Annons

Hur använda bildstabilisering?

Produkter
(logga in för att koppla)

PSJ

Aktiv medlem
Hej alla glada.
Här kommer en ganska enkel men samtidigt avancerad fråga beroende på hur nördigt man ser på det hela.

Jag har fotat en hel drös med år och känner mig ganska hemma bakom kameran.
Nyss köpte jag en sprillans ny optik, nämligen Canons 16-35 f4l IS.
Jag har sedan tidigare enbart kört med saker utan IS (förutom ett 70-200 som jag ägde ett tag).

Efter lite tester så kan jag se tydlig skillnad mellan IS av och på. När IS är på så försvinner massa rörelseoskärpa, så allt är som sig bör och inga konstigheter.

Det som däremot slår mig är att sålänga man använder auto-ISO, kompenserar aldrig kameran för den extra långa slutartiden som är möjlig vid IS påslagen. Det gör ju att IS blir ganska onödig sålänge man inte själv ska försöka forcera slutartiden.
Är det bara jag som tycker detta är konstigt och kan man göra något åt detta?

Kameran är en Canon 5d mk3.
För övrigt en väldigt trevlig optik.
 

sumpan

Aktiv medlem
Oftast kan man väl sätta i kameran vid vilken slutarhastighet ISO ska höjas. Detta bör ju kunna sättas lägre med IS på. Jag vet dock inte hur detta funkar på Canon.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Jag kör oftast i AV-läget, och har kollat hur mycket brus jag vill ha i bilderna som max, och har satt auto-iso på max 800, så även om det blir längre slutartider så går det oftast bra. Annars vill ju kameran lägga sig runt 1/600 sek, med mitt 600mm, men eftersom jag har monopod ibland och IS på, så kan jag ju ha längre slutartider.
 

PSJ

Aktiv medlem
Sumpan,
Är lite osäker på om det går att ställa in ISO-begränsning mer än en allmän, men ska låta det vara osagt. Ska kolla upp det.

jffoto,
Men hela poängen är ju att man ska kunna komma ner i ISO när det är dåligt ljus. Att sätta en begränsning på 800 gör ju inget annat än just en allmän begränsning.
Jag vill ju att kameran ska ändra slutartids-aspekten från 1:1 (50mm = 1/50 sec) som är standard till någon annan aspekt som är lämplig för IS-fotografering, men såklart bara när IS är aktiverat. Efter det ska ISO justeras. Huruvida man har ISO 800 eller 6400 som stop ska ju vara irrelevant.
Gör inte kameran detta automatiskt måste man göra det manuellt och därmed dör de smidiga och lättarbetade auto-förvalen.
 
Hej alla glada.
Här kommer en ganska enkel men samtidigt avancerad fråga beroende på hur nördigt man ser på det hela.

Jag har fotat en hel drös med år och känner mig ganska hemma bakom kameran.
Nyss köpte jag en sprillans ny optik, nämligen Canons 16-35 f4l IS.
Jag har sedan tidigare enbart kört med saker utan IS (förutom ett 70-200 som jag ägde ett tag).

Efter lite tester så kan jag se tydlig skillnad mellan IS av och på. När IS är på så försvinner massa rörelseoskärpa, så allt är som sig bör och inga konstigheter.

Det som däremot slår mig är att sålänga man använder auto-ISO, kompenserar aldrig kameran för den extra långa slutartiden som är möjlig vid IS påslagen. Det gör ju att IS blir ganska onödig sålänge man inte själv ska försöka forcera slutartiden.
Är det bara jag som tycker detta är konstigt och kan man göra något åt detta?

Kameran är en Canon 5d mk3.
För övrigt en väldigt trevlig optik.
Rörelseoskärpa har inget med bildstabilisering att göra. Gissar att du menar skakningsoskärpa, den som är kopplad till att man rör kameran.

Här kan man läsa hur det du undrar över kan hanteras i Canon 7D Mark II:

https://learn.usa.canon.com/resources/articles/2014/eos7dmkii_autoiso.htmlp
 

PSJ

Aktiv medlem
Rörelseoskärpa har inget med bildstabilisering att göra. Gissar att du menar skakningsoskärpa, den som är kopplad till att man rör kameran.

Här kan man läsa hur det du undrar över kan hanteras i Canon 7D Mark II:

https://learn.usa.canon.com/resources/articles/2014/eos7dmkii_autoiso.htmlp
Tack för länken och precis som du skriver så står det hur det kan hanteras. Tyvärr missade dom skriva hur man gör (förutom att man kan trycka på plus och minus) haha.
Men det ger ändå lite ledtrådar så jag kan söka vidare, tar det efter jobbet.
Tack :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för länken och precis som du skriver så står det hur det kan hanteras. Tyvärr missade dom skriva hur man gör (förutom att man kan trycka på plus och minus) haha.
Men det ger ändå lite ledtrådar så jag kan söka vidare, tar det efter jobbet.
Tack :)
Finns inställningen på 5D mk3? Den är ju äldre än 7D mk2.

Jag har samma typ av funktion på min (senaste) Nikon och den beskrivna skalan ligger förstås ihop med övriga inställningar för auto-ISO. Själv har jag ställt den så att jag får 1/(slutartiden*2), men det är inte praktiskt att gå in i menyn och ändra för teleobjektivet med VR (IS). Jag brukar gå över i manuellt läge med fortsatt auto-ISO istället, om jag vill får längre tid än vad jag får i bländarprio. Av texten att döma så fungerar inte exponeringskompensationen då på äldre Canon-kameror, så då ser du ut att få begränsad funktionalitet.
 

apersson850

Aktiv medlem
På min 1DX går det att ställa en annan längsta tillåtna tid än just "Auto". Däremot finns ingen "Auto * 2" eller liknande, så använder man en manuellt inställd tid får man samma gräns oavsett hur man zoomar objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Finns inställningen på 5D mk3? Den är ju äldre än 7D mk2.

Jag har samma typ av funktion på min (senaste) Nikon och den beskrivna skalan ligger förstås ihop med övriga inställningar för auto-ISO. Själv har jag ställt den så att jag får 1/(slutartiden*2), men det är inte praktiskt att gå in i menyn och ändra för teleobjektivet med VR (IS). Jag brukar gå över i manuellt läge med fortsatt auto-ISO istället, om jag vill får längre tid än vad jag får i bländarprio. Av texten att döma så fungerar inte exponeringskompensationen då på äldre Canon-kameror, så då ser du ut att få begränsad funktionalitet.
Suck, det ska förstås stå 1/(brännvidden*2) där jag fetat texten.

Jag rättade denna felskrivning en gång, men sedan formulerade jag om mig och lyckades skriva fel igen. Dags att gå och dunka huvudet i en dörrpost tre gånger. ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Gör inte kameran detta automatiskt måste man göra det manuellt och därmed dör de smidiga och lättarbetade auto-förvalen.
Manuellt inställd slutartid och bländare med automatiskt inställd ISO kanske vore ett bra alternativ för dig? Eller manuellt inställd slutartid och automatisk inställd bländare och kanske automatiskt inställd ISO?

Om man vill utnyttja IS maximalt (för stillastående motiv) så vill man nog gärna bestämma slutartid själv.

Själv använder jag mycket sällan något annat än M-läget och auto-ISO.
 

PSJ

Aktiv medlem
Hela poängen med IS är ju att man ska kunna ta bilder i svagare ljus (längre slutartid) än vad man normalt kan för brännvidden.

Jag kan tänka mig att använda slutarförval för att komma runt problemet då jag har ganska bra koll på vad jag kan hantera och inte vilket löser problemet egentligen.

Det som är väldigt konstigt däremot är hur kameratillverkarna tänker när de säljer optik som förmodligen merparten av användarna använder på helt fel sätt, även om just jag inte gör det.
Tänk hur många "billigare" bildstabiliseringsgluggar det finns som alltid är inställda med stabilisering på, utan att kameran ändrar sina inställningar eftersom merparten kör på "P-läget".
De hade fått precis lika bra bilder (eller kanske bättre tom) med stabilisering avslagen eftersom kameran kompenserar för brännvidden men inte för stabiliseringen.
 

PMD

Aktiv medlem
De hade fått precis lika bra bilder (eller kanske bättre tom) med stabilisering avslagen eftersom kameran kompenserar för brännvidden men inte för stabiliseringen.
Med auto-ISO, ja. Annars blir kameran tvungen att förlänga slutartiden när ljuset blir sämre och då spelar IS roll.
 

Erik X

Aktiv medlem
""Det gör ju att IS blir ganska onödig sålänge man inte själv ska försöka forcera slutartiden.""
Nej jag håller inte med om att IS någonsin skulle vara onödig, jo på tusendels sekund och korta brännvidder kanske :) Och på stativ. Med EF100-400 handhållet på max brännvidd och 1.4x teleconverter gör IS mirakel, jag har svårt tänka mig att vara utan den.. slå av, no way!
Mina favoritinställningar på 5DIII:
Dagljus: ISO 800, Av (jag vill styra skärpedjupet), säkerhetsförskjutning 'Av/Tv' och 'ISO' så byter kameran själv ISO för att förhindra överexp.
Skymning/mulet eller när kortare tid behövs - ISO 1600.
Nattbilder 3200-6400, blir lite grynigt men det får man stå ut med. IS självklart alltid på! :p
/erik
 

PMD

Aktiv medlem
Nej jag håller inte med om att IS någonsin skulle vara onödig
Medhåll.

Jag köpte för många år sen ett EF 70-200mm f/4.0 utan IS för att jag dels var snål och dels inbillade mig att eftersom jag mest plåtade sånt som rör sig fort så hade jag ändå ingen nytta av IS.

Big mistake.

Jag har ganska många gånger ångrat att jag inte köpte IS-versionen (äta nudlar i några månader är väl inte så svårt?). Numera är det lite överspelat eftersom jag mer eller mindre har bytt system, men jag kommer nog aldrig att välja ett icke-IS-objektiv framför ett IS-objektiv någon mer gång.
 
ANNONS