Annons

Epson print clipping utksrift storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

bentelkalb

Aktiv medlem
När jag ska printa på papper 13x18 cm får jag problem.
Jag croppar bilden 13 x 18... men när jag ska printa står det att bilden är 12,66 x 17,78 den har alltså inte croppat som den ska?

Sedan kommer det upp att bilden är för stor och att en viss clipping kommer att ske, och så beskärs bilden en hel del...

Jag förstår inte alls. För det första, om bilden är croppat mindre än 13 x 18 hur kan den säga att den är för stor? Och varför uppstår detta problem? Jag har såklart valt 13 x 18 papper i utskriften också.

Någon som förstår detta?
 

Bilagor

Lars.F

Aktiv medlem
När jag ska printa på papper 13x18 cm får jag problem.
Jag croppar bilden 13 x 18... men när jag ska printa står det att bilden är 12,66 x 17,78 den har alltså inte croppat som den ska?

Sedan kommer det upp att bilden är för stor och att en viss clipping kommer att ske, och så beskärs bilden en hel del...

Jag förstår inte alls. För det första, om bilden är croppat mindre än 13 x 18 hur kan den säga att den är för stor? Och varför uppstår detta problem? Jag har såklart valt 13 x 18 papper i utskriften också.

Någon som förstår detta?
Om du ska skriva ut ända ut i kanten så kan det bero på vilket fack du valt, då får man en varning om att bilden är för stor. Vet inte vilken skrivare du har, men har för mig att min är så
 

alfin

Aktiv medlem
På min Epson Pro 3800 måste jag kryssa i kantlöst i skrivardrivrutinen om jag ska kunna printa ända ut i kanterna. Annars finns där en marginal som inte går att printa på.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Tack för svar.

Jag visade ingen färdig bild, men jag har ikryssat att den skria hela pappret och det gör den, men bilden blir croppad.... det verkar bara hända på just pappret 13x18 också.. mycket märkligt.

Jag tror orsaken kanske är att photoshops crop inte är exakt... men förstår inte varför.
 

alfin

Aktiv medlem
Photoshops crop är exakt på pixlar när, men ett papper på 13x18 cm (5x7") är 12,7x17,8 cm. Läs på kartongen exakta mått på det papper du använder och beskär bilden lika stor. Sätt ppi till 360 med din P800.

Sedan kommer jag inte ihåg om printern gör något vid kantfritt, t ex förstorar lite för att inte få någon vit kant någonstans. Jag printar aldrig kantfritt eftersom man får bläckspill i printern.
 
ANNONS