Annons

Skäggdopping Ägg

Produkter
(logga in för att koppla)

WESKER

Aktiv medlem
Idag träffade jag på ett häckande skäggdoppingpar som enligt de boende i området legat på ägg några dagar.
Det var lätt att ta bilder då de byggt boet nära strandkanten.
Jag tog bild på äggen när paret var i vattnet runt boet. Några timmar senare åkte jag tillbaka med min dotter och då var det ett till ägg i boet.

Är det doppingen som lagt ett extra ägg eller har någon annan fågel varit framme? Verkar konstigt mest pga att formen och färgen på det nya ägget var så olik de 2 gamla äggen. Min egen gissning är ändå att doppingen lagt ett extra ägg
och att form och färg på det nya skiljer sig just pga att det är nytt.

Hoppas på insikt från bättre vetande medlemmar.
 

Bilagor

jnd65

Avslutat medlemskap
Det enda sättet att få reda på det är att hålla konstant koll på boet.
Men det verkar inte troligt att hon skulle lägga ett så udda ägg.
 

Katt-Tina

Medlem
Hej,
Det är ett, av skäggdoppingen, nylagt ägg. Efterhand blir äggen mörkare i skalet bl.a för att de "suger åt sig" färg från underlaget. När äggen kläcks kan skalen vara ganska mörkt bruntonade.
Håll koll på boet för det är väldigt roligt att se de små ungarna när de väl kommer ut :)
Med vänlig hälsning Christina
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Då måste det vara perspektivet som gör att form och storlek ser annorlunda ut.
 

jnd65

Avslutat medlemskap
Har det hänt något vid boet ?
Har ägget antagit den nyansen som dom tidigare ?
 

WESKER

Aktiv medlem
Hallå, tack för svaren, jag har ej sett att jag fått svar på denna fråga så ber om ursäkt för min sena återkoppling.
Ägget tillhörde doppingen och antog samma färg och form efter 2-3 dagar.

Igår låg paret fortfarande och ruvade så kläckningen kommer ju allt närmare, tyvärr har jag ej tid att åka ner och bevaka ruvningen konstant men jag såg ett annat par med en unge förra veckan och de är ju otroligt söta de små. Det vore ju otroligt kul om man fick se de små precis efter de tagit sig ur äggen men då ska man ju ha en rejäl tur.
 
ANNONS