Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon d800 med 35-70 ingen fokus kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Har ett 35-70 som på min d800 bakfokuserar rätt tydligt.
Försökte att kalibrera i kamerans inställningar men det verkar inte som om dessa ändringar tar.

Har testat med ett 18-35 där jag testat att göra på precis samma sätt och där sätts ändringarna som de ska.

Är det så att mitt 35-70 är för gammalt och att man inte kan "mjukvarukalibrera" fokusen eller vad kan det vara som strular?

*edit* Objektivet är 35-70 2,8 d.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
Objektivet borde inte vara för gammalt, jag har ett äldre som funkar (dock kamera/objektiv av annat märke).

Jag skulle tänka att förutsättningen för att mikrojustering ska fungera är att objektivet "talar om" för kameran vilket det är. Antingen hade Nikon inte infört lens-ID när detta objektiv kom, eller också är det något strul i detta avseende med just ditt objektiv. Känner du någon annan med samma objektiv som du kan jämföra med?
 
ANNONS