Annons

förstoringar, laminering, montering och art plate/wall art

Produkter
(logga in för att koppla)

80-Åsa

Medlem
Hej

Jag blir så förvirrad av hur man ska skriva ut sina förstoringar på bästa sätt.

Jag har börjat göra fotouppdrag åt andra (barn och familj) och måste kunna vara ärlig med kvalitet och hållbarhet. Jag har ännu ingen F-skattsedel så jag är hänvisad till öppna sidor, typ crimson

Montering och laminering

Många fotografer levererar monterade och laminerade produkter. Gör det någon skillnad om man beställer en montering på kartong eller om man monterar den själv på kapa. Kapan är ju inte syrafri som kartongen är. Men inte heller pappret eller lamineringen är väl syrafri. Är laminering nödvändig för inramning utan glas? Hur länge kan en bild som är lamineras och monterad på kapa/kartong förväntas hålla? På fotografers hemsida utlovas en hållbarhet i generationer. Har fotografer tillgång till helst syrafria varianter, behövs det?

Artplate/Konstplatta

Crimson gör deras tryck på mdf verkar ju inte så hållbar eftersom träet innehåller mycket syra. Är den det, finns alternativ?


Jag har tänkt skaffa mig min F-skatt inom kort. Var ska jag vända mig för att få bra och prisvärda produkter?
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag skriver ut mina bilder själv med papper och bläck som påstås hålla minst 75 år. Skall bilden ramas monterar jag den på syrafri kartong med värmeadhesiv och monterar sedan i ram med glas, antingen med passepartou i syrafri kartong eller med en distanslist i ramen mellan glas och bild (eller både och ibland).

Med laminering vet jag inte vad du menar men förmodar att det är beläggning med någon klar film. Det verkar inte bra om bilden sedan skall sitta bakom glas.

MDF är tag tveksam till, likaså Kapaskiva, där jag misstänker att limmet inte är så bra ur arkivsynpunkt. Hur själva skivan är har jag ingen aning om.
 
ANNONS