Annons

Kompakt långzoom med 1-tum sensor och filmning i 4K

Produkter
(logga in för att koppla)

iRebecka

Guest
Precis sålt min Canon PowerShot G7 X för att köpa en annan kamera. Till att börja med var jag nöjd med bildkvalitén G7 X producerade, bra storlek osv. Det som fick mig att sälja kameran var det lilla zoomomfånget. Jag inser att jag gillar fota djur/fåglar och annat på avstånd. Det är dock inte kamerans huvudändamål.

Kort sagt är jag ute efter en kompakt långzoom med 1-tum sensor och filmning i 4K. Jag förstår att dessa krav är svåra att uppfylla, i varje fall i dagsläget, så jag kommer troligtvis behöva vänta tills dessa komponenter är mer etablerade på marknaden.

Tar ändå emot tips på vad som finns på marknaden nu (ifall jag har missat något) och ev. kan vi hålla tråden uppdaterad med nya modeller som dyker upp.

Mina krav och önskemål:
Vikbar skärm (selfies)
Pekskärm (touch to focus)
Filmning i 4K (framtidssäkert)
MP4 format för videofiler (för enkel redigering och uppladdning till webben)
Stort zoomomfång (fotar/filmar djur/fåglar på avstånd)
Snabb (fotar djur i rörelse)
Kompetent videofunktion (bra AF)
Bra bildkvalité (helst 1-tum sensor)

Om bridgekamera kräver jag även mikrofoningång, men det är inget krav om det är en kompaktkamera. Jag prioriterar således en kompakt långzoom framför en bridgekamera.

Kompaktkameror jag tittar på nu är:

Panasonic Lumix DMC-TZ100 - Har allt utom en vikbar skärm (mycket irriterande). Dyr (men lanserad i år).

Nikon Coolpix A900 - Har allt utom en stor sensor och pekskärm. Billig.

Panasonic Lumix DMC-TZ80 - Har allt utom en stor sensor och vikbar skärm. Billig.

Bridgekameror jag tittar på nu är:

Panasonic Lumix DMC-FZ300 - Har allt utom en stor sensor. Billig.

Panasonic Lumix DMC-FZ1000 - Har allt utom en pekskärm. Folk rapporterar problem med manuell zoom och fokus? Väldigt stor och klumpig (har känt på denna i verkligheten).

Nikon DL24-500 - Nyhet. Konkurrent till FZ1000? Mycket dyr (men precis lanserad).

Canon PowerShot G3 X - Har allt utom filmning i 4K. Nästan lika stor som FZ1000 och dyrare.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag hade personligen kört på en TZ-100 om jag hade dina krav. Skulle faktiskt kunna tänka mig den den själv som kompaktkamera (men har redan Panasonics fantastiska lilla GM-5 systemkamera, och lite begränsad kamerahusbudget just nu).

Håller med om att det är väldigt synd att den inte har vikbar skärm. Hade den haft det så hade den i det närmaste varit en perfekt liten kompaktkamera (jag tar själv aldrig selfies, men ändå väldigt användbart med vikbar skärm för annorlunda fotovinklar, vid makrofofografering, etc).

För att gå lite tillbaka till en lösning i just ditt fall så hade jag nog ändå kört på en TZ-100, och sedan använt mobilen för eventuella selfies (tror inte kvalitetsskillnaden är så extremt avgörande där efter att ha sett en massa selfies på FB, etc, men skall å andra inte uttala mig bergsäkert då jag aldrig tar detta själv).

Får annars hoppas att det kommer vikbar skärm i nästa generations TZ-100.
 

iRebecka

Guest
Jag hade personligen kört på en TZ-100 om jag hade dina krav. Skulle faktiskt kunna tänka mig den den själv som kompaktkamera (men har redan Panasonics fantastiska lilla GM-5 systemkamera, och lite begränsad kamerahusbudget just nu).

Håller med om att det är väldigt synd att den inte har vikbar skärm. Hade den haft det så hade den i det närmaste varit en perfekt liten kompaktkamera (jag tar själv aldrig selfies, men ändå väldigt användbart med vikbar skärm för annorlunda fotovinklar, vid makrofofografering, etc).

För att gå lite tillbaka till en lösning i just ditt fall så hade jag nog ändå kört på en TZ-100, och sedan använt mobilen för eventuella selfies (tror inte kvalitetsskillnaden är så extremt avgörande där efter att ha sett en massa selfies på FB, etc, men skall å andra inte uttala mig bergsäkert då jag aldrig tar detta själv).

Får annars hoppas att det kommer vikbar skärm i nästa generations TZ-100.
Kan bara hålla med dig. Skrev "mycket irriterande" om TZ100 eftersom den gör så många rätt men glömmer en viktig detalj.

Kanske ska förtydliga att det inte är selfies för sociala medier jag syftar på (där duger givetvis mobilen). Skrev "selfies" bara för förtydliga att det ska vara en skärm som går att rikta framåt (inte bara vinkla lite uppåt och neråt). Varför jag vill ha/gillar detta är dels för att det är praktiskt även om man inte ska ta selfies (precis som du skriver) och dels för att jag vill kunna ta gruppselfies (minnen). Om jag exempelvis reser med någon eller är någonstans och vill ta foto/filma oss tillsammans, så vill jag kunna göra det utan att behöva gissa eller be någon om hjälp.

Jag har inga direkta planer på filma mig själv men det är ingen omöjlighet och då är återigen en vikbar skärm praktisk. Visst skulle jag kunna koppla typ min datorskärm (?) eller en typ av monitor för det men det hjälper ju inte om man inte är hemma dvs. på fot. Själva charmen med en kompaktkamera framför en bridge är att den är så enkel och smidig att ha med sig.

Ja, man kan hoppas att nästa generation TZ100 får vikbar skärm. Annars hoppas jag att de andra tillverkarna kommer med egna kompakta långzoomar med stor sensor.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En vattendelare här är zoomomfånget. Just fågel kräver mycket tele. Med TZ1000 går det bort. Man bör gärna ha 400mm eller gärna mer.

Jag ser ett naturligt alternativ som redan nämnts och det är Nikon DL24-500 då den skall ärva autofokus från Nikons 1 serie och den är erkänt snabb (i bra ljus). Ännu klarsr inte sensorbaserad AF snabb följande AF i dåligt ljus, sannolikt då AF pixlarna är så små.

Ett annat alternativ som ändå är i liknande storleksklass som bridgekamerorna är en kompakt systemkamera som Panasonic G7 då i kit med 14-140 som motsv 28-280mm och skall ha ganska bra AF i hyfsat ljus. Lägg därtill en fullt vridbar skärm, 4K och extern micingång. Blir billigare än Nikon DL som nämnts. Vill man sedan gå in mer för fågelfoto kan man köpa till 100-300 gluggen beg för 3-4000kr.

FZ300 och andra med 1/2,3" sensorer ger ju ingen större bildkvalitet då de brusreducersr redan på basISO och har ett dåligt dynamiskt omfång.
 

eskil23

Aktiv medlem
Kanske ska förtydliga att det inte är selfies för sociala medier jag syftar på (där duger givetvis mobilen). Skrev "selfies" bara för förtydliga att det ska vara en skärm som går att rikta framåt (inte bara vinkla lite uppåt och neråt). Varför jag vill ha/gillar detta är dels för att det är praktiskt även om man inte ska ta selfies (precis som du skriver) och dels för att jag vill kunna ta gruppselfies (minnen). Om jag exempelvis reser med någon eller är någonstans och vill ta foto/filma oss tillsammans, så vill jag kunna göra det utan att behöva gissa eller be någon om hjälp.
Ställ kameran på stativ och använd mobilen som skärm ihopkopplad med kameran via WiFi.
 

iRebecka

Guest
En vattendelare här är zoomomfånget. Just fågel kräver mycket tele. Med TZ1000 går det bort. Man bör gärna ha 400mm eller gärna mer.

Jag ser ett naturligt alternativ som redan nämnts och det är Nikon DL24-500 då den skall ärva autofokus från Nikons 1 serie och den är erkänt snabb (i bra ljus). Ännu klarsr inte sensorbaserad AF snabb följande AF i dåligt ljus, sannolikt då AF pixlarna är så små.

Ett annat alternativ som ändå är i liknande storleksklass som bridgekamerorna är en kompakt systemkamera som Panasonic G7 då i kit med 14-140 som motsv 28-280mm och skall ha ganska bra AF i hyfsat ljus. Lägg därtill en fullt vridbar skärm, 4K och extern micingång. Blir billigare än Nikon DL som nämnts. Vill man sedan gå in mer för fågelfoto kan man köpa till 100-300 gluggen beg för 3-4000kr.

FZ300 och andra med 1/2,3" sensorer ger ju ingen större bildkvalitet då de brusreducersr redan på basISO och har ett dåligt dynamiskt omfång.

Tack för tips och råd.

Någon systemkamera blir det inte. Kamerahusen må vara kompakta men objektiven är sällan lika kompakta som en bridgekamera. Föredrar enkelheten hos en bridgekamera.

Nikon DL24-500 är inte intressant just nu. Om det blir en bridgekamera får jag vänta tills priset går ner eller passa på vid någon rea (julrean?). Jag tog ändå med den eftersom de andra jag nämnde typ FZ1000 är äldre.

Jag tror vi har olika preferenser (eller det har vi). Jag tycker FZ300 verkar ta bra bilder. Fast givetvis är det svårt att ignorera bildkvalitén hos FZ1000. Hade jag inte redan haft G7 X med 1-tum sensor så hade jag troligen inte tvekat lika mycket.

Hoppas även på fler kompakta långzoomare med 1-tum sensor.
 

iRebecka

Guest
Bra AF = phase detection

Precis kollat på en video som förklarar skillnaden med contrast detection och phase detection. Tycker det var stor/avgörande skillnad. Så jag tror jag får ändra mina krav och specificera mer exakt vad jag menar med bra AF (kan inte redigera mitt första inägg så skriver det här).

Phase detection verkar dock ovanligt än så länge. Finns främst på higher-end DSLRs och nu Nikon DL24-500. Finns det andra bridgekameror eller kompaktkameror som erbjuder phase detection redan?

Kanske får bli en Nikon DL24-500 när den har funnits ute ett tag och gått ner i pris. Om det inte dyker upp någon mindre kompakt långzoom som också uppfyller mina önskemål.

Tänker på alla som vloggar med kompaktkameror, de skulle verkligen behöva phase detection.
 
Senast ändrad:

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Precis kollat på en video som förklarar skillnaden med contrast detection och phase detection. Tycker det var stor/avgörande skillnad. Så jag tror jag får ändra mina krav och specificera mer exakt vad jag menar med bra AF (kan inte redigera mitt första inägg så skriver det här).

Phase detection verkar dock ovanligt än så länge. Finns främst på higher-end DSLRs och nu Nikon DL24-500. Finns det andra bridgekameror eller kompaktkameror som erbjuder phase detection redan?

Kanske får bli en Nikon DL24-500 när den har funnits ute ett tag och gått ner i pris. Om det inte dyker upp någon mindre kompakt långzoom som också uppfyller mina önskemål.

Tänker på alla som vloggar med kompaktkameror, de skulle verkligen behöva phase detection.
Panasonic erbjuder ett alternativt system vars framgång varierar med modell, ålder och processorkraft. Ist f PDAF (fasdetekterande) för följande AD så nyttjas kamerans kännedom av objektivets oskärpekaraktär för att bestämma hur mycket ur fokus det är och om fokus ligger bakom eller framför. Just G7 skulle ha en rätt så snabb variant av detta och då kombon med 14-140 på den kameran inte är märkbart större än en större bridgekamera och du ville ha viss möjlighet till följande AF var det anledningen till att jag föreslog att den kanske kan övervägas.
 

iRebecka

Guest
Panasonic erbjuder ett alternativt system vars framgång varierar med modell, ålder och processorkraft. Ist f PDAF (fasdetekterande) för följande AD så nyttjas kamerans kännedom av objektivets oskärpekaraktär för att bestämma hur mycket ur fokus det är och om fokus ligger bakom eller framför. Just G7 skulle ha en rätt så snabb variant av detta och då kombon med 14-140 på den kameran inte är märkbart större än en större bridgekamera och du ville ha viss möjlighet till följande AF var det anledningen till att jag föreslog att den kanske kan övervägas.
Då förstår jag. Tack för klargörandet. Nikon DL24-500 är ändå inte intressant i nuläget pga. priset. Mest av allt vill jag ha en kompakt långzoom framför en bridgekamera. Så någon systemkamera vill jag inte ha.

Ska försöka ha is i magen och se vad mer som kommer. Stora sensorer är ju relativt nytt och jag vill tro/hoppas att det även tar sig in bland kompakta långzoomare. TZ100 känns som en förvarning för vad som kan komma. Kanske Sony? Sony håller visserligen rätt höga priser. Canon verkar inte riktigt ha hoppat på tåget än med filmning i 4K.
 

iRebecka

Guest
Panasonic Lumix DMC-TZ100

Jag kommer vänta lite med kameraköp men om inget annat intressant hinner dyka upp innan dess så blir det troligen en Panasonic Lumix DMC-TZ100 (tänker om Sony släpper någon kamera med 1-tumsensor och zoom). Visst hade det varit trevligt med ännu mer zoom men 10x optisk zoom är betydligt mer än vad jag har någonsin har haft tidigare.

Hade givetvis övervägt Nikon DL24-500 om några månader om det inte vore för att den är för klumpig. Jag hade Sony NEX-5 för några år sedan och bortsett från opraktiskt att byta objektiv så var den för klumpig. Kamerahuset var ganska litet men zoom-objektivet gjorde den stor och klumpig (då var det ändå en kit-lens dvs. kompakt för vara just ett zoom-objektiv).

Jag kommer använda kameran både hemma (inomhus/utomhus) och på resa. Därför har storleken betydelse. Hade jag bara använt den hemma så hade en större kamera gått bra men jag vill att kameran är så pass kompakt att jag inte tvekar ta med den i tid och otid samt på resa.

Vikbar skärm får jag lösa genom använda mobil/surfplatta och ev. TV/datorskärm som monitor.
 

iRebecka

Guest
Finns massor. RX-100 I, II, III IV, och även RX-10 (samt något mer).
Du missade "zoom" delen. Alldeles för lite zoomomfång på RX100. Dessutom är det bara RX100 IV som erbjuder 4K och det är verkligen inget att hänga i granen. RX100 IV har värmeproblem och blir överhettad innan den ens har filmat i 5 min som för övrigt är maxtiden för filma i 4K. TZ100 har inte detta problem.

Jag tänkte mer om Sony kanske kommer med en uppdaterad/ny HX90V fast med 1-tumsensor, kanske inte nödvändigtvis 30x zoom men 10x zoom eller mer samt förbättrad 4K video.

RX100 IV är dessutom svindyr.

RX10 är också dyr samt en bridgekamera. Då kan jag lika gärna köpa Nikon DL24-500.
 

martinot

Aktiv medlem
Sorry, glömde bort kravet på 4K (slarvigt av mig).

Jo, med tiden så blir det garanterat bättre och allt fler kameror får stöd för 4k. Till slut blir det nog lite av standard på alla prylar (precis som 1080p är idag).

Vill du inte vänta så kan en lösning vara att kika på en liten systemkamera. Min GX-80 har stöd för 4K och även vinklingsbar skärm (även pekskärm, och sökare). Då kan du välja lämpligt objektiv med lämplig zoomfaktor till efter behov. Har dock själv inte testat 4K (filmar inget med mina kameror).

Nackdelen är dock att det inte blir lika kompakt som en kompaktkamera (med dock inte större än en superzoomkamera som tex RX-10, men ändå betydligt mer flexibel då du kan byta optik).

Annars så är det nog så att du tyvärr får vänta lite (om inte någon annan har bättre förslag).
 

iRebecka

Guest
Sorry, glömde bort kravet på 4K (slarvigt av mig).

Jo, med tiden så blir det garanterat bättre och allt fler kameror får stöd för 4k. Till slut blir det nog lite av standard på alla prylar (precis som 1080p är idag).

Vill du inte vänta så kan en lösning vara att kika på en liten systemkamera. Min GX-80 har stöd för 4K och även vinklingsbar skärm (även pekskärm, och sökare). Då kan du välja lämpligt objektiv med lämplig zoomfaktor till efter behov. Har dock själv inte testat 4K (filmar inget med mina kameror).

Nackdelen är dock att det inte blir lika kompakt som en kompaktkamera (med dock inte större än en superzoomkamera som tex RX-10, men ändå betydligt mer flexibel då du kan byta optik).

Annars så är det nog så att du tyvärr får vänta lite (om inte någon annan har bättre förslag).
Ingen fara. :)

Absolut. Det är bara en tidsfråga innan 4K blir mer vanligt. Jag vill tro detsamma om 1-tumsensor. För faktum är att små 1/2.3-tum sensorer inte har en framtid när mobilkameror blir så mycket bättre.

Jag väntar med kameraköp just nu pga. dålig ekonomi men när det blir dags har jag till 98% bestämt mig för TZ100 såvida inte t.ex. Sony dyker upp med en kompakt långzoom i samma klass. För Sony verkar ha anammat vikbar skärm men å andra sidan inte pekskärm. Så det blir inte perfekt oavsett.

Systemkamera vill jag inte ha. Helst ingen bridgekamera heller trots att jag vet att jag får mer zoom om jag väljer det. Det är viktigt att den är kompakt så den kan följa med överallt.

GX80 har visserligen vikbar skärm men det verkar inte som att den går att vinkla framåt dvs. för selfies och då har vikbar skärm tappat sitt syfte för mig.
 

hornavan

Aktiv medlem
K

Ja, man kan hoppas att nästa generation TZ100 får vikbar skärm. Annars hoppas jag att de andra tillverkarna kommer med egna kompakta långzoomar med stor sensor.
Ibland kan det vara på sin plats att omvärdera sina åsikter.
Numera kräver de flesta att kameran skall vara så liten att den ”går ner i byxfickan”.
Jag brukar säga att det är bättre att köpa byxor (eller jacka) som passar kameran. Det finns ett stort antal fördelar med detta tänk.
Bättre och billigare kameror är bara en fördel.
Numera, när jag tar gruppselfisar, som jag gör ofta så placerar jag gruppen, ställer kameran på lämplig plats, stativ, sten bil, bönpåse eller det som finns att tillgå.
Nu ställer jag in kameran på Time lapse och väljer att den skall ta en bild varannan sekund under en minut.
Sedan går jag lugnt och placerar mig i gruppen som ofta blir väldigt munter när de upptäcker att kameran bara fortsätter och fortsätter...
När det inte går och jag inte har en vikbar skärm så kör jag ett gäng bilder där jag vinklar kameran lite för varje tagning.
Bjuder ofta på kul överraskning.
Eftersom jag gillar att vandra i bergen så trodde jag att den minsta kameran skulle vara den bästa, men en dag så kom en Lumix FZ1000 i min hand; en jättekamera kändes det som. Jag tog med den på en mässa och hade så kul med en 25-400 mm glugg att den också fick följa med på en vandring. Ja, den är tyngre, notsvarande en liten burk läsk, men du har alltid med dig ALLT du behöver.
Nu säger jag inte att det är en FZ100 du behöver, jag vill bara poängtera att det ibland är nyttigt att omvärdera sina förutfattade meningar. Jag skulle kunna skriva en novell om alla förutfattade meningar som finns inom genren fotografi.
Så ut och köp nya brallor!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Stora sensorer är ju relativt nytt och jag vill tro/hoppas att det även tar sig in bland kompakta långzoomare.
Nja, det finns nog en del fysiska begränsningar. Ska man ha stor sensor och stort zoomomfång går det inte att göra kameran lika kompakt som med en mindre sensor.
 

iRebecka

Guest
Ibland kan det vara på sin plats att omvärdera sina åsikter.
Numera kräver de flesta att kameran skall vara så liten att den ”går ner i byxfickan”.
Jag brukar säga att det är bättre att köpa byxor (eller jacka) som passar kameran. Det finns ett stort antal fördelar med detta tänk.
Bättre och billigare kameror är bara en fördel.
Numera, när jag tar gruppselfisar, som jag gör ofta så placerar jag gruppen, ställer kameran på lämplig plats, stativ, sten bil, bönpåse eller det som finns att tillgå.
Nu ställer jag in kameran på Time lapse och väljer att den skall ta en bild varannan sekund under en minut.
Sedan går jag lugnt och placerar mig i gruppen som ofta blir väldigt munter när de upptäcker att kameran bara fortsätter och fortsätter...
När det inte går och jag inte har en vikbar skärm så kör jag ett gäng bilder där jag vinklar kameran lite för varje tagning.
Bjuder ofta på kul överraskning.
Eftersom jag gillar att vandra i bergen så trodde jag att den minsta kameran skulle vara den bästa, men en dag så kom en Lumix FZ1000 i min hand; en jättekamera kändes det som. Jag tog med den på en mässa och hade så kul med en 25-400 mm glugg att den också fick följa med på en vandring. Ja, den är tyngre, notsvarande en liten burk läsk, men du har alltid med dig ALLT du behöver.
Nu säger jag inte att det är en FZ100 du behöver, jag vill bara poängtera att det ibland är nyttigt att omvärdera sina förutfattade meningar. Jag skulle kunna skriva en novell om alla förutfattade meningar som finns inom genren fotografi.
Så ut och köp nya brallor!
Finns knappast några byxor, för män eller kvinnor, som det går ner en bridgekamera i eftersom du nämner FZ1000.

Varför ska jag välja FZ1000 framför TZ100? Bortsett från mer zoom. Jag tror dock 10x zoom kan duga och sen finns det intelligent zoom som är digital zoom men pga. hög upplösning blir det faktiskt rätt användbart. TZ100 saknar visserligen vikbar skärm som FZ1000 har men som du skriver går det att lösa på andra sätt, jag hade nog tänkt att lösa det med WiFi.
 

iRebecka

Guest
Nja, det finns nog en del fysiska begränsningar. Ska man ha stor sensor och stort zoomomfång går det inte att göra kameran lika kompakt som med en mindre sensor.
När jag skriver kompakt menar jag mindre än en bridgekamera. Givetvis behöver den inte vara superkompakt. Både G7 X, RX100 och nu TZ100 är bulkigare än kompaktkameror med mindre sensorer.

Jag kan acceptera lite bulkigare kamera för få en stor sensor. Jag vill däremot inte ha en kamera i storlek med en bridgekamera/systemkamera.

Både G7 X och RX100 har litet zoomomfång men TZ100 har ju relativt stort zoomomfång. Så jag hoppas att fler (Sony?) kunde göra kameror som TZ100. För den är ju nästintill perfekt!
 
ANNONS