Annons

Systemkamera för att fotografera barnen

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Funderar på att köpa en Canon EOS 760D med Canon EF 50mm F/1,8 STM (kostar 6900) och Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM(redan beställt), har idag 500D,

Har alltid haft Canon så därför blir det lätt att jag enbart tittar åt dessa kameror.

Fotograferar mest barnen i olika miljöer, både porträtt och mer livliga bilder, de har ju inte tålamod att sitta stilla en längre stund, så det funkar inte om jag behöver ställa i en massa olika funktioner, fotograferar även de matbilder jag lägger in i min blogg. (Vill köpa nytt då jag är rädd att få en defekt kamera som visar sig ha problem efter att man använt den ett tag).

Tittar mest åt Canon, men det finns ju mängder med andra kameror, vad rekommenderar ni?

Går det att sälja 500D med kitobjektivet 18-55 mm. vad kan jag få för det?
 

Bengf

Aktiv medlem
Just 500D tillhörde nog inte någon av dom bättre i den långa och kända serien som startade med 300D för länge sedan, 550D blev en klart bättre kamera. Du har haft din 500D ganska så länge, så varför inte fundera på 80D, dyrare är den förstås, men ännu lite bättre än 760D, 80D kommer att hänga med längre tror jag, mycket fin sensor och stabilare att hålla i, tänker man att behålla kameran en längre tid, kan det vara en idé att gå upp något snäpp i prisklass, tror 80D står sig bättre. Gå och känn på modellerna i någon affär.
 

fluffan

Aktiv medlem
Men 80D kräver en del av mig? Med inställningar och sånt för vilken slags bild man vill ta och vilken miljö man fotografrar i? Med 500D har jag mest valt bland de olika automatiska inställningar som finns på den, typ närbild, rörliga motiv, etc
 

Teheimar

Medlem
För motivt som rör sig väldigt snabbt har jag fått väldigtbra resultat med NIkons 1 system måste jag säga. Lite förvånad hur pass bra det blivit. Rätt mycket på kamerans automatik. Ett plus är också att den går att fotografera helt tyst med och i serie (10-20 bps).
Däremot kräver den visserligen OK ljus helst, men det beror lite på vad du menar med olika miljöer ljusmässigt. Så om du alltid föredrar högre teknisk bildkvalitet så är nog inte Nikon 1 systemet alltid super.
 

PMD

Aktiv medlem
Men 80D kräver en del av mig? Med inställningar och sånt för vilken slags bild man vill ta och vilken miljö man fotografrar i? Med 500D har jag mest valt bland de olika automatiska inställningar som finns på den, typ närbild, rörliga motiv, etc
EOS 80D har också sådana automatiska motivanpassade inställningslägen. EOS 80D har framförallt bättre AF och bättre sensor än din nuvarande kamera, och än EOS 760D.

Men det är också helt sant att om man ska få ut det mesta av en EOS 80D så krävs en del studier av instruktionsboken.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Men 80D kräver en del av mig? Med inställningar och sånt för vilken slags bild man vill ta och vilken miljö man fotografrar i? Med 500D har jag mest valt bland de olika automatiska inställningar som finns på den, typ närbild, rörliga motiv, etc
Sådana automatiska inställningar finns på 80D också via SCN läget

Du har även ett annat enkelt sett att ställa in kameran Välj P läge,då väljer kameran en slutartid och bländare som förmodligen fungera Genom att vrida på inställningstratten kan du sedan snabbt bläddra igenom alla bländar/slutartid kombinationer som ger rätt exponering. Dvs du kan välja en kort tid om du vill frysa en rörelse, eller ett stort bländarvärde om du vill ha stort skärpedjup.
 

Bengf

Aktiv medlem
80D är en kamera att utforska lugnt och fint, fins ingen anledning att hetsa sig blodig till en början, man tar lite i taget så att säga. Automatiklägen blir bara bättre och bättre och är aldrig att förakta på något sätt, när det helt plötsligt händer något riktigt snabbt är det smidigt att snabbt vrida till ett automatik-läge för att hinna få till en bild överhuvud taget, än att börja kolla vilket ISO-tal kameran står på OSV, motivet försvinner i fjärran när man fibblar för mycket.

80D är en bra kamera att utvecklas i, man hoppade över 4K av någon märklig anledning, det är väl det enda som jag tycker är lite synd.
 

AFJ

Aktiv medlem
Köp gärna nytt kamerahus men ha realistiska förväntningar på vad det kommer att ge.

Om du mest fotograferar barnen så tror jag inte du kommer att märka någon avgörande skillnad på en 500D, 760D eller 80D när du kollar på en färdig bild.

Det som skulle kunna göra stor skillnad är om du investerar i bra objektiv och en extern riktig blixt. Där kan man se avgörande skillnader.

Sedan har du sannolikt mycket att vinna på att lära dig hur kameran verkligen fungerar. De automatiska scen-lägen är bra men visst är det roligare att ta kontroll själv?

När det gäller hur "krånglig" en kamera är så tycker jag att i princip alla systemkameror jag har använt ligger på samma nivå. Det är kompaktkameror som är svårare att använda eftersom de oftast kräver mer för att hitta alla inställningar.
 

fluffan

Aktiv medlem
Tack för era svar, ja jag tror som ni skriver att jag vinner mycket på att verkligen lära mig kameran för att få bättre bilder. Tycker det verkar så svårt med alla inställningar, men det är ju bara att läsa på och experimentera och utforska kameran.

Vilka objektiv rekommenderar ni?
 

Bengf

Aktiv medlem
Som jag tror så blir det mycket menyer och testande första halvåret med en ny kamera, så var det för mig i början, numera är jag sällan inne i några menyer, för jpeg-bilder har jag rattat in en för mig bra grundinställningar som fungerar bra för det mesta, tipset att välja läge sol eller dagsljus med vitbalansen fungerar förvånansvärt bra med det mesta.

I samband med att 80D kom så släppte Canon ett nytt allround objektiv 18-135mm f/3,5 f/5,6 och det täcker upp det mesta, inte så ljusstarkt men tydligen riktigt bra ändå.


Jag skulle nog först välja att lära mig autofokusen med kameran, där sitter grunden för att kunna ta bilder speciellt om det är hoppande ungar man vill fånga, skuggläs gärna manualen, men välj sedan ut en bit i taget från manualen, det kan bli för rörigt annars, själv kör jag med bländarläget eller tidsläget det är lite olika beteckningar beroende på kamera modell, jag har A eller S på min kamera, någon annan vet säkert vad Canon kallar sina lägen.


Lycka till.
//Bengt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Köp gärna nytt kamerahus men ha realistiska förväntningar på vad det kommer att ge.

Om du mest fotograferar barnen så tror jag inte du kommer att märka någon avgörande skillnad på en 500D, 760D eller 80D när du kollar på en färdig bild.

Det som skulle kunna göra stor skillnad är om du investerar i bra objektiv och en extern riktig blixt. Där kan man se avgörande skillnader.

Sedan har du sannolikt mycket att vinna på att lära dig hur kameran verkligen fungerar. De automatiska scen-lägen är bra men visst är det roligare att ta kontroll själv?

När det gäller hur "krånglig" en kamera är så tycker jag att i princip alla systemkameror jag har använt ligger på samma nivå. Det är kompaktkameror som är svårare att använda eftersom de oftast kräver mer för att hitta alla inställningar.
Ser man till färdig bildkvalitet blir det som du säger nog ungefär lika bra vilken man än väljer. Vad som, möjligtvis skiljer mellan kamerorna är hur många färdiga bra bilder man faktiskt fångar.

Canon 80D har bättre snabbare autofokus, och snabbare bildfrekvens vilket skulle kunna vara en fördel om man fotograferar barn med mycket spring i benen. Den är också vädertätad så att man inte behöver vara lika rädd att ta upp den ifall vädret skulle vara lite fuktigt, 80D ger också betydligt fler bilder per laddning vilket kan vara bra om man t.ex. vill göra en utflykt över en helg utan att släpa på laddaren. Den har även bättre sökare ljusare sökare som visar 100% vilket kommer göra det enklare att bedöma skärpan och kompositionen i matbilderna.

Kort sagt, har TS de extra pengarna, är 80D ett bättre val än 760D för de motiv hon vill fotografera.
 

martinot

Aktiv medlem
För motivt som rör sig väldigt snabbt har jag fått väldigtbra resultat med NIkons 1 system måste jag säga. Lite förvånad hur pass bra det blivit. Rätt mycket på kamerans automatik. Ett plus är också att den går att fotografera helt tyst med och i serie (10-20 bps).
Däremot kräver den visserligen OK ljus helst, men det beror lite på vad du menar med olika miljöer ljusmässigt. Så om du alltid föredrar högre teknisk bildkvalitet så är nog inte Nikon 1 systemet alltid super.
Jo, den styrkan Nikon 1 har är ju att de har överlägsen AF jämfört med andra spegellösa i den storleksklassen (de M4/3-kamerahus jag har, och har testat, är inte i närheten så effektiva).

Det sagt så skulle jag ändå tro, att om TS inte absolut behöver ett litet och kompakt system, så ger nog en bra DSLR ändå större chans till bra AF på slumpmässigt rörliga ting som barn ofta är.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tack för era svar, ja jag tror som ni skriver att jag vinner mycket på att verkligen lära mig kameran för att få bättre bilder. Tycker det verkar så svårt med alla inställningar, men det är ju bara att läsa på och experimentera och utforska kameran.

Vilka objektiv rekommenderar ni?
50/1.8 STM och det andra 18-135 du redan beställt bör räcka lång väg. Möjligtvis skulle du kunna ha nytta av ett makroobjektiv om maten du fotograferar är liten, typ konfekt eller småkakor. Kolla dock först hur långt du kommer de objektiv du redan bestämt dig för. Har för mig att båda har rätt bra närgräns.

Fundera även på ljussättning, kanske skulle du kunna ha nytta av något enklare studioblixtpaket för dina matbilder.
 

225237

Avslutat medlemskap
Jag fotar mina barn utan problem med min gamla Canon eos 350d från november 2006 modellen kom 2005?

Canon eos 760d och 80d har samma sensor evetuellt skiljer det max 1mm i storlek.

Canon EF 50 1.8 är ett jättebra objektiv som jag själv har ägt och det är billigt i förhållande till bildkvaliteten.

Ovanpå 760d har du lättåtkomliga knappar för ISO, AF, m.m.

Detta är dock min personliga åsikt men att köra automatiska inställningar på en systemkamera är pengar i sjön. Ta dig tid och lär dig de manuella lägena. Efter ett tag så sitter det och du kan jobba med kameran på ett helt annat sätt samt utnyttja kamerans egenskaper mycket bättre.

80D har snabb autofokus.

Jag uppgradera förra veckan och valde mellan Canon EOS 760D, 80D, 5D Mark 3 men landade på en Canon EOS 6D.

Men tänk på också att ett bra objektiv gör stor skillnad på bildkvalité.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Inte samma sensor

De har absolut inte samma sensor. 80D har fasdetekterande element på sin (ger bra följande AF vid filmning) bl.a. Den nya sensorn i 80D ska vara i en helt ny klass med avseende på dynamiskt omfång vid lägre iso jämfört med t.ex den i 760D.
 

225237

Avslutat medlemskap
De har absolut inte samma sensor. 80D har fasdetekterande element på sin (ger bra följande AF vid filmning) bl.a. Den nya sensorn i 80D ska vara i en helt ny klass med avseende på dynamiskt omfång vid lägre iso jämfört med t.ex den i 760D.
När jag har googlat och läst känns det som samma sensor. Däremot tror jag att man har hållt tillbaka på den i 760D då det är en instegsmodell.
 

225237

Avslutat medlemskap
Funderar på att köpa en Canon EOS 760D med Canon EF 50mm F/1,8 STM (kostar 6900) och Canon EF-S 18-135/3,5-5,6 IS STM(redan beställt), har idag 500D,

Har alltid haft Canon så därför blir det lätt att jag enbart tittar åt dessa kameror.

Fotograferar mest barnen i olika miljöer, både porträtt och mer livliga bilder, de har ju inte tålamod att sitta stilla en längre stund, så det funkar inte om jag behöver ställa i en massa olika funktioner, fotograferar även de matbilder jag lägger in i min blogg. (Vill köpa nytt då jag är rädd att få en defekt kamera som visar sig ha problem efter att man använt den ett tag).

Tittar mest åt Canon, men det finns ju mängder med andra kameror, vad rekommenderar ni?

Går det att sälja 500D med kitobjektivet 18-55 mm. vad kan jag få för det?
Gamla modeller så som Canon eos 350d, 400d, 450d m.m går för ca 1000kr på blocket med kit objektiv.

Har du en tight budget ta 760D, vill du ta steget upp till en Pro modell så kan du ta 80D vilken har prestanda i rejält överflöd.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo, den styrkan Nikon 1 har är ju att de har överlägsen AF jämfört med andra spegellösa i den storleksklassen (de M4/3-kamerahus jag har, och har testat, är inte i närheten så effektiva).

Det sagt så skulle jag ändå tro, att om TS inte absolut behöver ett litet och kompakt system, så ger nog en bra DSLR ändå större chans till bra AF på slumpmässigt rörliga ting som barn ofta är.

Martin, jag har inte fått riktigt klarlagt hur bra autofokusen egentligen är på ALLA punkter med Nikon1-kamerorna, senare modeller klarar 20bps och är tydligen kvick så det räcker. men vad är testat, är det en cyklist som kommer i mot kameran och får mest skarpa keepers eller vad är testat, Olympus M1, Fuji X-1 och A6000 var ganska bra på motiv som rörde sig jämt och inte allt för hög fart. ( det var dom lite äldre modellerna )

Men nu är kraven högre det märks när Sony och Fuji är inblandade, klarar Nikon1 att låsa, hålla kvar och ej bli störd när motivet rör sig ryckigt och får hinder fram för sig som under en fotbollsmatch tex, en ensam fågel mot blå himmel kan vara enklare om man själv är tränad att följa med kameran, men en fågelskock som flyger kors och tvärs kan inte vara lätt alltså.

Är det sommarljus och bra skärpedjup ökar också antal keepers, vad är det man testar och hur, blir nyfiken då man ofta hör hur förträffligt autofokusen lär vara med Nikon1, överlägsen andra spegellösa hör man ofta, har kameran många inställningar då för autofokusen att justera 3D-mätningar osv.
 

martinot

Aktiv medlem
Martin, jag har inte fått riktigt klarlagt hur bra autofokusen egentligen är på ALLA punkter med Nikon1-kamerorna, senare modeller klarar 20bps och är tydligen kvick så det räcker. men vad är testat, är det en cyklist som kommer i mot kameran och får mest skarpa keepers eller vad är testat, Olympus M1, Fuji X-1 och A6000 var ganska bra på motiv som rörde sig jämt och inte allt för hög fart. ( det var dom lite äldre modellerna )

Men nu är kraven högre det märks när Sony och Fuji är inblandade, klarar Nikon1 att låsa, hålla kvar och ej bli störd när motivet rör sig ryckigt och får hinder fram för sig som under en fotbollsmatch tex, en ensam fågel mot blå himmel kan vara enklare om man själv är tränad att följa med kameran, men en fågelskock som flyger kors och tvärs kan inte vara lätt alltså.

Är det sommarljus och bra skärpedjup ökar också antal keepers, vad är det man testar och hur, blir nyfiken då man ofta hör hur förträffligt autofokusen lär vara med Nikon1, överlägsen andra spegellösa hör man ofta, har kameran många inställningar då för autofokusen att justera 3D-mätningar osv.
Jag tror inte Nikon 1 slår de bästa Sony eller Fuji. Där har de ingen chans att konkurrera.

Däremot, om man jämför med det närmaste i sin storleksklass, som tex mina Panasonic m4/3-hus, och många Olympus, så det jag testat med olika Nikon 1-hus, så upplever jag de som generellt säkrare på AF.
 
ANNONS