Annons

Kompakt systemkamera ca 5000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

Sandstrom.

Ny medlem
Hejsan!

Har börjat bli mer och mer intresserad av en kompakt systemkamera. Främst för att dom är smidigare än ett riktigt system att bära med sig och för att dom tar mycket mindre plats.

Jag kommer främst fota på bilträffar då det är hyggligt dåligt ljus. Dessutom lite stillbilder på olika bilar. Men den ska också vara smidig att fota "all-round" då jag gärna bara vill kunna slita med mig den i farten.

Jag har kollat mycket på en Olympus E-M5 samt Fujifilms motsvarighet. Men har också halkat in mer och mer på Sonys Nex serie främst för att det verkar vara mycket kamera för pengarna.

Dock är jag orolig att Sonys jpeg bilder utan bildredigering inte är lika bra som Olympus eller Fujifilms. Dessutom är väl inte objektiv utbudet lika stort?

En annan sak som väger ganska tungt är att jag vill ha bildstabilisering. Främst för att slippa köpa objektiv som har det = billigare och större utbud? Denna är jag dock osäker på.
Behöver man ens ha stabilisering?

Så vilken kamera skulle ni experter valt? Vilken är den bästa på marknaden atm för mina ändamål? Handlar mer än gärna begagnat! :)

Tack på förhand!
 

SallyIV

Aktiv medlem
Hej,

Jag föreslår
Fuji XM-1 eller -2 om du vill ha Fuji's utmärkta hantering av jpg och kan leva sökarlöst. För min del var det överraskande lätt, vinklingsbarskärm, grön horisontlinje. Liten och kan köras tittatryck eler helt manuellt med reglage. Med Fujinon 27/2,8 platsar den i en kavajficka.

Fuji XE-2, någor större, litet med inställningsfinesser och med senaste firmware är den uppgraderas till AF som XT-1. Kampanj på 3 990:-

Både dessa har samma bildkvalitet som XT-1, storleken på huset har ingen betydelse här!.

Jag har levt alla mina år utan stabilisering, Fuji har det i objektiven.


https://www.dpreview.com/products/fujifilm/cameras?subcategoryId=cameras


-J!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hejsan!

Har börjat bli mer och mer intresserad av en kompakt systemkamera. Främst för att dom är smidigare än ett riktigt system att bära med sig och för att dom tar mycket mindre plats.

Jag kommer främst fota på bilträffar då det är hyggligt dåligt ljus. Dessutom lite stillbilder på olika bilar. Men den ska också vara smidig att fota "all-round" då jag gärna bara vill kunna slita med mig den i farten.

Jag har kollat mycket på en Olympus E-M5 samt Fujifilms motsvarighet. Men har också halkat in mer och mer på Sonys Nex serie främst för att det verkar vara mycket kamera för pengarna.

Dock är jag orolig att Sonys jpeg bilder utan bildredigering inte är lika bra som Olympus eller Fujifilms. Dessutom är väl inte objektiv utbudet lika stort?

En annan sak som väger ganska tungt är att jag vill ha bildstabilisering. Främst för att slippa köpa objektiv som har det = billigare och större utbud? Denna är jag dock osäker på.
Behöver man ens ha stabilisering?

Så vilken kamera skulle ni experter valt? Vilken är den bästa på marknaden atm för mina ändamål? Handlar mer än gärna begagnat! :)

Tack på förhand!
Om du fotograferar mycket i dåligt ljus är en större sensor än m43 att föredra. Titta hellre på , Fujifilm X-E2 eller Sony A6000. Vad det gäller JPEG, föreslår jag att du fotograferar i RAW om du inte är proffs och behöver snabba lämningstider. Du får större slarvmarginal och mycket mer ut av din kamera på det viset. Dessutom behöver du slippa bekymra dig om JPEG inställningar som t.ex. vitbalans, kontrast, m.m. vid tagningstillfället och kan koncentrera dig på motivet.
 
ANNONS