Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 760D kan man exponeringskompensera Auto-ISO?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Läste någonstans inför dagens dansuppvisning att om man vill använda största möjliga bländare och en speciell slutartid men ändå få till exponeringen kunde man använda Auto-ISO.

Idag när jag låste bländaren på 1,8 och slutartiden på 1/125 blev i princip alla människor på scen överexponerade och jäg hittade ingen inställning för att liksom exponeringskompensera valet av ISO (som dessutom blev onödigt högt 1600-6400).

Jag provade ett tag med att använda AEB vilket i och för sig gav mig bilder med bättre exponering (även om det kändes lite onödigt att brassa av tre bilder istället för en och man gärna missade exakt det man ville fota), dessutom ändrade kameran bara den låste slutartiden (och inte ISO't).

Det var en ganska seriös show med mycket olika belysning.

Hur gör man?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
På min 7D MKII och 550D går detta att göra med "Q-menyn", tryck på Q, flytta markeringen till exp.kompensation och välj önskat värde.
 
I Q-menyn (när jag kör M med fast bländare och slutartid) hittar jag bara så man kan ta tre bilder (över, under och mitten) inte bara att alla bilder ska vara typ -2/3.

Kanske hade varit bättre att köra fast ISO (typ 1600) och fast bländare (1,8), då verkar man kunna exponeringskompensera lite vettigare.

Edit: För som jag tänkte mig går nog helt enkelt inte http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=150545
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Testade utan objektiv igår på 550D, såg ut som att det gick, men med objektiv idag ser jag att det inte går.

På 7D MKII går det däremot utmärkt att köra M, auto-iso och använda exp.kompensation med Q-knappen.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
På vissa av Canons kameror går det att göra, på min 6D går det tyvärr inte att göra, hade uppskattat det mycket då jag ofta kör i M -läge + auto ISO.
 
Får fundera ut en ny taktik till nästa gång. Kanske hade räckt att ha spotmätning istället för evaluerande tänkte jag på först efteråt. Men det hade varit fint om inte M-läget blev så "auto" med auto-ISO aktiverat.
 
ANNONS