Annons

35a till FX

Produkter
(logga in för att koppla)

jseffel

Aktiv medlem
Halloj.

Ser ut som om jag är på väg in i Nikons värld. Första objektivet som ska införskaffas är en 35a. Hade siktet inställt på Tamron 35/1.8, men läste det här när jag letade recensioner:
"Just when I was ready to declare it mostly very good, I would get a set of test results with the plane of sharp focus landing all over the place. Mostly, both the center and the peripheral AF points I tested worked reasonably well, but sometimes, the results were confusingly off the mark. " (från http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-35mm-f-1.8-Di-VC-USD-Lens.aspx).

Lynnig AF är no-go för mig - finns få saker som driver till vansinne på kort tid som det. AF ska sitta som ett smäck utan krusiduller.

Är ni som kör Nikons 35/1.8 nöjda? Verkar lite väl plastig kan jag tycka. Sen har vi Sigma - skarp men renderar lite platt och tråkigt har jag läst mig till.

Vad tycker herrskapet?
 

jseffel

Aktiv medlem
Såg inte helt dumt ut. Ang. Sigmas rendering så har jag läst det i trådar när jag kollade Canon 35/1.4L vs Sigmas.
 

dumbo

Aktiv medlem
Är ni som kör Nikons 35/1.8 nöjda? Verkar lite väl plastig kan jag tycka.
Jag har inte någon erfarenhet av någon annan 35:a för FX, men jag tycker den är är bra. Den är kanske inte byggt för att klara ett kärnvapenkrig, men tycker ändå byggkvaliteten är helt okej. Men visst, vill man ha dendär tunga känslan av metall som man får från gamla manuella gluggar så är det inte rätt objektiv.
 

alexandermarcel

Ny medlem
Jag körde nikon 35mm f1.8 DX och det fungerade bra eftersom jag köpte sen till min gamla DX kameea. Blev lite mörka hörn, men inte farligt alls. Billigt alternativ iaf!
 

jseffel

Aktiv medlem
Blev en Tamron 35/1.8. Får se hur det går. VC blev avgörande då jag tänkt filma en del. Skilde bara 1000:- mellan Tamron och Nikon.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag kör en Sigma 35 art och är helnöjd.

En fundering angående VC och filmning, skapar inte VC skakningar av sig själv som man inte vill ha vid filmning?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag kör en Sigma 35 art och är helnöjd.

En fundering angående VC och filmning, skapar inte VC skakningar av sig själv som man inte vill ha vid filmning?
Nej, VC skapar inga skakningar av sig själv. Inga som märks av i video i alla fall. På stillbild kan man möjligen uppleva lite sämre skärpa ifall man han kameran på stativ och VC på.
 

jseffel

Aktiv medlem
Fick hem objektivet i förrgår. Riktigt trevligt byggd. Langade iväg några bilder på dottern. Tyckte att bilderna var rätt mjuka. Nån här och där var skarp. Därefter en liten skogspromenad, inte mycket som var skarpt när jag kom hem. Har försökt mikrojustera den men landar mellan -10 och 0. Ingen direkt konsekvens. Provade VCn igår - samtliga bilder var skarpare utan VC. Något är nog inte 100% med objektivet. La en beställning på Nikons 35/1.8 istället som kommer imorgon så får Tamronen resa tillbaks därifrån den kom.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Fick hem objektivet i förrgår. Riktigt trevligt byggd. Langade iväg några bilder på dottern. Tyckte att bilderna var rätt mjuka. Nån här och där var skarp. Därefter en liten skogspromenad, inte mycket som var skarpt när jag kom hem. Har försökt mikrojustera den men landar mellan -10 och 0. Ingen direkt konsekvens. Provade VCn igår - samtliga bilder var skarpare utan VC. Något är nog inte 100% med objektivet. La en beställning på Nikons 35/1.8 istället som kommer imorgon så får Tamronen resa tillbaks därifrån den kom.
Låter som när jag hade trasig bildstabilisering.

Tamron 35/1,8 VC ska vara skarpare än Nikon FX 35/1,8.
 

jseffel

Aktiv medlem
Det är det säkert. Men samtidigt som jag höll på att mikrojustera och testa så kunde jag ta 3 bilder - fokus - ur fokus - fokus igen. Kände att jag vill ha något mer tillförlitligt. Det var inte lite då och då utan det var nästan alltid det mönstret som visade sig. Så i det här fallet offrar jag troligen skärpa mot vad jag förmodar är mer tillförlitlig AF. Den som lever får se :)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Vilken kamera har du? Min D800 (och många andras vad jag har läst) har allmänt svårt att sätta fokus exakt med objektiv med kort skärpedjup, hur korrekt man än justerat fokus, vilket är irriterande eftersom jag nästan alltid fotar porträtt på full öppning. Även min Nikon AF-S 85 1.8, som ju då är original, missar fokus lite för ofta än vad jag tycker är acceptabelt. D810 ska vara mycket bättre på detta. Så om 35an är ditt första ljusstarka objektiv så kan den oregelbundna fokusen vara ett problem som du först nu upptäckt, snarare än faktiskt fel på objektivet. Bara spekulerar :)
 

jseffel

Aktiv medlem
Kan dra en liten uppdatering. Fick som sagt hem ett Nikon 35/1.8. Tänkte direkt att det här måste vara byggt i Kina, efter en snabb inspektion så satt det ett märke som sa "Made in China". Hur som, missnöjd över byggkvalitén så drog jag igång och testade. Backfokuserade rätt ordentligt. Efter lite mikrojusterande så ordnade det sig. Jag hann inte skicka tillbaks Tamronen innan stängning så jag rev upp paketet igen för att testa dem mot varandra lite för att stilla min nyfikenhet. Drog igång operation fota fokustavlor och roade mig med det i 2h. Nu fick jag helt andra resultat med Tamronen. Förra gången var jag bomsäker på att -9 var rätt värde. Nu krävdes ingen mikrojustering. Gick sedan ut för att testa dem mot varandra. Riggade stativ och fokuserade med live view. Nikon blev skarp först vid f/2.2 medans Tamronen var skarp vid f/1.8. Testade bildstabliseringen igen med Tamron - inga problem. Nu har jag kört med Tamron i ett par dagar och är ruggigt nöjd och den blir kvar. Vad jag sysslade med innan har jag ingen förklaring till, helt fel hade jag iallafall.

(Har D750)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Att använda Nikkor 35mm 1:1.8G till en Nikon F4s...hur bra kan det bli? Mörka hörn...visst , men i övrigt? De mörka hörnen kan man ju alltid beskära , men funkar det i övrigt?
 
ANNONS