Annons

Kundens krav

Produkter
(logga in för att koppla)

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Hej!

Uppdragsgivaren vill ha bilderna sig tillskickade som jpg, 150 mm breda och i 300 dpi. Dessa är kundens specificerade krav.


Redigerar mina bilder i Elements 10. Jag har mina bilder sparade i Tiff . Går till Bild/ ändra storlek/ Bildstorlek. Under Dokumentstorlek ändrar jag från t ex 27 cm till 15? Rätt så långt?

Sen till de 300 dpi. som jag uppfattar som skrivarens punkttäthet eller något liknande. Bilderna ska dock skickas som elektroniska dokument. I Elements kan jag - under samma sökväg som ovan - invid Upplösning välja 300 pixlar/tum. Kan det vara detta som avses eller är det något mer jag inte begriper (är det nog...).

Ändringen från Tiff till Jpg har jag kläm på.

Berätta gärna hur ni skulle ha gjort.
Förhoppningsvis blir bilderna publicerade i papperstidskrift.

/ Deerhunter
 

eskil23

Aktiv medlem
150 mm är ungefär 6 tum. Multiplicerat med 300 dpi blir det 1800 pixlar i bredd.

Sedan kanske man på något respektfullt sätt hälsa kunden att dpi inte har ett dugg med digitala bilder att göra.
 

nivas

Aktiv medlem
Redigerar mina bilder i Elements 10. Jag har mina bilder sparade i Tiff . Går till Bild/ ändra storlek/ Bildstorlek. Under Dokumentstorlek ändrar jag från t ex 27 cm till 15? Rätt så långt?

I Elements kan jag - under samma sökväg som ovan - invid Upplösning välja 300 pixlar/tum.
Det låter som samma procedur som i stora Photoshop.
Ändra både bildstorlek och upplösning samtidigt så räknar Photoshop själv ut hur stor bilden blir i pixlar.

Sedan kanske man på något respektfullt sätt hälsa kunden att dpi inte har ett dugg med digitala bilder att göra.
Jag misstänker att bilderna i tidningen ska ha detta exakta mått redan från början. Då är det väldigt praktiskt att montera bilderna i t.ex. InDesign om de redan har rätt bredd och upplösning.
Jag brukar alltid göra detta i Photoshop när jag själv producerar trycksaker, mycket smidigt och tidsbesparande.
 

Deerhunter_1

Aktiv medlem
Tack för svar.

Eftersom bilderna ska tryckas antar jag att med 1800 pixlars sida sparar jag bilden i så hög kvalitet som möjligt, totalt sett. Blir ungefär 1 mb. Är det nog för tryckaren?
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för svar.

Eftersom bilderna ska tryckas antar jag att med 1800 pixlars sida sparar jag bilden i så hög kvalitet som möjligt, totalt sett. Blir ungefär 1 mb. Är det nog för tryckaren?
Du menar högsta kvalitet på jpg-komprimeringen? Ja, du kan ju inte göra bättre än så. Det funkar säkert helt ok med 90-95% kvalitet med, men varför chansa?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
150 mm är ungefär 6 tum. Multiplicerat med 300 dpi blir det 1800 pixlar i bredd.

Sedan kanske man på något respektfullt sätt hälsa kunden att dpi inte har ett dugg med digitala bilder att göra.
Jo
När man gör rätt och det har den här kunden gjort.
dpi funkar så länge man anger en storlek tillsammans med dpi-värdet.
Sen blir resultatet pixlar i själva filen men det är en annan sak.
 
ANNONS