Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5DmkIII fokusproblem i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

LeffeHP

Aktiv medlem
Har nyligen köpt en begagnad 5DmkIII från Cyberphoto men upplever att jag inte får till skärpan i sökaren.
Jag bär glasögon, men hade inte detta problem i 5DmkII som jag uppgraderat från. Att skruva på fokuseringen förändrar skärpan men den blir aldrig bra.
Bilderna jag tar är skarpa när jag kikar på dem i macen.

Någon som har något tips på lösning?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kanske behov att göra rent sökaren, utifrån om det nu aldrig känns skarpt?

Kan det vara bytt mattskivan eller vad den kallas, ibland byts den för att lättare sätta manuell fokus, vet inte om en sådan utbytt kan upplevas mera oskarp
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Tack för tips om mattskivan. Ska undersöka det. Har idag lyckats få bättre skärpa än tidigare i sökaren men är inte helt nöjd ändå. Kanske är skit på mattskivan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är kanske inte så vanligt, men du kan kontrollera så att det inte sitter en korrigerande lins monterad på sökaren. Sådana finns ju att köpa för att sätta dit om justeringen inte räcker.
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Tack för tips om mattskivan. Ska undersöka det. Har idag lyckats få bättre skärpa än tidigare i sökaren men är inte helt nöjd ändå. Kanske är skit på mattskivan.
Skit på mattskivan eller sökaren (eller objektivet för den delen) kan göra bilden lite luddig/disig, men inte direkt ur fokus. Felet är något annat.
 
ANNONS