Annons

Orimlig prissättning?

Produkter
(logga in för att koppla)

klintan74

Aktiv medlem
Fotade en ridtävling i hoppning förra helgen.
Är mycket nöjd med resultatet och har arbetat hårt med redigering och i urval.
Totalt blev det ca 350 bilder med ca 45 olika tävlanden.
Satte en prisbild som följande:

1:a bild 300kr, 2-4 bild 150kr, från 5:e bilden 100 kr

Alla har fått mail med länkar där man kan se med vattenstämpel.

Är jag för dyr? Inte ett köp än så länge. Totalt lagt ner ca 11 timmar.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Fotade en ridtävling i hoppning förra helgen.
Är mycket nöjd med resultatet och har arbetat hårt med redigering och i urval.
Totalt blev det ca 350 bilder med ca 45 olika tävlanden.
Satte en prisbild som följande:

1:a bild 300kr, 2-4 bild 150kr, från 5:e bilden 100 kr

Alla har fått mail med länkar där man kan se med vattenstämpel.

Är jag för dyr? Inte ett köp än så länge. Totalt lagt ner ca 11 timmar.
Det här kanske är som att svära i kyrkan och att hästfolk är en köpstark grupp men jag personligen skulle aldrig betala den summan för en bild från en tävling om det enbart var för privat bruk.
 

sikis

Aktiv medlem
Frolicc (Marcus Jonsson) och andra!!!

Nyfiken på dit resonemang att inte betala det för bilder som ska användas för privat bruk.... om du går till en foto ateljé och fotograferar dig eller dina barn eller liknande blir det dyrare än så! det är också för privat bruk!

Visst måste vi fotografer anpassa prissättningen många gånger med tanke på kundens behov och värdet i bilderna mm, man kanske måste anpassa den typ av fotografering man gör för att kunna sänka priset mm å så vidare.

Men utifrån priset/värdet på att köpa/äga/"driva" en häst, mat mm å så vidare. så är det väll inte så stor kostnad med 500:- för 5 "bra" (utan at the granskat fotografen , utgår från det) bilder. istället för bilder från mobilen eller så vidare. nåt man kan framkalla och förstör, göra tavla hemma eller i stallet mm å så vidare..

Vad har fotografen för kostnad.. visst alla är inte heltids fotografer å så vidare, men många har utrustning för närmare 100 000 även som "amatörer" nåt objektiv och 2 kamerahus å så vidare.. se kostnaderna för försäkring, servis varje år på delar av grejorna, resor, och den "arbeta"tid man spenderar den dagen kring eventet å så vidare..

Vad är rimligt pris om d inte tycker att 500:- för 5 bilder. eller mindre pengar för färre bilder?!?!

Nyfiken på resonemanget och tanken hur verksamheten FOTOGRAF ska leva vidare, utan att specificera det på denna fotograf utan rent allmänt.. allt går som sagt att göra billigare, det är väl känna... så är det inom dom flesta område. Men sedan då när man behöver en fotograf som har utbildning eller många års erfarenhet för att klara av att tex beskriva med bilder, eller skapa 1 reklambild eller så vidare, men yrket fotografer har gått i stöpet för att ingen betalar nåt i allmänhet och när det behövs så har inge fotograf kunnat försörja sig på detta utan är verkstads arbetar eller nåt anat nu.. ja ni förstår min poäng... resonerar jag fel?

Som sagt, vi Fotografer måste många gånger anpassa priset till en realitet av dagen. men vi måst ju samtidigt överleva, och det är helt klart svårt i ett samhälle där man för ett gäng år sedan köpte en cd skiva för 150:- men i dag får all världens musik för 99:- i månaden........
 

Frolicc

Aktiv medlem
Frolicc (Marcus Jonsson) och andra!!!

Nyfiken på dit resonemang att inte betala det för bilder som ska användas för privat bruk.... om du går till en foto ateljé och fotograferar dig eller dina barn eller liknande blir det dyrare än så! det är också för privat bruk!

Visst måste vi fotografer anpassa prissättningen många gånger med tanke på kundens behov och värdet i bilderna mm, man kanske måste anpassa den typ av fotografering man gör för att kunna sänka priset mm å så vidare.

Men utifrån priset/värdet på att köpa/äga/"driva" en häst, mat mm å så vidare. så är det väll inte så stor kostnad med 500:- för 5 "bra" (utan at the granskat fotografen , utgår från det) bilder. istället för bilder från mobilen eller så vidare. nåt man kan framkalla och förstör, göra tavla hemma eller i stallet mm å så vidare..

Vad har fotografen för kostnad.. visst alla är inte heltids fotografer å så vidare, men många har utrustning för närmare 100 000 även som "amatörer" nåt objektiv och 2 kamerahus å så vidare.. se kostnaderna för försäkring, servis varje år på delar av grejorna, resor, och den "arbeta"tid man spenderar den dagen kring eventet å så vidare..

Vad är rimligt pris om d inte tycker att 500:- för 5 bilder. eller mindre pengar för färre bilder?!?!

Nyfiken på resonemanget och tanken hur verksamheten FOTOGRAF ska leva vidare, utan att specificera det på denna fotograf utan rent allmänt.. allt går som sagt att göra billigare, det är väl känna... så är det inom dom flesta område. Men sedan då när man behöver en fotograf som har utbildning eller många års erfarenhet för att klara av att tex beskriva med bilder, eller skapa 1 reklambild eller så vidare, men yrket fotografer har gått i stöpet för att ingen betalar nåt i allmänhet och när det behövs så har inge fotograf kunnat försörja sig på detta utan är verkstads arbetar eller nåt anat nu.. ja ni förstår min poäng... resonerar jag fel?

Som sagt, vi Fotografer måste många gånger anpassa priset till en realitet av dagen. men vi måst ju samtidigt överleva, och det är helt klart svårt i ett samhälle där man för ett gäng år sedan köpte en cd skiva för 150:- men i dag får all världens musik för 99:- i månaden........
Fast om kunderna tycker att priset är för högt och fotografen tycker att priset är för lågt så får man ingen deal. Är marknaden för dålig för den produkt man försöker sälja måste man inse att det här går inte att tjäna pengar på.

Jag kan bara relatera till mig själv eftersom jag både fotograferar mycket idrott och dessutom tävlar själv. Skulle jag få ett mail efter ett lopp där en bild kostar 300 spänn så skulle det inte finnas på kartan att köpa någon. Fanns bilderna i liten storlek fria att använda för privat bruk som jag läste mellan raderna att de inte fanns i det här fallet? Då kanske det skulle komma på tal att originalfilen skulle ha ett värde av 100-300 spänn men då skall den ju vara riktigt bra, genomtänkt och gå att använda till ett stor tavla. Både ljusmässigt, kvalite etc.

Fotar jag ett arrangemang utan att ha något uppdrag är inte mitt syfte att tjäna pengar utan istället ha roligt och hjälpa föreningen. Vill någon ha originalbilden så måste jag trots allt göra en ny lightroomexport och få ut filen så någon krona kan man såklart ta för besväret beroende på vem det är som frågar och hur trevlig personen är. Fotar jag ett arrangemang på uppdrag fakturerar jag arrangören, syftet är såklart att de skall få tag i marknadsföringsmaterial men i nästan alla fall så är bilderna dessutom fria att använda för deltagarna på det sätt de vill.

Men andra personer resonerar säkert annorlunda eftersom tjänster som equipe finns, frågan är hur mycket försäljning det egentligen är på sidan och vad fotograferna får.
 

taz_k

Aktiv medlem
Frolicc (Marcus Jonsson) och andra!!!

Nyfiken på resonemanget och tanken hur verksamheten FOTOGRAF ska leva vidare, utan att specificera det på denna fotograf utan rent allmänt.. allt går som sagt att göra billigare, det är väl känna... så är det inom dom flesta område. Men sedan då när man behöver en fotograf som har utbildning eller många års erfarenhet för att klara av att tex beskriva med bilder, eller skapa 1 reklambild eller så vidare, men yrket fotografer har gått i stöpet för att ingen betalar nåt i allmänhet och när det behövs så har inge fotograf kunnat försörja sig på detta utan är verkstads arbetar eller nåt anat nu.. ja ni förstår min poäng... resonerar jag fel?
Kruxet är att det finns en överetablering av fotografer och många är inte mycket bättre än en fotoentusiast som har fotografering som en fritidssyssla. Jag tror att som fotograf får man överväga att ha ett annat jobb vid sidan av, hålla kurser eller tillhöra den otroligt lilla grupp superduktiga fotografer för att försörja sig. Egentligen är det inte annorlunda än för andra grupper av estetiska yrken.

Jag har själv plåtat hoppning/dressyr/dans m.m och skulle inte drömma om att ta betalt för bilderna.
 

ixxy

Aktiv medlem
Nej, du är inte för dyr.

Många som fotograferar på hästtävlingar är anslutna till Equipes system för ridsportbilder och säljer/levererar bilderna via Equipes sajt. http://webshop.equipe.com . Här är ett exempel på en sådan fotografs prissättning: http://webshop.equipe.com/line_items/new?photo_id=5816644 .

Hur många bilder som säljs har jag ingen uppfattning om.
Hej Bo och Johan.

Alltid roligt att få hämna i såna här trådar.
Jag är fotografen bakom bilden som bo länkar. Vi är tyvärr ändå klassade som dyra på Equipe.

Johan prissättning ser jag inte som något konstigt alls. Där emot kan jag säga att equipe säljer ibland bra och ibland jätte dåligt. Detta har helt att göra med vilket tävlings det är samt hur bra bilder som levereras.
Många ryttare/kuskar/föräldrar är väldigt känsliga på vilket steg och moment som fångats på bild och är TS lite off så säljs ingenting.

Då jag och frun jobbat i många år med just detta så är vi kanske itne helt representabla över vad som går att konkurrera med på tävlingar. men det som fotografen måste tänka på är tillgång och efterfrågan.

kan ta ett praktexempel från förra året. 19"fotografer" på en och samma tävling. allt från inget för bilder med logga på till vi som var rätt dyra ansåg alla 375 kr per bild.

Detta gör att TS måste sticka ut i mängden. Kvalité är något många betalar för men då skall det vara helt rätt steg och rätt i övrigt tekniskt också.
En bild som är 90% korrekt köper ingen. då kan de lika gärna köra en 75% bild för 10 kr elelr få den gratis med logga på av någon annan.

Att sticka ut är dock något som jag fått lära mig är lite farligt då det är stor risk för upphovsrättsbrott, /hästsporten är den i särklass värsta sport jag fotograferat i denna synvinkel)
tyvärr många barn och ungdomar som inte vet vad som gäller.

Sen en annan aspekt är tempot att jobba på. Jag och frun är vana vid högt tempo från press jobb, Tiden som en fotograf lägger ner på en tävlings arena är ca 8-10 timmar per dag. skall TS få ekonomi i det får redigeringen max ta lika lång tid. Då skall det innefatta allting från inladdning till uppladdat färdig bild. och detta skall helst göras under kvällen / natten efter tävlingen. Intresset för bild köp dalar väldigt fort då nästa tävling är nästa helg eller om två veckor. då finns det nya bilder.

Annan sak är väder. jag har sålt ca 30 bilder med regn. av över 5000 bilder sålda.
Rätt väder gör att fler köper. samma om det varit en bra tävlings arena / arrangör så säljer det bättre.

Vi är några som gärna hjälper till om det önskas som hållit på ett tag. Nu känner jag ej igen TS namn från någon av tävlingarna vi brukar vara på men ser ni mig/oss ute så kom gärna och prata elelr fråga saker. lika så skriv här eller på FB om det är något.

Finns många grupper osm äer specefikt inriktade mot just hästfotografering på FB där finns rätt mycket folk med olika kompetens men även rätt mycket folk som den som TS tar upp i tigidare inlägg (10 bilder för 200 kr )
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Tycker inte det heller. Dock lagt ut frågan på en facebookgrupp också. Där verkar det tyckas dyrt. Men å andra sidan va det en tjej som fota hopptävlingar och sålde 10 bilder för 200kr. Vansinne :(
Ok...men hur såg bilderna ut då?
Tar man riktigt bra bilder så säljer man kan jag tycka.
Tar man bilder och samtidigt drar ner brallorna så säljer man också.

Jag tror att många föräldrar köper bilder på sina barn oavsett kvalitet .Om dessa föräldrar hade nån form av estetisk tarm i skallen , så skulle de självklart valt bilder tagna av en duktig fotograf.
Jag har så många gånger tvingats sitta och studera fotoalbum med fullständigt gräsliga bilder (semesterbilder) som kommenterats med : Det här är väl en bra bild på Bettan och hennes familj? Och man bara mår dåligt....de flesta har inte koll på vad som är en bra bild och inte.
När dessa människor tittar på en bra bild så förstår dom inte varför bilden är bra.
Och så är det....vissa har det och andra har det inte.
 
Fotade en ridtävling i hoppning förra helgen.
Är mycket nöjd med resultatet och har arbetat hårt med redigering och i urval.
Totalt blev det ca 350 bilder med ca 45 olika tävlanden.
Satte en prisbild som följande:

1:a bild 300kr, 2-4 bild 150kr, från 5:e bilden 100 kr

Alla har fått mail med länkar där man kan se med vattenstämpel.

Är jag för dyr? Inte ett köp än så länge. Totalt lagt ner ca 11 timmar.
Som jag förstår dig var du officiell fotograf vid tävlingen. Hur fick du uppdraget? Frågade du i så fall vad fotografer brukade ta betalt vid liknande tävlingar?
 

klintan74

Aktiv medlem
Tack alla för intressant läsning. Jag blev inbjuden av arrangören som enda fotograf. En liten lokal tävling. Jag gjorde lite som ett se och lära (första gången jag fota hopptävling). Visst va det lite bökigt med växlande väder mellan sol och mulet samt skillnaden mellan färger på häst mm. Tempot mellan ryttarna är högt så man fick va på tårna. Visst la jag ned mycket tid på det och jag sållade för lite därför vart det lite väl mycket redigering.
Jag kommer nog inte hoppa på detta igen. Visserligen kul men osäker inkomst.
 

Karl.B

Ny medlem
Jag anser att du är för dyr. Inte för att jag egentligen tycker det (insatsen i arbete m.m), men säljer du inte din produkt så beror det sannolikt på att folk inte vill betala det priset du begär.
Anta hypotetiskt att dina bilder kostat en tiondel. Då har du säkert sålt en massa bilder. Det gäller att hitta var kunderna anser vara sitt tak i kostnad. Uppenbarligen är det för högt i detta fallet.

Missförstå mig inte, jag tycker att priset är ok med tanke på din arbetsinsats men jag tror inte kunderna förstår arbetet bakom varje bild.

I sommars sålde jag en av mina bilder på Getty, köparen var Sveriges utbildningsradio. Det var en makrobild med ganska mycket arbete bakom. Jag tjänade hela 12 dollar på detta, eller 107 kr. Väldigt dålig lön för mödan.
 

kiwi

Aktiv medlem
Det handlar alltid om tillgång och efterfrågan. Är det ingen som köper bilderna, så finns det antingen för stor tillgång eller för låg efterfrågan. I detta fallet verkar det vara det senare fallet, dvs att de tilltänkta kunderna tyckte att det var för dyrt.

Jag är inte inom hästbranschen, men jag vet inte om jag hade varit sugen på att betala 300 kr för en bild på mig själv och hästen... Då får den vara riktigt bra i så fall. Det hade varit intressant om TS kunde släppa en bild här, så man fick en uppfattning om vilken nivå det ligger på.

Helsingborgs Dagblad/Sydsvenskan har ibland ute sina fotografer på evenemang av typen studentbal, maratonlopp. Då lägger de upp en hel dröse bilder, som man kan köpa för 79 eller 99 kr. I första fallet får man en fysisk kopia på 10 × 15 cm, i andra fallet en på 21 × 14 cm.

Inte för att dessa brukar vara några mästerverk och jag har ingen aning om hur många bilder de säljer på det här viset, men nivån har legat stadigt ett bra tag så jag gissar att de åtminstone anser det vara lönt att fortsätta.

Någon pratade om att fotografer måste kunna försörja sig, annars finns risken att yrket försvinner. Jag tror att yrket, som det var tidigare, redan är borta. De fotografer som är kvar i dag fotograferar antingen för en bildbyrå, är »bildkonstnärer« eller har en studio. Ytterst få är kvar som pressfotografer, ens på de större tidningarna.

För trettio-fyrtio år sedan hade det nog gått bättre att sälja bilder som man tagit på en hästtävling, om man hade bra utrustning och bra kunskap, men numera? Nu när alla har minst en kamera på sig, om än inuti en mobiltelefon? Och det är billigare och enklare än någonsin, tack vare den digitala tekniken? Och när alla förväntar sig att bilder är en dussinvara, något man hittar på nätet och sedan sprider vidare med blixtens hastighet på Instagram och Facebook?

Jag gick förbi Eskilscupen här i Helsingborg och tog någon bild:



En helt okej bild, om jag får säga det själv. Var inte svårt att ta den och tog en halv minut att lägga på lite vinjettering och ökad skärpa. Vad är en sådan bild värd? 50 kr? 300?

Svar: Inte mer värd än vad någon är beredd att betala för den. Och det, oavsett hur mycket man skulle vilja försörja sig som fotograf, är det man får rätta sig efter.


/ Kiwi
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hur lång tid tog det att redigera? Själv hade jag nog aldrig gått med på de premisserna att ta betalt per bild. Inte heller skulle jag lägga ner någon avsevärd tid på att redigera hästbilder.
Jag hade sagt till arrangören att meddela att det kommer kosta 150kr extra att vara med på tävlingen och i det ingår 5-10 bilder.
Jag räknar på 6 timmars jobb på plats o 2 timmar att sortera o sålla a' 800kr/timme.
Enda gången jag skulle tagit betalt per bild är ifall man råkar vara på plats. Vet någon fotograf som är där för sin sons skull och fotar denne och de andra. Tar sedan betalt per bild, men oerhört mycket mindre betalt (motorcross). Tiden på plats kommer i detta fall bli försummad, endast slitage och sållning som räknas fram. Den lilla summan gör så fler köper, betalar säkert en del av träningskostnaderna får sonen och lite till.


/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Att sticka ut är dock något som jag fått lära mig är lite farligt då det är stor risk för upphovsrättsbrott, /hästsporten är den i särklass värsta sport jag fotograferat i denna synvinkel)
tyvärr många barn och ungdomar som inte vet vad som gäller.
Hur riskerar man att begå upphovsrättsbrott genom att fotografera en hästtävling?
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Fotade en ridtävling i hoppning förra helgen.
Är mycket nöjd med resultatet och har arbetat hårt med redigering och i urval.
Totalt blev det ca 350 bilder med ca 45 olika tävlanden.
Satte en prisbild som följande:

1:a bild 300kr, 2-4 bild 150kr, från 5:e bilden 100 kr

Alla har fått mail med länkar där man kan se med vattenstämpel.

Är jag för dyr? Inte ett köp än så länge. Totalt lagt ner ca 11 timmar.
Jag är lite nyfiken på att lära mig mer här. Så om jag får backa tillbaka till första frågan:

* Hur många mailade du?
* Har du kunnat mäta om bilderna kom fram och mailen lästes? Bilder brukar ju inte visas från okända avsändare i email. Och en majoritet av alla email läses på mobilen.
* Vet du hur många som besökt webbplatsen där du säljer?
* Kan man handla där med mobilen?

Jag är nyfiken för jag undrar hur mycket som är kopplat till priset jämfört med hur svårt det är att sälja bra på nätet.
 

snap01

Aktiv medlem
Fotade en ridtävling i hoppning förra helgen.
Är mycket nöjd med resultatet och har arbetat hårt med redigering och i urval.
Totalt blev det ca 350 bilder med ca 45 olika tävlanden.
Satte en prisbild som följande:

1:a bild 300kr, 2-4 bild 150kr, från 5:e bilden 100 kr

Alla har fått mail med länkar där man kan se med vattenstämpel.

Är jag för dyr? Inte ett köp än så länge. Totalt lagt ner ca 11 timmar.
nej du är inte för dyr men du måste ha en produkt kunden vill köpa o som dom inte kan eller orkar lägga tid på att ordna. När jag körde mycket bröllop så hade jag alltid bra merförsäljning på att sälja canvas bilder, printar,tackkort o album etc. När dom såg demo produkterna så var det många som ville köpa trots dom inte haft en tanke på det från början. Varför inte ha en liten plats på hästtävlingen där du marknadsför produkter som tex
canvas Bild
små fina album
printar
muggar med bild på
musmatta
osv. Du kan ju lösa personal vid din marknadsplats med en sambo eller dylikt eller så kan du maila exempel på vad dom kan få köpa men att se en snygg print,canvas bild i verkligheten skapar sug att köpa. Jag sålde flera gånger för mer än vad bröllopet kostade att fotograferas.
Jag tror att ska du försöka sälja så får du gå ALL IN för att lyckas du kan ju kolla upp hur tex dom som fotar idrottsklubbar hur dom lägger upp sitt jobb. Här är exempel på en sådant företag
http://idrottsfoto.com
 

jseffel

Aktiv medlem
Frågade frugan - om bilden är såpass bra att man vill hänga upp den så skulle hon betala 1000:- som max. Själv skulle jag nog säga 500:-. Nu vet ju både jag och frun att bra bilder inte kommer på löpande band.
 
ANNONS