Annons

Rimligt pris för ett bröllop som hobby-fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

225237

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har fått förfrågan av en vän att fota hans bröllop och som "betalning" få använda bilderna i min portfolio.
Jag tänkte även ge han en fotobok med 24st bilder i A4 format som present.

Så frågan är, vad skulle man som amatör/hobby-fotograf kunna ta betalt annars för en dag samt redigering/bildbehandling plus en fotobok med 24st A4 bilder?

(Jag såg att en proffissionell fotograf kan debitera 1500kr/tim http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisguide_2016_w2.pdf )
 

Yeye

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att det är lite konstigt att du inte tar något alls i betalning och sen dessutom ger bort en bok som du kommer att få betala för själv. I praktiken slutar det med att du kommer att få betala för att få fota din kompis bröllop. Varför tar du inte ens betalt för boken? Eller skickar din kompis en faktura på timmarna X den summa som du vill ta betalt och sen ger honom 100% rabatt? På det sättet kommer han att kunna se hur mycket allt skulle ha kostat. Ett sätt att ta betalt är på detta sätt: fast pris per bild modellen vilket innebär att kunden bara betalar för de bilder som de vill ha och inget annat.


http://apeloga.se/gratis-ar-gott/
 

225237

Avslutat medlemskap
Personligen tycker jag att det är lite konstigt att du inte tar något alls i betalning och sen dessutom ger bort en bok som du kommer att få betala för själv. I praktiken slutar det med att du kommer att få betala för att få fota din kompis bröllop. Varför tar du inte ens betalt för boken? Eller skickar din kompis en faktura på timmarna X den summa som du vill ta betalt och sen ger honom 100% rabatt? På det sättet kommer han att kunna se hur mycket allt skulle ha kostat. Ett sätt att ta betalt är på detta sätt: fast pris per bild modellen vilket innebär att kunden bara betalar för de bilder som de vill ha och inget annat.


http://apeloga.se/gratis-ar-gott/
Det är en mycket god vän som har hjälpt mig med en del saker så därav att jag gör allt gratis.
Frågan gäller eventuella framtida bröllop jag får förtroende att fota.

Apelögas modell var inte så tokig :)
 

Mrdoderhult

Aktiv medlem
Fundera och räkna på ett pris du vill ha, heldag med bok bör ligga på 25-30000:-
sedan har du en nystarts rabatt på x %, då är det lättare att höja...
 

Blametheguybelow

Aktiv medlem
Att ha "Etablerade yrkesmänniskor" som måttstock när man ska ta betalt är generellt sett en dålig idé då större delen av dessa yrkesmänniskor är väldigt dåliga på att ta betalt :)

Ligger man prismässigt som en medelmåtta blir man även uppfattad som en medelmåtta, det är ofta en god idé att lägga sig lite över branchsnittet.

Men nu handlade det om en glad amatör och då blir prissättningen mer av en uppfattning om vad ens egna tid är värd. Det är dock inte säkert att amatören uppfattar sin tid mindre värd än yrkesfotografen.

/BTGB
 

alf109

Aktiv medlem
Mycket snack om betalning och det är givetvis viktigt, men.... Jag känner till oändliga exempel på "glada amatörer" och även en hel del som utger sig för att vara proffs som ruinerat bröllopsplåtningen därför att de helt enkelt är för dåliga på det. Jag anser mig själv vara en hyfsad fotograf, dock inte när det gäller bröllop och därför har jag också regelmässigt rekommenderat förfrågningar vidare till någon som kan detta. Man kan ju inte göra om ett bröllop om bilderna inte blir som brudparet vill ha dem. Så jag tycker att den första frågan man kritiskt skall ställa sig är om man klarar av att fotografera ett bröllop så att de berörda blir nöjda med bilderna innan man börjar snacka om pengar över huvud taget. Dessutom tycker jag att det ofta förekommer en övertro på den egna förmågan hos många som går in och hävdar vad man skall ta betalt i dessa trådar.

Visst om man känner att man kan leverera så kan man så klart plåta och om det dessutom är vänner kan man ju till och med se det som en bröllopsgåva om man vill. Om det dessutom är polare som hjälpt en själv utan att knota tidigare så kanske det med rätta upplevs som lite konstigt om man tar på sig plåtningen men begär samma eller nästan samma pris som ett proffs på just bröllopsfotografi. Om man tycker att man har för många polare är det säkert en bra väg att gå.
 

225237

Avslutat medlemskap
Tiden är värd lika mycket för oss alla anser jag.

Jag vet att jag kan leverera 24st bra bilder för en fotobok.
Jag vet att det är mindre ljus i kyrkan.
Visst en utmaning men mitt första seriösa bröllop som "fotograf".
Har fotat 2bröllop tidigare som gäst men jag ska gå igenom de bilderna igen och ge mig själv konstruktiv kritik.

Men då skulle 5000-8000kr kunna vara rimligt?
 

Blametheguybelow

Aktiv medlem
Om vi utgår från att tiden är lika mycket värd för alla så är nästa fråga om man tänkt skatta för sin hobbyverksamhet, dvs vill kunden ha ett kvitto på den köpta tjänsten.

Det blir inte mycket kvar ditt dig om du ska ta tex 6000 kr ink moms.

Fotoboken kostar cirka 600 kr ink moms.

Kvar har vi då 5400 kr, dra bort momsen 25% och vi är nere på 4320 kr. Grovt räknat så kan du dra 50% skatt och är då nere på cirka 2000 kr till dig.

Planerar du att inte skatta för jobbet så blir ju siffrorna väldigt annorlunda.
 

225237

Avslutat medlemskap
Jag vill börja kunna tjäna pengar på mitt fotande också.
Beroende på hur allt skulle kunna gå så får framtiden utvisa om det går att leva på fotograferandet eller om det får vara en sidoinkomst.
 

iSolen.se

Guest
Hej,

Jag har fått förfrågan av en vän att fota hans bröllop och som "betalning" få använda bilderna i min portfolio.
Jag tänkte även ge han en fotobok med 24st bilder i A4 format som present.

Så frågan är, vad skulle man som amatör/hobby-fotograf kunna ta betalt annars för en dag samt redigering/bildbehandling plus en fotobok med 24st A4 bilder?

(Jag såg att en proffissionell fotograf kan debitera 1500kr/tim http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisguide_2016_w2.pdf )
1500 per timme är lågt om det är fototid. Urval och redigering brukar ta massor med mer tid.

Men portfolio, det är normalt att man får lägga upp bilderna i sin portfolio även om man tar betalt.

Om man däremot får använda bilderna kommersiellt är det väl inte omöjligt att fota billigt eller gratis.

Men fundera några gånger, du har ingen erfarenhet, har du tex två kameror om något händer? Det finns ingen chans till omtagning du vet.
 

225237

Avslutat medlemskap
1500 per timme är lågt om det är fototid. Urval och redigering brukar ta massor med mer tid.

Men portfolio, det är normalt att man får lägga upp bilderna i sin portfolio även om man tar betalt.

Om man däremot får använda bilderna kommersiellt är det väl inte omöjligt att fota billigt eller gratis.

Men fundera några gånger, du har ingen erfarenhet, har du tex två kameror om något händer? Det finns ingen chans till omtagning du vet.
Jag är fullt medveten om att det inte blir en andra chans.
 

225237

Avslutat medlemskap
Om vi utgår från att tiden är lika mycket värd för alla så är nästa fråga om man tänkt skatta för sin hobbyverksamhet, dvs vill kunden ha ett kvitto på den köpta tjänsten.

Det blir inte mycket kvar ditt dig om du ska ta tex 6000 kr ink moms.

Fotoboken kostar cirka 600 kr ink moms.

Kvar har vi då 5400 kr, dra bort momsen 25% och vi är nere på 4320 kr. Grovt räknat så kan du dra 50% skatt och är då nere på cirka 2000 kr till dig.

Planerar du att inte skatta för jobbet så blir ju siffrorna väldigt annorlunda.
Då jag inte tar betalt nu blir det ingen skatt.
Tanken är att kunna tjäna pengar som någon form av företag sen och då självklart betala skatt.
 

snap01

Aktiv medlem
När man skriver kontrakt för bröllopet brukar jag ha en ruta där kunden får välja om dom her mig rätten att använda bilderna kommersiellt få brukar säga nej. Däremot är man riktigt dålig på att uppdatera hemsidan sels jag får få jobb därifrån jobben kommer oftast från referenser o befintliga kunder.

Jag skulle aldrig köra gratis om det inte är en väldigt bra kompis för foto är mitt levebröd. Jag tycker det är mer rimligt att ge ett kompis pris men det är upp till var o en.
 

225237

Avslutat medlemskap
När man skriver kontrakt för bröllopet brukar jag ha en ruta där kunden får välja om dom her mig rätten att använda bilderna kommersiellt få brukar säga nej. Däremot är man riktigt dålig på att uppdatera hemsidan sels jag får få jobb därifrån jobben kommer oftast från referenser o befintliga kunder.

Jag skulle aldrig köra gratis om det inte är en väldigt bra kompis för foto är mitt levebröd. Jag tycker det är mer rimligt att ge ett kompis pris men det är upp till var o en.
Tack för tipsen :)
 

Neq

Avslutat medlemskap
Då jag inte tar betalt nu blir det ingen skatt.
Tanken är att kunna tjäna pengar som någon form av företag sen och då självklart betala skatt.
Det är bra att veta att för hobbyfotografer gäller andra regler för beskattning än för yrkesfotografer. Exempelvis betalar man inte moms, däremot betalar man 30% i skatt på överskottet. Se bifogat dokument utgivet av skatteverket.
 

Bilagor

ANNONS