Annons

Sexbladig bländare vid filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
På sistone har jag märkt att när man filmat vissa tv-serier har man använt objektiv med sexbladig bländare - det syns i oskärpecirklar. Eh, oskärpesexkanter. (Visst funkar det så?)
Finns det någon särskild anledning till det? Tradition, estetisk preferens, ofta förekommande objektiv?

Att jag alls reagerar är för att i min förvisso begränsade erfarenhet av stillbildsfoto är det sju- eller niobladiga bländare för nästan hela slanten. Tror inte jag stött på sex blad. Bethöver inte betyda att det inte finns eller funnits.
 

dumbo

Aktiv medlem
Canon har väl traditionellt använt sig av ett jämnt antal lameller, tex 6 eller 8. Deras 18-55 och 50/1.8 tex har sex lameller och 50/1.4 och 85/1.8 har åtta. Nikon har i regel alltid haft 7 eller 9.

Exakt vad som gör att man väljer vilket antal vet jag dock inte.

Jag har funderat på varför man har bara tre blad ibland. Jag har tex sett det i Beck-filmerna:
https://www.youtube.com/watch?v=She-kY27LqQ
Med 6 blad blir det ju NÄSTAN en cirkel iaf.
 

horvendile

Aktiv medlem
Aha, det kan ju förklara saken. Jag är van vid Nikon och bara antog att alla andra också brukade använda sju eller nio blad.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Zeiss SuperSpeed har 3 blad, varken nikon eller canon är stora i filmvärlden om vi inte snackar indie-lowbudget.

Dagens nya cinelenses från canon har 11 blad och sonys cinema objektiv har 9 blad.

men dessa är nog ovanliga som tusan i större produktioner.
tror det är vanligare med panavision och zeiss hasselblad och andra mindre kända märken.

nikon och canon har max 5 % av marknaden inom film skulle min gissning bli om vi utesluter indie och hemmafilmande.

vilka serier snackar vi om? kanske kan hitta något bakom kulisserna?
 

horvendile

Aktiv medlem
För min del var det Game of Thrones jag tänkte på.
Jag tänkte inte att det nödvändigtvis var Canon de körde, mer att uppenbarligen är inte sju och nio blad så dominerande som jag tidigare trodde.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
ojämt antal bländarblad ger ju dubbelt så mycket flares eller vad det kallas. 6 eller 8 är ju att föredra om man vill ha snygga flares. men smaken är som baken. 7 blad ger 14 flares och 9 blad ger 18 flares. 6 ger 6 och 8 ger 8 flares. 11 blad ger ju 22 flares och det är out of control mycket flares. undrar hur de nya cinemaobjektiven hanterar dessa flares. kaos misstänker jag.
6 is the magic number inom film tycker jag.
osäker på om flares är rätt ord, men ni förstår säkert vad jag menar.
vill man ha fler flares kan man ju lägga till i photoshop eller videoeditor men det är svårare att ta bort.
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
För min del var det Game of Thrones jag tänkte på.
Jag tänkte inte att det nödvändigtvis var Canon de körde, mer att uppenbarligen är inte sju och nio blad så dominerande som jag tidigare trodde.
får ta mig en titt på Game of Thrones, har hört att den ska vara bra.

De har använt Angénieux Zooms och Cooke S4 Primes läste jag.
 

lonian

Aktiv medlem
Hej!
På sistone har jag märkt att när man filmat vissa tv-serier har man använt objektiv med sexbladig bländare - det syns i oskärpecirklar. Eh, oskärpesexkanter. (Visst funkar det så?)
Finns det någon särskild anledning till det? Tradition, estetisk preferens, ofta förekommande objektiv?

Att jag alls reagerar är för att i min förvisso begränsade erfarenhet av stillbildsfoto är det sju- eller niobladiga bländare för nästan hela slanten. Tror inte jag stött på sex blad. Bethöver inte betyda att det inte finns eller funnits.
Har ett Vivitar 24mm som har 5 kantig bländare.
Mitt Laowa 15mm har 13 bländarlameller om jag mins rätt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag har en kompis som har Laowa 15/4 Macro, och han tycker fortfarande att det är roligt, men jag tror inte att det går att säga hur någon annan kommer att tycka. En anledning till att kompisen är förtjust i denna glugg kan vara att han tidigare under en ganska lång period använde en Nikon kompaktkamera som det gick att komma välidgt nära med i vidvinkelläge, en möjlighet som han gärna använde.

När det gäller den eventuella förkärleken för sexbladiga bländare på filmobjektiv, så skulle jag förmoda att anledningen är att det var vanligt på legacy filmobjektiv. Har själv tre Cooke-objektiv liggande (anses ju vara legendariska), så jag får väl vid tillgälle gräva fram dessa och räkna lameller. :)
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har märkt det i nyhetsreportage och dokumentärer också. Sexbladiga bländare med raka lameller så att oskärpecirklarna blir hexagoner. Varför är videoproducenter så förtjusta i det?
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Jag har märkt det i nyhetsreportage och dokumentärer också. Sexbladiga bländare med raka lameller så att oskärpecirklarna blir hexagoner. Varför är videoproducenter så förtjusta i det?
När det kommer till nyheter och dokumentär så skiter de flesta producenter i vilket.
Populäraste docukamerorna idag är Canon C100 och C300. Och de använder nästan uteslutande EF objektiv som 24-70, 24-105 och Sigma 18-35. Vet inte hur många lameler de har.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu ser jag så väldigt lite på TV (har helt enkelt ingen) att jag inte har tänkt så mycket på antalet bländarlameller som är populärast att filma med. Men ifall de är 6-bladiga så kan man i alla fall utgå från att det vare sig har varit Canon 24-70, 24-105 eller Sigma 18-35 som använts, eftersom ingen av dessa har 6-bladiga bländare.
 
ANNONS