Annons

RX100 III egenskaper fast med bättre zoom??

Produkter
(logga in för att koppla)

Stenssons

Medlem
Hej

Jag är ny på kompaktkamera marknaden och testar just nu en Sony rx100 III. Jag är väldigt imponerad av den, MEN, jag vill ha en kamera som kan zooma betydligt bättre än vad den gör (24-70mm). Vad ska jag se efter för kamera? Jag vill ha vinklingsbar skärm och jag vill även använda den som filmkamera.
Jag vill helt enkelt kunna zooma när mina barn spelar fotbollsmatcher, är en bit ut i havet och badar, leker på en sommaräng... ja ni förstår...!


Hoppas ni ha några bra tips! Kvalitén på bilderna blir ju super fin i rx100 III så de egenskaperna vill jag gärna ha kvar så gått det går.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Canon G7X zoomar till motsvarande 100 mm, lite bättre.

Jag tänker att en av anledningarna till att den kameran du nu testar är så bra är det begränsade zoom omfånget, hade det varit en fast optik hade den varit ännu bättre, tittar på en kamera med längre zoom får du göra lite avkall på kvaliten även om de sk långzoomarna oxå har blivit bättre
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Om jag ska göra lite kompromisser med bildkvalitén, vilken är då den bästa långzoom-kompaktkameran?

Jag själv hade kikat på denna (dock ej så kompakt= inte lika mycket kompromiss)

Panasonic Lumix DMC-FZ1000

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ1000


Panasonic verkar ha många bra modeller, kollar på Cyberphoto de har bra hemsida och omdömen.


Köper man en sån typ av kamera skall man var medveten om att det är ganska många kompromisser som är gjorda för att göra dessa kameror möjliga, prismässigt och storleksmässigt.
Vi har alla olika krav o förväntningar på vad kameran skall klara av och prestera, det är bara att titta på sina vänners bilder på Facebook så ser man att kraven varierar.
 

Stenssons

Medlem
Kan ett alternativ vara att ha kvar RX100 III och sedan zooma bilderna i datorn? Blir det bra kvalité på de zoomade bilderna då? Jag är ny på detta och ska sedan sätta mig in i hur jag redigerar osv, men det är ju en förutsättning att ha en kamera som har de egenskaperna jag söker.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Kan ett alternativ vara att ha kvar RX100 III och sedan zooma bilderna i datorn? Blir det bra kvalité på de zoomade bilderna då? Jag är ny på detta och ska sedan sätta mig in i hur jag redigerar osv, men det är ju en förutsättning att ha en kamera som har de egenskaperna jag söker.
bra ide, värd att testa!
skicka en bild till mej som du skulle vilja ha inzoomad så kan jag göra om den och skicka tillbaka så får vi se om du tycker det räcker! Det är väldigt enkelt, bland det enklaste man kan göra med en bild.

ola(at)dyrhill.se


(at) skall såklart vara @ men det fattar Du men inte spammarna! ;-)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Liknande storlek och samma sensorstorlek 10x zoom men ljussvagare så finns Panasonic TZ100. Tänk dock på att både ljusstyrka och skärpa tar stryk.
 

Stenssons

Medlem
bra ide, värd att testa!
skicka en bild till mej som du skulle vilja ha inzoomad så kan jag göra om den och skicka tillbaka så får vi se om du tycker det räcker! Det är väldigt enkelt, bland det enklaste man kan göra med en bild.

ola(at)dyrhill.se


(at) skall såklart vara @ men det fattar Du men inte spammarna! ;-)
Tack! Jätte snällt, har mailat dig en bild.
 

Stenssons

Medlem
Cyberphoto tyckte att jag skulle se över dessa modeller:

Sony RX10 (200mm)
Canon G3X (600mm)
Panasonic FZ1000 (400mm)

Någon som har jämfört några av dessa?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Tre trevliga kameror, använder såvitt jag vet samma sensor. Till G3x måste man tyvärr köpa en lös sökare för ett par tusen. Försök känna på dem i butik!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Cyberphoto tyckte att jag skulle se över dessa modeller:

Sony RX10 (200mm)
Canon G3X (600mm)
Panasonic FZ1000 (400mm)

Någon som har jämfört några av dessa?
Skillnaden mellan 400mm och 600mm är 1,5x på diagonalen. Det syns men jag skulle föredragit inbyggd EVF och bl 4 (jf med bl 5,6 som G3X använder långt före 600mm) och d u mycket lägre pris och tagit FZ1000. 200mm är däremot synbsrt mindre tele 1/2 så mycket som FZ1000 eller 1/4 av pixlarna kvar om du beskär RX10 vid 200mm för att matcha 400mm. Behövs inte mer än 200mm så är RX10 nog ett bättre val - bättre byggkvalitet (upplevd) och bl 2,8.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag är som sagt väldigt ny på alla dessa finesser, men vad gör sökaren?
Utan sökare måste man komponera bilden med TFT skärmen bak på kameran istället för att sätta kameran mot ansiktet - det blir svårt utan sökare att hålla kameran stadigt på armlängds avstånd med 400mm tele eller mer. D u är en TFT svår att betrakta i solljus.
 

Stenssons

Medlem
Jag har bara haft RX100 III hemma på prov nu i tre dagar, jag har sökare på min systemkamera men använder den i princip aldrig. Men det kanske man borde då för att få bättre bilder.
 

larsborg

Aktiv medlem
Jag har bara haft RX100 III hemma på prov nu i tre dagar, jag har sökare på min systemkamera men använder den i princip aldrig. Men det kanske man borde då för att få bättre bilder.
Du har en systemkamera? Använder inte sökaren?
Är det här en naiv test, av kunskaperna på FS?
 
ANNONS