Annons

Fakturera för bild långt mycket senare

Produkter
(logga in för att koppla)

Landsfiskalen

Avslutat medlemskap
Hej!

För att göra en lång historia kort. Jag är nybörjare gällande att ta betalt för mina bilder (hobbyfotograf).

För ett halvår sedan fotograferade jag någonting och en kort tid efteråt (en vecka) hörde en lokaltidning av sig och ville ha två bilder till sin tidning och webbsida.

Jag mailade dem två bilder för att jag ville vara "snäll" och sedan tänkte jag inte mera på det.

Nu har det gått ett halvår och jag har naturligtvis lärt mig både mera om både livet som sådant men även också fotografering i allmänhet. Nu har jag startat företag och tänker i fortsättningen börja att ta betalt för mina bilder.

Frågan då?

Är det "kokta fläsket stekt" att fakturera lokaltidningen nu för de där två bilderna för ett halvår sedan eller skall jag helt sonika bara strunta i saken och ta det som en lärdom - spelar mig egentligen ingen roll, men bara för sakens diskussion så att säga. Vad säger ni?

Personligen tycker jag att det låter konstigt att höra av sig med en faktura ett halvår senare.
Skall man liksom inte ta upp sådana här saker när de är "aktuella istället" så att säga?

Jaja, jag måste ju fråga. Och det gör jag nu! :)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag är ingen expert på området, men jag tänker att du får tänkte till nästa gång :)

Dels är det märkligt om ett företag kommer och tar betalt för bilder, ett företag som inte ens fanns eller hade rättigheter till bilderna när de såldes. Det blir också konstigt eftersom ni inte verkar ha kommit överens om något pris vid tillfället.

Nej jag skulle nog göra som så, låta det vara och vara mer tydlig vad som gäller nästa gång.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det låter konstigt att höra av sig med en faktura ett halvår senare.
Skall man liksom inte ta upp sådana här saker när de är "aktuella istället" så att säga?

Jaja, jag måste ju fråga. Och det gör jag nu! :)
Absolut måste man det! Och du besvarar dessutom din egen fråga :)
 

Svarfvar

Aktiv medlem
Hej!
Om ditt företag inte ens fanns när du fotade och skickade bilderna så är det väl svårt att via företaget fakturera för dessa då företaget inte har med bilderna att göra, verkar som att det var du som privatperson som skickade in bilderna? Jag skulle känna att det är glöm och gå vidare som gäller. Men det är bara som jag tänker.
Mvh Magnus
 

Poteta

Aktiv medlem
Om du fakturerar nu lär du inte få mer jobb av den tidningen. Du hade ju inte ens ett företag på den tiden.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Hör av dig och berätta att du numera har företag, satsar mer seriöst på fotandet och att de gärna får höra av sig om de vill ha bilder. De gillar ju det du gjort tidigare och då är det väl bra om de får reda på att du nu är tillgänglig för fler uppdrag.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Skulle aldrig falla mig in.

2 bilder för ett halvår sen, låter som man är väldigt snål då.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Om ditt företag inte fanns när du skickade bilderna, kan du inte fakturera från företaget.

Däremot är det så att alla tidningar har rutiner för hur bilder ska betalas, och alldenstund de frågade dig om bilder, som jag förutsätter att de också har publicerat, och inte har betalt för bilderna, kan du så klart höra av dig och fråga om arvodet.

Du som privatperson har rätt att få ersättning för bilder som de har använt, och de bör ha rutiner för att hantera det. Skattetekniskt måste du ta upp det i deklarationen, men kan inte dra av kostnader på företaget, utan det handlar då om dina kostnader som privatperson.

Jag kan inte se att det skulle vara något problem med att ställa frågan om bildarvode, och jag ser inte någon orsak att vara så blyg att man inte begär ersättning för sitt arbete, helt oavsett det senare startade företaget. Det är inte troligt att de skulle surna till och med det som bakgrund inte ge dig jobb i framtiden om det kunde vara aktuellt. Däremot är det inte troligt att du får särskilt mycket för dina bilder.
 

mac60

Aktiv medlem
För ett halvår sedan fotograferade jag någonting och en kort tid efteråt (en vecka) hörde en lokaltidning av sig och ville ha två bilder till sin tidning och webbsida.

Jag mailade dem två bilder för att jag ville vara "snäll" och sedan tänkte jag inte mera på det.

Nu har det gått ett halvår och jag har naturligtvis lärt mig både mera om både livet som sådant men även också fotografering i allmänhet. Nu har jag startat företag och tänker i fortsättningen börja att ta betalt för mina bilder.


Om dom skrev något om betalning när dom frågade om bilderna så ja då skall du höra av dig
Men frågade dom dig och ni inte diskuterat betalning så skulle inte jag komma nu med en räkning

Sedan som många sagt hör av dig till dom och berätta att du har företag nu om det är något som dom tycker verkar intressant och att du är tillgänglig.
Bara mina tankar
 

iSolen.se

Guest
Hej!

För att göra en lång historia kort. Jag är nybörjare gällande att ta betalt för mina bilder (hobbyfotograf).

För ett halvår sedan fotograferade jag någonting och en kort tid efteråt (en vecka) hörde en lokaltidning av sig och ville ha två bilder till sin tidning och webbsida.

Jag mailade dem två bilder för att jag ville vara "snäll" och sedan tänkte jag inte mera på det.

Nu har det gått ett halvår och jag har naturligtvis lärt mig både mera om både livet som sådant men även också fotografering i allmänhet. Nu har jag startat företag och tänker i fortsättningen börja att ta betalt för mina bilder.

Frågan då?

Är det "kokta fläsket stekt" att fakturera lokaltidningen nu för de där två bilderna för ett halvår sedan eller skall jag helt sonika bara strunta i saken och ta det som en lärdom - spelar mig egentligen ingen roll, men bara för sakens diskussion så att säga. Vad säger ni?

Personligen tycker jag att det låter konstigt att höra av sig med en faktura ett halvår senare.
Skall man liksom inte ta upp sådana här saker när de är "aktuella istället" så att säga?

Jaja, jag måste ju fråga. Och det gör jag nu! :)
Om man inte kommer överens om något pris brukar BLF prislista gälla.

Vad skrev ni? Är knappast orimligt att du skriver ett mail och undrar om du inte borde fått standardersättningen för de två bilderna de publicerade? Nu har det ändå gått ett halvår.
 

kiwi

Aktiv medlem
Ni pratade alltså inte alls om betalning, utan de var bara intresserade av att publicera två bilder och du skickade dem?

Känns både snålt och märkligt att komma ett halvår(!) efteråt och skicka en räkning... Nej, de korvörena du (eventuellt) får in på bilderna, förlorar du desto mer i badwill, tycker jag.

För länge sedan, i Internets barndom, hörde Wired av sig och undrade om de fick använda en av mina bilder på Carl Bildt. De skulle illustrera ett citat av honom på sin hemsida. Jag gav tillståndet och bilden låg uppe på deras hemsida, med en byline som gjorde att mitt namn syntes. Jag var stolt som en tupp.

I efterhand funderade jag på om jag skulle ha tagit betalt. Det diskuterades inte några ersättningar, mer än att jag skulle omnämnas som fotograf. Men det kändes väldigt konstigt att plötsligt komma i efterhand och säga »förresten, jag vill ha 200 USD för bilden«, så jag lät bli. Jag har inte ångrat mig.


/ Kiwi
 

Landsfiskalen

Avslutat medlemskap
Oj, vilket engagemang, jag tackar verkligen för era synpunkter och svar.

Redan innan jag ställde frågan så var jag på det klara över min egen ståndpunkt. Jag kommer inte att höra av mig och fakturera så här i efterhand. Vad jag har lärt mig av situationen är istället att nästa gång som de hör av sig, vilket jag är ganska säker på att så också kommer att ske, så blir det ett "hej och kul att höra från er igen, nu har jag en prislista och har börjat att ta betalt för mina bilder" introduktion.

Jag väljer helt enkelt att se saken som "läropengar" och att inte bli alltför irriterad över det faktum att lite inkomst uteblev just den gången. Istället väljer jag att se en långsiktig och förhoppningsvis positiv relation med tidningen där jag i fortsättningen istället kan fakturera för mina bilder.

Verkligen jättetack för alls åsikter! :)
 

PMD

Aktiv medlem
Om det blir någon mer kontakt med tidningen i framtiden vore det kul om du kunde berätta hur det gick.
 
ANNONS