Annons

Kundgalleri för val av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

NordtassFoto

Ny medlem
Hej!
Jag är väldigt ny här och har försökt hitta tidigare trådar som kanske kunde ge svar på min fråga men utan resultat. Det jag undrar är, många fotografer, oavsett genre, har ju kundgallerier på sin hemsida där kunden kan välja bilder i lugn och ro. Ofta är dessa tidsbegränsade, alltså att efter t.ex. en månad så "försvinner" galleriet. Det jag funderar på är att det lär ju alltid finnas kunder som har tittat och beställt bilder inom denna tidsperiod, men sedan en tid senare kommer tillbaka och vill köpa fler bilder från samma fotografering men har då "glömt" vilka bilder de tyckte bäst om. Hur hanterar ni sådana situationer? Öppnar ni upp galleriet igen eller någon annan lösning? Tar ni i så fall ut någon avgift?
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Ta mitt svar med en nypa salt för det är ingenting jag sysslat med, men det tolkas av mig som nåt man bör kunna sköta med vanligt sunt förnuft. Att du har kvar bilderna från alla fotograferingar i ditt arkiv, plockar bort dem från galleriet när tiden gått ut, och ifall det är någon som frågar efter dem igen så är det väl bara att du lägger upp dem igen, förutsatt att det är snabbt fixat på hemsidan så låter det löjligt att ta betalt för en sådan bagatell till kundtjänst.
 

NordtassFoto

Ny medlem
Ta mitt svar med en nypa salt för det är ingenting jag sysslat med, men det tolkas av mig som nåt man bör kunna sköta med vanligt sunt förnuft. Att du har kvar bilderna från alla fotograferingar i ditt arkiv, plockar bort dem från galleriet när tiden gått ut, och ifall det är någon som frågar efter dem igen så är det väl bara att du lägger upp dem igen, förutsatt att det är snabbt fixat på hemsidan så låter det löjligt att ta betalt för en sådan bagatell till kundtjänst.
Tack för ditt svar. Det är klart att jag har sunt förnuft och det är klart att bilderna finns kvar. Jag hade tänkt plocka fram det igen på begäran men frågade då någon kanske har mer erfarenhet och på så vis kan dela med sig utav ifall det är en metod som funkar bra eller inte.
 

lofling

Aktiv medlem
Du har m.a.o. en egen hemsida där du tänker att antal gallerier ska begränsas? Jag har inte sålt något så har ingen erfarenhet. Men både Smugmug och Zenfolio skulle väl kunna funktioner för det du frågar efter? Samt även prissättning etc. De är dock mer riktade till kunder från USA men du kan alltid kolla för att se hur de är upplagda.

Jag lägger själv upp bilder på Zenfolio (när jag hinner, vilket inte är så ofta nu...), och då syns de senaste gallerierna på förstasidan, men sedan går att att komma åt alla gamla också. Det borde väl vara ok? Går även att lösenordsskydda gallerier och ha en hel del annan anpassning.
 
ANNONS