Annons

Konstiga ljusa kanter på kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej, jag har problem med att det blir en konstig ljus kant på alla kopior jag gör. Jag gissar att det blir någon skugga från avmaskningsramen.. Men hur kan det vara så? Det är som om 2-3mm av kopians långsida alltid får lite mindre exponering.. Kan det vara avmaskningsramen eller nåt annat? Kvittar vilken film, vilken exponeringstid, vilket filter, om papperet är nytt eller gammalt, osv.. Förstår inte! Tycker mig inte kunna se nåt när jag studerar negativet innan själva kopieringen på ljusbordet. Har aldrig sett kanten när jag skannar negativen.. Någon som har liknande erfarenhet?
Tack!
 

Smw

Aktiv medlem
Hej, jag har problem med att det blir en konstig ljus kant på alla kopior jag gör. Jag gissar att det blir någon skugga från avmaskningsramen.. Men hur kan det vara så? Det är som om 2-3mm av kopians långsida alltid får lite mindre exponering.. Kan det vara avmaskningsramen eller nåt annat? Kvittar vilken film, vilken exponeringstid, vilket filter, om papperet är nytt eller gammalt, osv.. Förstår inte! Tycker mig inte kunna se nåt när jag studerar negativet innan själva kopieringen på ljusbordet. Har aldrig sett kanten när jag skannar negativen.. Någon som har liknande erfarenhet?
Tack!
Hej !

Troligtvis en av två möjligheter:

-- Nånting i negativhållaren skuggar/skymmer kanten, behövs inte mycket.

-- Avmaskningslinjalen ligger inte emot pappret. ( Är det buktigt fiberpapper ? )

Ytterligare en möjlighet är att kanten inte kommer under ytan i framkallren.

Sen, har man en negativhållare med flyttbara linjaler så ska dessa vara så
att det aldrig blir en ljus ram runt bilden, det sänker kontrasten.

//MW
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej !

Troligtvis en av två möjligheter:

-- Nånting i negativhållaren skuggar/skymmer kanten, behövs inte mycket.

-- Avmaskningslinjalen ligger inte emot pappret. ( Är det buktigt fiberpapper ? )

Ytterligare en möjlighet är att kanten inte kommer under ytan i framkallren.

Sen, har man en negativhållare med flyttbara linjaler så ska dessa vara så
att det aldrig blir en ljus ram runt bilden, det sänker kontrasten.

//MW
Hej, ja då är det antagligen att avmaskningslinjalen inte ligger tätt mot papperet.. Har tre gamla avmaskningsramar och alla har lite böjda/knögliga linjaler.. Får nog ta försöka lösa det på nåt sätt.. Tack för hjälpen!
 
ANNONS