Annons

Fokusskiva Canon 5D Mk 3

Produkter
(logga in för att koppla)

llge

Aktiv medlem
Finns det någon bra fokusskiva för 5D Mk 3?
Har läst en massa på nätet men får ingen riktig klarhet i ämnet. Hur påverkas ljusmätningen, varför har inte Canon en skiva.
Finns det andra metoder för att fokusera manuellt med precision och snabbhet?

Lg
 

tumlaren

Aktiv medlem
Ljusinsläppet berörs ej om du bytar skiva. Kolla med Cyperfoto eller Scandinvia photo, de har säkerligen fokusskiva till din kamera. Jag bytar alltid fokusskivan på alla mina canonkameror och hittentills så har jag fått tag i rätt skiva.
 

llge

Aktiv medlem
Tack för svaren, nu undrar jag om någon har köpt/testat nån sån produkt och kan ge nån typ av råd eller synpunkt på vad som funkar bäst:

lg
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag körde med matt skiva med min 5D. Man får titta efter ögonreflexen för att sätta fokus. Vid objektiv med största bländare f/4 blev det mörkt i sökaren.
 

llge

Aktiv medlem
Jag körde med matt skiva med min 5D. Man får titta efter ögonreflexen för att sätta fokus. Vid objektiv med största bländare f/4 blev det mörkt i sökaren.
Ok tack för tipset, har själv ingen erfarenhet av mattskiva utan enbart manuell fokus med splitscreen på en gammal analog Canon för 40 år sen. Tyckte det funkade bra då men kommer inte ihåg hur exakt den metoden var.
Hoppas det finns nån mer som har åsikter om detta :)

Lg
 
ANNONS