Annons

Service hos Nikon eller alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Hej!

Har två objektiv som troligen behöver service. Dessa är köpta när jag både i USA så har inte köpt dem här i Sverige. Har någon här erfarenhet av hur det är att skicka in utrustning till Nikon? Vilken butik har ni gått genom? Finns det något alternativ att använda, dvs någon som kan göra det istället för Nikon?

Dessutom har jag en D700 där två gummidetaljer lossnat och skulle vilja få dem tillbakalimmade. Har inte funkat så bra när jag gjort det själv. Är det skicka in till Nikon som gäller för det också?
 

afe

Aktiv medlem
I Sverige är det Nikon som gäller för moderna kameror. Tidigare fanns Lasses Kameraservice, men de ör borta.
 

lofling

Aktiv medlem
Ok. Tack. Jo, Lasses tyckte jag om och fick bra service hos. Jag är inte alls nöjd med att man måste skicka utrustningen till Nikon och inte kan åka dit och lämna in den. Men utan alternativ har jag väl inget val tyvärr.
 

taxichaffis

Aktiv medlem
Ok. Tack. Jo, Lasses tyckte jag om och fick bra service hos. Jag är inte alls nöjd med att man måste skicka utrustningen till Nikon och inte kan åka dit och lämna in den. Men utan alternativ har jag väl inget val tyvärr.
bor du i sthlm är det ju inga problem att lämna in över disk finns ju på råsundavägen i solna
 

taxichaffis

Aktiv medlem
Jag lämnade in min kamera där i maj för rengörning,den skickade visserligen till Estland men fick den efter drygt en vecka
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag ringde Nikon i ett annat ärende och frågade samtidigt om man kan lämna in över disk...ICKE!
Anledningen sägs vara att teknikerna får så mycket frågor så att de inte hinner med att jobba.
Korkat kan man tycka , med tanke på att jag tex bor några kvarter därifrån.
Rengöring tre gånger på tre år fick man ju med i köpet (D7100) , men var lämnar man in kameran?
 

afe

Aktiv medlem
Korkat för att du bort nära? Jag tror inte din adress är något Nikon lägger vikt vid ;)

Nikon Sverige har tyvärr tvingats personalstyrkan väsentligt det senaste året eller så, och det är därför de längre inte har några kundmottagare eller andra som kan ta emot kamerorna. Det gör att teknikerna skulle behöva lägga tid på att prata med kunder - tid som inte finns då det är prylar som ska repareras.

Det är tråkigt, men så ser verkligheten ut just nu.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det känns lite som Volkswagen -syndromet för ett antal år sedan. Att man måste byta märke (hemska tanke) pga den dåliga servicen.
Det lutar visserligen åt det hållet vid nästa systemuppgradering.

Det där med pratkvarnar till kunder kunde Nikon annars enkelt lösa med en pryoelev utan något som helst fotointresse i kundmottagningen :).
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Det känns lite som Volkswagen -syndromet för ett antal år sedan. Att man måste byta märke (hemska tanke) pga den dåliga servicen.
Det lutar visserligen åt det hållet vid nästa systemuppgradering.

Det där med pratkvarnar till kunder kunde Nikon annars enkelt lösa med en pryoelev utan något som helst fotointresse i kundmottagningen :).
Hahahaha....osedvanlig intelligent lösning...seriöst alltså!
Skicka in förslaget till Nikon , om inte jag hinner före ,och du skall se att de köper förslaget!
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag tror inte ens NPS hjälper :(
Jag svängde förbi dem som jag alltid gjort i h lämnade in min D3s för översyn och fick reda på att eftersom jag inte var NPS så tog de egentligen inte emot men eftersom att jag ändå var där så fixade man det.
Det var nog sista gången jag får lämna hos dem. Hämta kunde jag tyvärr inte få göra sa den trevliga tjejen utan de skickar tillbaka den. Lite onödigt måste jag säga eftersom att jag bor i närområdet.

Jaja. Nu för tiden ska man visst lämna in hoa återförsäljare för vidare transport till dem alt fylla i papper och buda in den.
Sedan hämta sen på posten.

Man undrar om påslag de behöver för att tänka in paketering, fakturering etc jämfört med att lämna ut i en plastpåse och låta mig betala med kort på 30 sekunder.
Det kanske är billigare att skicka omkring den eller så kan man skapa en intäkt så medan man bara har utgifter vid över-disk-hanteringen.

Någon som vet vad det kostar för frakten efter en service?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag svängde förbi dem som jag alltid gjort i h lämnade in min D3s för översyn och fick reda på att eftersom jag inte var NPS så tog de egentligen inte emot men eftersom att jag ändå var där så fixade man det.
Det var nog sista gången jag får lämna hos dem. Hämta kunde jag tyvärr inte få göra sa den trevliga tjejen utan de skickar tillbaka den. Lite onödigt måste jag säga eftersom att jag bor i närområdet.

Jaja. Nu för tiden ska man visst lämna in hoa återförsäljare för vidare transport till dem alt fylla i papper och buda in den.
Sedan hämta sen på posten.

Man undrar om påslag de behöver för att tänka in paketering, fakturering etc jämfört med att lämna ut i en plastpåse och låta mig betala med kort på 30 sekunder.
Det kanske är billigare att skicka omkring den eller så kan man skapa en intäkt så medan man bara har utgifter vid över-disk-hanteringen.

Någon som vet vad det kostar för frakten efter en service?
Jag vet inte vad det kostar ( jobbar som lastbilschaufför på PostNord) men dyrt blir det , och det är vi som får betala. En pall kostar 700 :- att få utkörd , ett paket med en kamera kostar kanske en hundring eller så...
 

lofling

Aktiv medlem
Jag svängde förbi dem som jag alltid gjort i h lämnade in min D3s för översyn och fick reda på att eftersom jag inte var NPS så tog de egentligen inte emot men eftersom att jag ändå var där så fixade man det.
Det var nog sista gången jag får lämna hos dem. Hämta kunde jag tyvärr inte få göra sa den trevliga tjejen utan de skickar tillbaka den. Lite onödigt måste jag säga eftersom att jag bor i närområdet.

Jaja. Nu för tiden ska man visst lämna in hoa återförsäljare för vidare transport till dem alt fylla i papper och buda in den.
Sedan hämta sen på posten.

Man undrar om påslag de behöver för att tänka in paketering, fakturering etc jämfört med att lämna ut i en plastpåse och låta mig betala med kort på 30 sekunder.
Det kanske är billigare att skicka omkring den eller så kan man skapa en intäkt så medan man bara har utgifter vid över-disk-hanteringen.

Någon som vet vad det kostar för frakten efter en service?
Vet inte vad det kostar, men har frågat två olika fotobutiker och fått två olika svar...
 

filip71

Aktiv medlem
Rengöring tre gånger på tre år fick man ju med i köpet (D7100) , men var lämnar man in kameran?
Jag lämnar in den där jag köpte den - Eggeborns foto i Västerås. Då slipper jag portot och de tar ansvar för transporten. Tog två veckor sist, men räknar man med den typen av service så blir det billigare att köpa sin kamera där än i elektronik-ladorna.
 

nicotin

Aktiv medlem
Jag lämnar in den där jag köpte den - Eggeborns foto i Västerås. Då slipper jag portot och de tar ansvar för transporten. Tog två veckor sist, men räknar man med den typen av service så blir det billigare att köpa sin kamera där än i elektronik-ladorna.
Jo det funkar säkert om man köpt kameran ny men det har inte jag !
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo det funkar säkert om man köpt kameran ny men det har inte jag !
Om vi talar om moderna kameror så ja. Om du vill laga/justera äldre kameror finns det några små oberoende verkstäder som K-R Kameraservice (analoga-kameror.se).

Det här är ju tyvärr branschstandard numera att man måste skicka in till importören/distributören (som i Nikons fall är Nikon Nordic i Solna). De flesta oberoende verkstäder har ju försvunnit senaste 10-15 åren - en kombination av allt dyrare och mer komplex test- och mätutrustning (kraven på precision har ju ökat markant) plus att faktiskt - tvärt emot vad många tycks tro - färre kameror går sönder eller behöver justeras nu än på filmtiden.

Om det av något skäl är opraktiskt för dig att själv skicka in kameran kan du nog prata med större butiker, som Scandinavian eller Kameradoktorn. De kan nog sköta det åt dig, men risken finns ju att de tar lite extra betalt för det plus att det kan ta några dagar extra.
 
ANNONS