Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom kan ej startas

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasseman2

Aktiv medlem
Uppgradera mitt lightroom CC igår och datorn hickade till vid säkerhetskopieringen.
Windows 7 är mitt OS.

Nu när jag försöker starta LR får jag följande meddelande:

"Det uppstod ett oväntat fel när katalogen öppnades"

Har googlat och återskapat föregående backup med samma resultat. (det var det förslag som passade bäst)

Jag har försökt skapa en ny katalog i den dialogruta som dyker upp men jag får det inte att fungera.

Någon som har nått tips?
 

AFJ

Aktiv medlem
Har du någon lrcat-filen någonstans som är några veckor eller månader gammal? Kanske i din mapp för backuper för LR.

I så fall, prova att högerklicka den och välja öppna och sedan välj Lightroom. Vad händer då?
 

Lasseman2

Aktiv medlem
Lightroom startar ej

Har du någon lrcat-filen någonstans som är några veckor eller månader gammal? Kanske i din mapp för backuper för LR.

I så fall, prova att högerklicka den och välja öppna och sedan välj Lightroom. Vad händer då?
Glömde skriva att jag redan gjort detta.

Tog en fil från 4:e september och fick dessvärre samma felmeddelande.
 

ajoe

Aktiv medlem
När jag uppgraderade så gick något galet med någon av programfilerna och jag kunde ej starta. Eftersom Lr CC är ett abonnemang så nekade jag inte mera med det utan tog det med Adobes support som i princip deletade hela installationen och installerade om igen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har du många egna presets och sparade inställningar? Om inte, ja då bör en ominstallation vara tämligen enkel och kan möjligen lösa problemet.

En intressant test vore ju att installera LR på en annan dator (eller om du har en kompis som har LR) och sedan kopiera din lrcat-fil till den datorn och se om den går att öppna där.
 

AILm

Medlem
Ircat

Glömde skriva att jag redan gjort detta.

Tog en fil från 4:e september och fick dessvärre samma felmeddelande.
Ta en backup på catalog.ircat som du hittar i Lightroom katalogen, avinstallera/installera om LIghtroom. Copiera in cataog.ircat i Lightroom katalogen och starta Lightroom från den filen.

Kör Win10 och det fungerade på min dator.
 

Lasseman2

Aktiv medlem
Har du många egna presets och sparade inställningar? Om inte, ja då bör en ominstallation vara tämligen enkel och kan möjligen lösa problemet.

En intressant test vore ju att installera LR på en annan dator (eller om du har en kompis som har LR) och sedan kopiera din lrcat-fil till den datorn och se om den går att öppna där.
Jag kör på en mac också, går det att kopiera filen till Macen tro? Använder inte Macen så ofta
 

Lasseman2

Aktiv medlem
Lightroom startar ej

Ta en backup på catalog.ircat som du hittar i Lightroom katalogen, avinstallera/installera om LIghtroom. Copiera in cataog.ircat i Lightroom katalogen och starta Lightroom från den filen.

Kör Win10 och det fungerade på min dator.
Avinstallerade och installerade om och då spann det igång igen :)

Tusen tack för hjälpen.
 
ANNONS