt för mina bilder (hobbyfotograf).

För ett halvår sedan fotograferade jag någonting och en kort tid efteråt (en vecka) hörde en lokaltidning av sig och ville ha två bilder till sin tidning och webbsida.

Jag mailade dem två bilder för att jag ville vara "snäll" och sedan tänkte jag inte mera på det.

Nu har det gått ett halvår och jag har naturligtvis lärt mig både mera om både livet som sådant men även också fotografering i allmänhet. Nu har jag startat företag och tänker i fortsättningen börja att ta betalt för mina bilder.

Frågan då?

Är det "kokta fläsket stekt" att fakturera lokaltidningen nu för de där två bilderna för ett halvår sedan eller skall jag helt sonika bara strunta i saken och ta det som en lärdom - spelar mig egentligen ingen roll, men bara för sakens diskussion så att säga. Vad säger ni?

Personligen tycker jag att det låter konstigt att höra av sig med en faktura ett halvår senare.
Skall man liksom inte ta upp sådana här saker när de är "aktuella istället" så att säga?

Jaja, jag måste ju fråga. Och det gör jag nu! :)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på området, men jag tänker att du får tänkte till nästa gång :)

Dels är det märkligt om ett företag kommer och tar betalt för bilder, ett företag som inte ens fanns eller hade rättigheter till bilderna när de såldes. Det blir också konstigt eftersom ni inte verkar ha kommit överens om något pris vid tillfället.

Nej jag skulle nog göra som så, låta det vara och vara mer tydlig vad som gäller nästa gång.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det låter konstigt att höra av sig med en faktura ett halvår senare.
Skall man liksom inte ta upp sådana här saker när de är "aktuella istället" så att säga?

Jaja, jag måste ju fråga. Och det gör jag nu! :)