Annons

Billigaste 10x15

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Vet ju att labb antagligen blir billigast men blir ju så sällan att man beställer så tänker skriva ut själv. Vad blir billigast sublilminering typ canons selphy eller vanlig bläckstråleskrivare?
 

hne

Aktiv medlem
Bläckstråleskrivare kan i vissa kombinationer av papper, skrivare och motiv komma ner under 2kr per bild medan selphy när jag kollat legat mellan 3 och 5kr per 10x15. Labben ger ofta under 1kr/bild i samma storlek.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Såg att Epson säljer en skrivare där man fyller på färg ifrån flaskor kan de vara något eller blir det inte billigare? Samt vet någon hur kvalitén blir ifrån dem?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där är en svår fråga. För det är inte enkelt att räkna ut vad papper och bläck kostar per styck.

Enligt de som räknat kostar en en A4 cirka 6*kronor för en större srkivar som 3880.
De har stora patroner som gör bläcket billigare per ml. Fast kostar 550 kr styck och det finns nio av dem i skrivaren. Fast de räcker som sagt länge.
Det går cirka 4 stycken 10x15 cm per A4.
Så stämmer detta är man nere på 1,50 per styck.

Nu är ju risken att man inte nöjer sig med 10x15 cm när man väl äger en sådan skrivare. Jag printar bara så smått till vänner som vill ha det så.
Själv printar jag alltid A4 eller större.
10x15 känns som frimärken.
 

snap01

Aktiv medlem
jag har en 7900 epson men kör bara rullpapper i den. Har gjort typ tackkort i den någon gång men det är mycket skärande o jag brukar faktiskt hellre köpa 10x15 från något labb speciellt om det är större mängder.

Jag köpte en canon selphy till tjejen funkar kalas ungefär samma kvalitet som labbets frontier printar priset från selphy brukar ligga strax över 3 kr om du köper dom för (rätt) pris.

Stora skrivarn där blir priset billigt men som sagt vad mycket skärande o i min epson skrivare är det 11 patroner bläck o dom kostar 1250 kr styck för 350 ml o fylla skrivarn med nya patroner kostar drygt 13000 kr så för att det ska vara lönt så måste du printa mycket. Fördel med egen pro printer är att du kan göra bilder exakt när du vill o har du gjort allt rätt med profiler etc så stämmer det klockrent men jag tror att för dom flesta så är det mer lönt att hämta bilder från labb om du inte printar mycket o då större bilder.
 

snap01

Aktiv medlem
pris för en a4 är lite beroende på vilket papper men är det ett normalt semi matt så ligger kostnaden ca 4-6 kr för en A4 Sedan om man räknar in nozzle check o testbilder så blir det nog något dyrare men som sagt vad det är bekvämt.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ove,
Jag har en A2 printer för jag gillar printa ganska stort. Men inte större än det får plats i vanliga människors hem. Inklusive mitt eget. Jag erbjuder ofta mina vänner och närmaste att printa bilder i A2 av bra bilder. De takar oftast nej och vill ha dem i mindre storlekar för de har inte plats.
Så för de flesta är en simpel A4 printer eller en enkel 10X15 printer lika bra.

Skall man bli seriös och ge sig in i den djungel det är att skriva ut själv måste man vara dedikerad.
Först av allt måste man se till att ha en bra skärm och köpa en kalibrator som ser till att skärmen visar vad man kommer få ut på papper. Bara det kostar skärmen plus en kalibrator för 2 000 kr.
Nu hjälper det ju inte om någon annan skriver ut.
Man måste själv ha koll på sin färghantering innan man lämnar över till någon annan.
Det vet både du och jag. Har man det är det inte svårt att få bra kvalitet både från egna skrivare eller från andra leverantörer.
 

snap01

Aktiv medlem
Ove,
Jag har en A2 printer för jag gillar printa ganska stort. Men inte större än det får plats i vanliga människors hem. Inklusive mitt eget. Jag erbjuder ofta mina vänner och närmaste att printa bilder i A2 av bra bilder. De takar oftast nej och vill ha dem i mindre storlekar för de har inte plats.
Så för de flesta är en simpel A4 printer eller en enkel 10X15 printer lika bra.

Skall man bli seriös och ge sig in i den djungel det är att skriva ut själv måste man vara dedikerad.
Först av allt måste man se till att ha en bra skärm och köpa en kalibrator som ser till att skärmen visar vad man kommer få ut på papper. Bara det kostar skärmen plus en kalibrator för 2 000 kr.
Nu hjälper det ju inte om någon annan skriver ut.
Man måste själv ha koll på sin färghantering innan man lämnar över till någon annan.
Det vet både du och jag. Har man det är det inte svårt att få bra kvalitet både från egna skrivare eller från andra leverantörer.
jag har knappast rekommenderat någon att köpa en stor printer defenitivt inte en som inte printar mycket o ska det vara lösnamt överhuvudtaget så måste du printa stora bilder. Vitsen om man skulle köpa en printer oavsett storlek så gäller det att ha kalibrerad skärm,rip program eller bra profiler o bra betrakningsljus annars tycker jag labbet är bättre för dom flesta.


Jag skrev detta

men jag tror att för dom flesta så är det mer lönt att hämta bilder från labb om du inte printar mycket o då större bilder.


Gillar man tanken på att printa själv så gäller det att hitta en printer med lagom stora patroner så det blir rimlig kostnad på bläcket sedan så gäller kalibrera/profilera skärmen samt viktigast av allt ha bra profiler. Jag började med epson 2200 köpte rip programmet image print funkar hur bra som helst du får profiler typ till alla papper på marknaden. sedan rätt betrakningsljus det går att använda en dedikerad kontorslampa för det.

Men för dom flesta så är labbet lönsammast däremot är det bekvämt med printer hemma men jag skulle knappast påstå att min är lönsam direkt. Visserligen betald sedan länge men det är lätt att skriva ut 8 porträtt bilder till ett företagsjobb på vilket papper som önskas än att skicka till labb o hämta eller vänta på post osv.

Men är det bara 10x15 bilder som gäller så funkar en selphy rätt bra.
 

alfin

Aktiv medlem
Vet ju att labb antagligen blir billigast men blir ju så sällan att man beställer så tänker skriva ut själv. Vad blir billigast sublilminering typ canons selphy eller vanlig bläckstråleskrivare?
Ska du bara printa 10 x 15 bilder så är ett fotolabb typ Crimson oslagbart. Vill du kunna printa större bilder också är en egen, riktig bläckstråleskrivare valet. Själv printar jag A4-A2 på en Epsonprinter, men alla 10 x 15 bilder kör jag via Crimson. Alldeles för bökigt att hålla på med småbilder. Dock förlorar du något hundratal år i arkivbeständighet med c-printar, men jag kan leva med det.
 
ANNONS