Annons

Är detta en bra bildskärm för mig??

Produkter
(logga in för att koppla)

iLi

Aktiv medlem
Hej

Jag är ute efter en bra bildskärm som jag ska kunna "hårdvaukalibrera" för att utskrifterna ska bli så lika skärmbilden som möjligt. Jag är total ny på området och vet inte vilka krav jag ska ställa eller ens om kraven är uppfyllda i en given skärm. Grundönskemålet är som sagt att skärmen ska kunna ställas in så att utskriftens färger motsvarar det jag har på skärmen. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Mot den bakgrunden, vad tror ni om den här skärmen: https://www.dustin.se/product/5010891160/ultrasharp-up2716d?
 

sjunne

Aktiv medlem
Instämmer!

Jag måste hålla med Erik... vill-ha-faktorn är hur hög som helst!! Jag har letat länge efter en skarp skärm med hög upplösning UTAN högtalare! Jag har tydligen letat på fel ställen... Min enda följdfråga är; Går den att hårdvarukalibrera? Och måste man isf ha en x-Rite (som jag läst om nånstans)?

Blir svaren på dessa frågor tillfredsställande så lägger iaf JAG en beställning!
 

iLi

Aktiv medlem
Jag måste hålla med Erik... vill-ha-faktorn är hur hög som helst!! Jag har letat länge efter en skarp skärm med hög upplösning UTAN högtalare! Jag har tydligen letat på fel ställen... Min enda följdfråga är; Går den att hårdvarukalibrera? Och måste man isf ha en x-Rite (som jag läst om nånstans)?

Blir svaren på dessa frågor tillfredsställande så lägger iaf JAG en beställning!
Under tiden, medan vi väntar på svar, får någon gärna förklara vad hårdvarukalibrering innebär och om de är ett vettigt krav. En allmän diskussion om kraven på bildskärmen när man ska printa vore också ytterst intressant trots att det ligger utanför mitt valda topic. Berätta gärna lite alla ni som är duktiga på området. Hur ska man tänka i en sån här situation för att få en bra skärm och bra utskrifter? Vad ska man tänka på, vad är viktigt?
 

sjunne

Aktiv medlem
Kalibrering vs Profilering!?

Det är möjligt att jag blandar ihop begreppen så jag är nog inte rätt person att ens försöka svara! Titta på den här tråden som jag hittade:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=148345

Det enda jag vet är att man bör (måste?) kalibrera/profilera sin skärm för att utskrifterna man gör ska bli så lika det man ser på skärmen som möjligt! Jag använder en Pantone Huey kalibrator och har varit nöjd med den i flera år! Jag vet, det är ett lågprisalternativ och säkert inget som proffsen eller mer avancerade amatörer använder men den passade min plånbok och den gör jobbet!

Vill man gå djupare i kunskapssökandet (och det vill i varje fall jag!) finns det en kurs på Moderskeppet Guld som heter "Korrekta färger i digitala bilder". Den tänker jag kolla på... man kan aldrig lära sig för mycket, kunskap är en lätt börda att bära! ;-)

/Claes S, "Sjunne"
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Hej

Vad ni än gör, se till att ni använder Displayport på skärmen. Det verkar vara det som fungerar med högre upplösning. Fightas just nu med det problemet och föregångaren till denna skärm.
Det lutar åt en 4K skärm istället...
 

iLi

Aktiv medlem
Hej

Vad ni än gör, se till att ni använder Displayport på skärmen. Det verkar vara det som fungerar med högre upplösning. Fightas just nu med det problemet och föregångaren till denna skärm.
Det lutar åt en 4K skärm istället...
I beskrivningen av skärmen, under "Medföljande kablar", står det "Mini DisplayPort - DisplayPort kabel". Rätt sladd verkar i alla fall följa med. Är det tillräckligt eller krävs det något av datorn också? På min dator finns följande portar:
"1 HDMI
1 kombinerat för hörlurar/mikrofon
1 USB 2.0
2 USB 3.0
1 RJ-45"

Är det ett problem att DisplayPort inte finns uppräknat bland portarna för datorn?
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Hej.

Tyvärr måste du ha ett grafikkort som har Displayport, annars fungerar det inte.
Ett enkelt grafikkort med DP är Gigabyte OC Nvidia gt 750i, finns på Dustin.
 

iLi

Aktiv medlem
Hej.

Tyvärr måste du ha ett grafikkort som har Displayport, annars fungerar det inte.
Ett enkelt grafikkort med DP är Gigabyte OC Nvidia gt 750i, finns på Dustin.
Kan det verkligen vara så illa? Jag har beställt den här datorn: http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=V0Z33EA&opt=UUW&sel=NTB&utm_source=affiliate&utm_medium=cpa&utm_campaign=Bäst-i-Test.se&utm_content=0&jumpid=af_3zuqfwpd4e/site:Bäst-i-Test.se. Man tycker att en helt ny dator med vettiga prestanda ska gå att para ihop med en helt ny skärm... Grafikkortet i datorn verkar rätt hyggligt, iaf med avseende på minnet, och man tycker det borde räcka. Kan man komma runt problemet med nån adapter eller liknande?

I det här fallet verkar grafikkortet i den beställda datorn vara en nyare variant av det kort du rekommenderar.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Skärmen har ju 2 hdmi-uttag. Menar du att dessa inte fungerar med skärmens upplösning?
Ja, det verkar vara så illa. Kan möjligen gå med DVI-I eller -D double link. Displayport är dock det enda som garanterar visning av högre upplösning. HDMI verkar enbart fungera på TV med högre upplösning, troligen är det väl tillverkarna som begränsar detta.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har denna

Jag har Nivida Geforce 640 och det kortet verkar inta ha d-port. Vad kostar ett kort som har detta + hdmi+ vga (eller annan som kan användas med vga-adapter, heter det dvi eller något sådant?)?.

Är det svårt att byta kortet själv?
 

iLi

Aktiv medlem
Fightas just nu med det problemet och föregångaren till denna skärm.
Har du haft problem med den här aktuella versionen av skärmen eller är det bra föregångaren? Om problemen du haft uteslutande gäller föregångaren, vad får dig att anta att samma problem kvarstår? Det är inte min avsikt att vara näbbig men det finns massor av recensioner ute och ingen annan tar upp det här problemet...

Jag hittade fö detta om kalibrering (ur en recension): "2Dell suggests the use of the X-Rite Colorimeter and software to calibrate the monitor. With a little effort I was able to tune the display to match my Standard Epson PDI target colors perfectly with my vintage ColorVision Spyder2 colorimeter. The prints of the targets from my Epson R2880 are also a perfect match (the objective of calibration)! The trick is to use the monitor's buttons and select Color|Custom Color|Gain and then adjust the RGB sliders. I set Gamma=PC (2.2), Color Space=Adobe RGB and Color Temp =6500K. I reducced the rating to 4 stars because of Dell's lack of alternative clalibration insturctions other the recommendation of X-Rite" Låter väl som en hårdvarukalibrerbar skärm?
 

iLi

Aktiv medlem
Jag har Nivida Geforce 640 och det kortet verkar inta ha d-port. Vad kostar ett kort som har detta + hdmi+ vga (eller annan som kan användas med vga-adapter, heter det dvi eller något sådant?)?.

Är det svårt att byta kortet själv?
Verkar finnas adaptrar för det mesta. Det här är från beskrivningen av en Macbook Air:

"Thunderbolt-utgång för digitalvideo

Inbyggd Mini DisplayPort-utgång
DVI-utgång via Mini DisplayPort-till-DVI-adapter (säljs separat)
VGA-utgång via Mini DisplayPort-till-VGA-adapter (säljs separat)
Dubbellänkad DVI-utgång via Mini DisplayPort-till-dubbellänkad DVI-adapter (säljs separat)
HDMI-utgång (ljud och video) via en tredjepartsadapter för Mini DisplayPort-till-HDMI (säljs separat)"

Får bli ett besök hos en välsorterad datorbutik imorgon för att se vilka lösningar som finns för min dator.
 

stefohl

Aktiv medlem
The trick is to use the monitor's buttons and select Color|Custom Color|Gain and then adjust the RGB sliders. I set Gamma=PC (2.2), Color Space=Adobe RGB and Color Temp =6500K. I reducced the rating to 4 stars because of Dell's lack of alternative clalibration insturctions other the recommendation of X-Rite" Låter väl som en hårdvarukalibrerbar skärm?
Nej, det låter inte som en hårdvarukalibreringsbar skärm. En hårdvarukalibreringsbar sköter denna inställning automatiskt utan att du behöver justera skärmens RGB reglage. Visserligen går det att göra denna kalibrering manuellt med hjälp av knapparna på skärmen, men det är ofta rätt krångligt.
 

Ellery Sneed

Aktiv medlem
Det är uppenbart att det finns problem med att få till det med skärm kontra grafikkort.
Vad det gäller HDMI så finns denna "standard" i fler versioner. Ett verkar ju klart, för att överhuvudtaget ens ha en chans att få till högre upplösning än 1080p så krävs version 1,4a. Det kan mycket väl vara så att varken min skärm eller grafikkort var av den versionen.
Nu har jag bytt grafikkort och satsar på en 4K skärm. Vi får väl se vad jag tycker om det....
Hade jag haft lite mer pengar avsatt för detta ändamål hade jag köpt en IMAC med 5K upplösning....men det är en helt annan sak
 

stefohl

Aktiv medlem
Nu har jag bytt grafikkort och satsar på en 4K skärm. Vi får väl se vad jag tycker om det....
Hade jag haft lite mer pengar avsatt för detta ändamål hade jag köpt en IMAC med 5K upplösning....men det är en helt annan sak
Tycker det finns många andra funktioner som jag ser som viktigare än upplösningen. Ingen nackdel med en hög upplösning, men en Imac har en skärm som inte kan kalibreras och är blank, två faktorer som gör att jag inte kan rekommendera den skärmen som bildbehandlingsskärm.

Jag har skrivit en hel del tester av skärmar, till exempel http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/nec-ea244uhd-bk-hogupplost-skarm-till-vettigt-pris
 

iLi

Aktiv medlem
ANNONS