Annons

Ny dator och ny skärm som inte fungerar tillsammans!

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!

Hoppas jag lägger tråden i rätt forum.

Jag känner mig smått desperat efter att ha köpt en HP Pavilion 17-ab008no, på HP online, och en Eizo Cs270, från en annan butik. När jag ska försöka kalibrera skärmen så meddelar programmet att upplösningen är för låg och att jag ska höja till 2560*1440, men mitt högsta allternativ är 1920*1080. Jag har fått hjälp i en annan tråd,

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=167804

där svaret är att det inte funkar att få upplösningen högre pga saknad displayport på datorn. Finns det verkligen ingenting att göra?

Jag har läst upp specarna i butiken där jag köpte skärmen, ringde flera gånger för att försäkra mig om att det skulle fungera, och det skulle det göra enligt dem. Nu kan jag ju inte få hjälp eftersom det är helg, och det känns som en evighet till måndag, har våndats sen fredag nu. Ringde precis innan stängning och den säljaren jag pratade med skulle skicka en HDMI-kabel, eftersom det saknades i paketet, men han var ju inte alls insatt i problematiken, jag ringde i sista minuten, och han gjorde vad han kunde. Ska ringa dem i morrn, men hoppas få höra innan dess att det finns en lösning på det hela, tänker att det borde det, eftersom de sa att det skulle funka.
Nu använder jag en HDMI-kabel som används mellan TV'n och datorn annars. Kan det fungera med en annan HDMI, eller är det bara en DisplayPortanslutning som fungerar, vilket jag ju inte har, och även sa till säljaren som jag pratade med, och han sa att då får man använda HDMI.

Snälla, om någon vet vad som är fel, om det går att lösa, så hjälp mig, jag är så orolig för att ha köpt ny dator och extern skärm, vilket jag längtat efter, som sen inte fungerar tillsammans!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade förklarat problemet till datorsäljaren.
Kan han inte lösa det med den de sålt så vill du byta till en modell som fixar problemet.
Kan de inte ge dig en sådan modell så vill du lämna tillbaka datorn.

Har du köpt den online från svenskt bolag så har du 14 dagars returrätt.
Om jag hade förklarat för säljaren vad jag behöver och inte fått det så hade jag också blivit sur.

Jag köper inte en dator. Jag köper en pryl som skall kunna hjälpa mig att utföra ngt.
I mitt fall mest att pilla med LR/PS/PP/AE.

Ungefär som en bil.
Egentligen ä det skit detsamma hur bilen ser ut, bara den gör sitt jobb. Tar mig från A till B.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det finns tre delar i ditt problem.
Datorn, skärmen och kabeln där emellan.

Din skärm stöder 2560x1440 via HDMI version 1.4 så där sitter inte problemet.
Men din dator måste kunna skicka ut HDMI 1.4 och din kabel behöver ha stöd för 1.4.
Om datorn eller skärmen bara klarar 1.3 så kommer det inte att fungera.
Och klarar datorn av att skicka ut 1.4 så behöver du ha en kabel som hanterar 1.4 också.

Kolla på din kabel du använder idag. Står det 1.4 eller 2.0 på den någonstans. Oftast finna det en liten etikett med information på kabeln.

Jag har sökt men hittar ingen information om vad din dator skickar ut för HDMI standard.
Kolla på kartongen, manualen etc om du kan hitta någon information.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jag hade förklarat problemet till datorsäljaren.
Kan han inte lösa det med den de sålt så vill du byta till en modell som fixar problemet.
Kan de inte ge dig en sådan modell så vill du lämna tillbaka datorn.

Har du köpt den online från svenskt bolag så har du 14 dagars returrätt.
Om jag hade förklarat för säljaren vad jag behöver och inte fått det så hade jag också blivit sur.

Jag köper inte en dator. Jag köper en pryl som skall kunna hjälpa mig att utföra ngt.
I mitt fall mest att pilla med LR/PS/PP/AE.

Ungefär som en bil.
Egentligen ä det skit detsamma hur bilen ser ut, bara den gör sitt jobb. Tar mig från A till B.
Jag har redan installerat PS och LR på den, o sen skulle jag koppla in o kalibrera skärmen när jag upptäckte problemet. Datorsäljaren har i te gett mig några råd alls, jag hittade datorn via "Bäst i test", med en bra rabatt, http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Barbar-dator
Och ringde flera gånger och pratade med säljare, där jag köpte skärmen och frågade om den skulle funka, jag kan inte tillräckligt själv, och visste inte vad som krävdes, men tänkte att de vet ju. Det kan ju ändå ha blivit nån miss, det är ju mänskligt, men det gör mig inte mindre nervös över att sitta med en toppendator, och en toppenskärm som inte fungerar tillsammans. Jag bryr mig normalt sett mycket om design, men inte när det kommer till såna här grejer, då är det tekniska helt klart det viktigaste, att det är bra saker som går att jobba bra med.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det finns tre delar i ditt problem.
Datorn, skärmen och kabeln där emellan.

Din skärm stöder 2560x1440 via HDMI version 1.4 så där sitter inte problemet.
Men din dator måste kunna skicka ut HDMI 1.4 och din kabel behöver ha stöd för 1.4.
Om datorn eller skärmen bara klarar 1.3 så kommer det inte att fungera.
Och klarar datorn av att skicka ut 1.4 så behöver du ha en kabel som hanterar 1.4 också.

Kolla på din kabel du använder idag. Står det 1.4 eller 2.0 på den någonstans. Oftast finna det en liten etikett med information på kabeln.

Jag har sökt men hittar ingen information om vad din dator skickar ut för HDMI standard.
Kolla på kartongen, manualen etc om du kan hitta någon information.
På min HDMI står det "High speed HDMI cable with Ethernet #49749, det finns ingen annan info på den. Jag ska ladda ner manualerna för min dator och se om det står om det finns stöd för 1.4. Kartongen ligger uppe på vinden, men hittar jag ingen info online, så går jag upp och tittar. När jag kollade grafikortets egenskaper igår, så hittade jag ingen högre upplösning än den som är vald nu, kan det vara så att grafikkortet inte klarar högre?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag har redan installerat PS och LR på den, o sen skulle jag koppla in o kalibrera skärmen när jag upptäckte problemet. Datorsäljaren har i te gett mig några råd alls, jag hittade datorn via "Bäst i test", med en bra rabatt, http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Barbar-dator
Och ringde flera gånger och pratade med säljare, där jag köpte skärmen och frågade om den skulle funka, jag kan inte tillräckligt själv, och visste inte vad som krävdes, men tänkte att de vet ju. Det kan ju ändå ha blivit nån miss, det är ju mänskligt, men det gör mig inte mindre nervös över att sitta med en toppendator, och en toppenskärm som inte fungerar tillsammans. Jag bryr mig normalt sett mycket om design, men inte när det kommer till såna här grejer, då är det tekniska helt klart det viktigaste, att det är bra saker som går att jobba bra med.
Problemet med bäst i test datorer är att de oftast tittar på pris o prestanda... för en "normal"-konsument.
Om man är intresserad av korrekt färghantering så är man ingen normalkonsument, man ställer krav.

Jag är övertygad om att HP är intresserade av att hjälpa dig, men det kommer gissningsvis kosta mer pengar.
Att du har installerat ngt på den spelar ingen roll.
Vill du kan du avinstallera själv. HP kommer att installera om den med en ny image. det tar dem några minuters arbetstid i anspråk. Sen står nog datorn o tuggar ett tag men då pysslar teknikern med annat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fast det här var lite märkligt:
testet: HP Pavilion 15-au026no Pris: 9.990 kr 7.777 kr
Du skrev: HP Pavilion 17-ab008no

Inte ens samma processor....
 

hedtjarn

Aktiv medlem
Hade samma problem när jag fick hem min 27" fulimporterade skärm från Sydkorea. Tyckte att jag läst på innan men det visade sig att min dator inte pallade att sparka ut en högre upplösning än 1920x1200 via HDMI:n i 60Hz. Den hade för lite kräm i sig.

Lösningen för mig var dock att skapa en egen anpassad upplösning. Datorn orkade skicka signalen 2560x1440 men högst i 44Hz. För bildredigering kvittar det för min del. Det är inte optimalt, men det funkar.

Är datorn splitt ny gissar jag att det är Windows 10 i den. Testa nedan:
* Högerklicka på skrivbordet
* Välj Grafikalternativ
* Välj anpassade upplösningar längst ner i rullistan och klicka på JA om du får upp en ruta.
* Under rubriken "Väl bildskärm" väljer du din externa Eizo.
* Fyll i 2560 i bredd och 1440 i höjd.
* Prova dig fram med Uppdateringsintervallet. Börja med 30 och gå uppåt.
* När du klickar "Lägg till" på det stora plustecknet nere till höger säger den till om det är för hög frekvens eller inte. Fungerade det kommer du till höger i fönstret få en lista med anpassade upplösningar som funkar.
* Gå till skrivbordet och högerklicka, välj Grafikegenskaper
* Klicka på Bildskärm.
* Välj din Eizo i rullistan för bildskärm till vänster.
* Klicka på rullistan för upplösning och välj 2560x1440
* Klicka på rullistan för uppdateringsintervall och välj det högsta tal som du lyckades lägga till.
* Klicka Verkställ

Med lite tur har du nu tvingat datorn att kräma ut en större bild. Märk dock att du efter att du klickat på verkställ kan behöva dra ur HDMI-sladden ur datorn och sätta in den igen för att inställningen ska hoppa igång. Min dator vill det, men är å andra sidan flera år gammal.

Lycka till!
 

Mrs C

Aktiv medlem
Problemet med bäst i test datorer är att de oftast tittar på pris o prestanda... för en "normal"-konsument.
Om man är intresserad av korrekt färghantering så är man ingen normalkonsument, man ställer krav.

Jag är övertygad om att HP är intresserade av att hjälpa dig, men det kommer gissningsvis kosta mer pengar.
Att du har installerat ngt på den spelar ingen roll.
Vill du kan du avinstallera själv. HP kommer att installera om den med en ny image. det tar dem några minuters arbetstid i anspråk. Sen står nog datorn o tuggar ett tag men då pysslar teknikern med annat.
Jag hoppas att det ska fungera med den jag har nu, det verkar ju vara en bra dator om den bara kan ansluta till skärmen, efter vad jag förstår.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Hade samma problem när jag fick hem min 27" fulimporterade skärm från Sydkorea. Tyckte att jag läst på innan men det visade sig att min dator inte pallade att sparka ut en högre upplösning än 1920x1200 via HDMI:n i 60Hz. Den hade för lite kräm i sig.

Lösningen för mig var dock att skapa en egen anpassad upplösning. Datorn orkade skicka signalen 2560x1440 men högst i 44Hz. För bildredigering kvittar det för min del. Det är inte optimalt, men det funkar.

Är datorn splitt ny gissar jag att det är Windows 10 i den. Testa nedan:
* Högerklicka på skrivbordet
* Välj Grafikalternativ
* Välj anpassade upplösningar längst ner i rullistan och klicka på JA om du får upp en ruta.
* Under rubriken "Väl bildskärm" väljer du din externa Eizo.
* Fyll i 2560 i bredd och 1440 i höjd.
* Prova dig fram med Uppdateringsintervallet. Börja med 30 och gå uppåt.
* När du klickar "Lägg till" på det stora plustecknet nere till höger säger den till om det är för hög frekvens eller inte. Fungerade det kommer du till höger i fönstret få en lista med anpassade upplösningar som funkar.
* Gå till skrivbordet och högerklicka, välj Grafikegenskaper
* Klicka på Bildskärm.
* Välj din Eizo i rullistan för bildskärm till vänster.
* Klicka på rullistan för upplösning och välj 2560x1440
* Klicka på rullistan för uppdateringsintervall och välj det högsta tal som du lyckades lägga till.
* Klicka Verkställ

Med lite tur har du nu tvingat datorn att kräma ut en större bild. Märk dock att du efter att du klickat på verkställ kan behöva dra ur HDMI-sladden ur datorn och sätta in den igen för att inställningen ska hoppa igång. Min dator vill det, men är å andra sidan flera år gammal.

Lycka till!
Det låter ju som en absolut möjlig lösning, men jag törs nog inte göra något innan jag fått prata med leverantören av skärmen, och även HP, om det funkar ändå med hjälp av nån inställning. Jättebra tips till en fegis :)
 

ldn99

Aktiv medlem
På min HDMI står det "High speed HDMI cable with Ethernet #49749, det finns ingen annan info på den. Jag ska ladda ner manualerna för min dator och se om det står om det finns stöd för 1.4. Kartongen ligger uppe på vinden, men hittar jag ingen info online, så går jag upp och tittar. När jag kollade grafikortets egenskaper igår, så hittade jag ingen högre upplösning än den som är vald nu, kan det vara så att grafikkortet inte klarar högre?
Jag har en HP Pavilion 15-ab221no och med den fungerar det helt problemfritt med en gammal HDMI-HDMI kabel för min Dell U2713H 2560x1440. Kabeln är en Deltaco HDMI-103. Det står inget om version på min kabel, men det är en utgången produkt från Dustin, enligt orderhistorik v1.3.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jag har en HP Pavilion 15-ab221no och med den fungerar det helt problemfritt med en gammal HDMI-HDMI kabel för min Dell U2713H 2560x1440. Kabeln är en Deltaco HDMI-103. Det står inget om version på min kabel, men det är en utgången produkt från Dustin, enligt orderhistorik v1.3.
OK, då tycker man det borde funka på den här också, det låter ju väldigt bra! :)
 

perost

Aktiv medlem
På min HDMI står det "High speed HDMI cable with Ethernet #49749, det finns ingen annan info på den.
När det gäller HDMI så finns det i princip två sorters kablar, Standard och High Speed. Kablarna har inga versionsnummer, det är bara marknadsföring och har ingen grund i HDMI-specifikationen. Eftersom din kabel är High Speed så ska den klara av upp till 4096x2160@60Hz.

Ditt problem är däremot att skärmen helt enkelt inte har stöd för 2560x1440@60Hz via HDMI. Om du kollar i manualen till skärmen under sektion 2-1 så finns en tabell med upplösningar och vad de olika anslutningarna klarar, och där kan du tydligt se att skärmen inte klarar den upplösningen med HDMI. Detta är tyvärr ett vanligt problem med HDMI då många skärmar bara implementerar en pixelklocka på 165 MHz, vilket bara räcker till 1920x1200@60Hz.

Så det finns ingen möjlighet för dig att få ut full upplösning med den datorn och skärmen. Du måste antingen byta till en dator som har DisplayPort, eller skaffa en skärm som klarar 2560x1440 via HDMI (vilket är relativt sällsynt, så var noga med att kolla upp det om du byter skärm).

Tillägg: Det slog mig att det inte fanns någon svensk manual på Eizos hemsida, så du kanske bara fick med en sån där setup guide. Hur som helst kan du ladda ner den engelska manualen här om du inte har en sån redan.
 

Mrs C

Aktiv medlem
När det gäller HDMI så finns det i princip två sorters kablar, Standard och High Speed. Kablarna har inga versionsnummer, det är bara marknadsföring och har ingen grund i HDMI-specifikationen. Eftersom din kabel är High Speed så ska den klara av upp till 4096x2160@60Hz.

Ditt problem är däremot att skärmen helt enkelt inte har stöd för 2560x1440@60Hz via HDMI. Om du kollar i manualen till skärmen under sektion 2-1 så finns en tabell med upplösningar och vad de olika anslutningarna klarar, och där kan du tydligt se att skärmen inte klarar den upplösningen med HDMI. Detta är tyvärr ett vanligt problem med HDMI då många skärmar bara implementerar en pixelklocka på 165 MHz, vilket bara räcker till 1920x1200@60Hz.

Så det finns ingen möjlighet för dig att få ut full upplösning med den datorn och skärmen. Du måste antingen byta till en dator som har DisplayPort, eller skaffa en skärm som klarar 2560x1440 via HDMI (vilket är relativt sällsynt, så var noga med att kolla upp det om du byter skärm).

Tillägg: Det slog mig att det inte fanns någon svensk manual på Eizos hemsida, så du kanske bara fick med en sån där setup guide. Hur som helst kan du ladda ner den engelska manualen här om du inte har en sån redan.
Precis vad jag var rädd för. Du är alltså helt säker på att det inte går? Det står ju uppenbarligen tydligt. Jag laddade hem senaste programvaran Colour Edge, och installerade, använde aldrig cd-n som kom med. Är det vara en DisplayPort som funkar då?
 

perost

Aktiv medlem
Du är alltså helt säker på att det inte går?
Ja, Eizo själva säger ju det. Och det är en väldigt vanlig begränsning på HDMI för datorskärmar. Varför tillverkarna väljer att sätta dit en HDMI-port som inte fungerar fullt ut är för mig en gåta, HDMI i sig har ju klarat av upplösningen sen HDMI 1.3 lanserades för över 10 år sedan.

Enligt manualen så fungerar 2560x1440@30Hz via HDMI, men 30Hz är verkligen inte roligt att använda.
Är det vara en DisplayPort som funkar då?
DisplayPort eller Dual-Link DVI. Men DVI är väl rätt sällsynt på bärbara datorer, p.g.a. storleken på kontakten. Jag kollade på prisjakt om det fanns några datorer med DVI, och DVI fanns inte ens med som ett val att filtera på. Så DisplayPort är det som gäller.
 
ANNONS