Annons

Leica M6 vs Zeiss Ikon ZM

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej Fotosidan,

Jag har tänkt att skaffa mig en mätsökarekamera och står mellan valet att köpa en Leica M6 eller en Zeiss Ikon ZM. Båda kamerorna (som jag har tittat på) kostar ungefär samma pris, tror Zeiss var några hundringar dyrare, och enligt googlesökningar så är kamerorna ungefär lika bra.

Och ja jag vet att detta är en pest eller kolera tråd, men eftersom jag bara har råd att köpa den ena så skulle jag jättegärna vilja höra era åsikter om vilken ni hade köpt och varför.

Tyvärr så finns det inte så mycket youtube-recensioner om Zeiss Ikon ZM men däremot finns det betydligt mer youtube-recensioner om Leica M6, så tyvärr kan jag inte riktigt jämföra dem där.
 

blixtkub

Avslutat medlemskap
Leica m6 är en helt mekanisk kamera och Zeiss är en elektronisk kamera, dvs om batteriet tar slut i leican så kan du fota vidare då batteriet i den endast är för ljusmätningen medans i zeissen så dör hela kameran då batteriet behövs för slutaren. Det är väl den största skillnaden emellan de två.
Sökaren i zeiss tycker jag är lite bättre än leicans, men det är ingen jätteskillnad egentligen det är två bra mätsökarkameror. Jag gjorde samma val tidigare och valde leican då den är mekanisk och större tillgång till service och reservdelar, känns som den kan vara med mig livet ut.
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Leica m6 är en helt mekanisk kamera och Zeiss är en elektronisk kamera, dvs om batteriet tar slut i leican så kan du fota vidare då batteriet i den endast är för ljusmätningen medans i zeissen så dör hela kameran då batteriet behövs för slutaren. Det är väl den största skillnaden emellan de två.
Sökaren i zeiss tycker jag är lite bättre än leicans, men det är ingen jätteskillnad egentligen det är två bra mätsökarkameror. Jag gjorde samma val tidigare och valde leican då den är mekanisk och större tillgång till service och reservdelar, känns som den kan vara med mig livet ut.
Hej blixtkub,
Tack för svaret. Jag håller med dig om att Leica känns som en kamera man har med sig hela livet.
 

Urr

Aktiv medlem
Zeissen har väl automatisk slutare med bländarförval, medan M6 har manuell inställning av exponeringen med hjälp av lysdioder. M6ans ljusmätare är batteriberoende men slutaren är det inte. Zeissen är mera lik Leica M7 än M6.
 
ANNONS