Annons

Bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Livio

Medlem
Hej,

Jag har hamnat i en liten knivig situation och tänkte be om lite input.

I somras gifte sig min syster och min svåger. De firade bröllopet i Italien och fick hjälp av en bröllopskoordinator att samordna allting. Bröllopskoordinatorn tog såklart betalt för allt och lite där till. Hon pushade även på att de skulle anlita en professionell fotograf som skulle fota ceremonin. Min syster och svåger skippade att anlita en professionell fotograf och bad mig fota istället, vilket jag gjorde med glädje!

Har aldrig gjort några fotojobb tidigare och är "bara" en hobbyfotograf. Resultatet blev rätt bra. Nu i efterhand har bröllopskoordinatorn bett om bilder för att använda i kommersiellt bruk till bl.a hennes hemsida och lite annat.

Av lite olika anledningar kända jag inte för att ge bort bilderna gratis, då jag inte tyckte hon skötte vissa saker så snyggt. Så jag frågade vad hon tänkt för kompensation för detta. Hon ville såklart inte kompensera mig och verkade tycka det var oerhört märkligt att jag ens frågade om någon form av kompensation.

Gick vidare in på hennes hemsida och ser att hon då har publicerat en del av bilderna där. Förvisso har hon lagt mitt namn vid bilderna, men jag har inte gett henne rätt att använda dem.

Det jag undrar nu är först och främst eran spontana tanke?
ska jag släppa det hela och låta det vara? Ska jag kräva att hon tar bort bilderna, kan jag göra det? Bör jag stå på mig?

Jag hade inte en tanke på att göra några pengar på bilderna, bara en symbolisk summa. Hon är trots allt ute efter att indirekt tjäna mer pengar med hjälp av mina bilder, utan att vara beredd att kompensera mig på något vis.

Vad tycker ni?

All input uppskattas enormt! Tack på förhand!
 

snap01

Aktiv medlem
hon tar betalt för sitt jobb o vill ha ditt arbete gratis? Nej hon ska självklart betala för ditt jobb alternativt ta sina egna bilder. Nej hon får inte använda dina bilder skicka faktura direkt om hon inte tar bort dom på en gång.

Hade hon varit lite ärlig så hade hon gjort en deal att få använda dina bilder om hon tex gett rabatt till din syster på hennes jobb dit.
Så glöm att du kommer tjäna något på att stå med på hennes sida med dina bilder drar hon det kortet så be att få ett skrivit avtal där hon erbjuder dig ex kronor för jobbet samt resa o omkostnader betalda på ett jobb hon kommer ordna tack vare dina bilder.
Så ring henne o fråga hur hon kan ha dina bilder på hennes sida? vem som gett henne tillstånd o förklara att du kommer antingen komma övverens med henne om skälig ersättning annars låter du Bildombudsmannen driva in allt o då blir det betydligt dyrare.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Är det en koordinator baserad i Sverige? Kan du dra fördel av att finnas på hemsidan?

Har du en egen hemsida där du börjat marknadsföra dig så hade jag i sådana fall krävt att hon skulle sätta ut länken till den vid varje bild och sedan släppt det hela. Och jag förutsätter att det handlar om lågupplösta bilder endast för webben?
 

Livio

Medlem
Jag kan inte låta bli att se det som att hon utnyttjar situationen iom att jag inte är en professionell, känd fotograf.

Jag är som sagt bara en hobbyfotograf och har ingen uppdaterad websida. Så kan inte påstå att jag kan dra nytta av reklam för mig själv.
Hon är baserad i Italien, men tror hon jobbar mycket med framförallt svenskar som vill ha ett bröllop i Italien.

Från min sida handlar det mer om att skydda fotot som arbete och konst, framförallt för framtida fotografer. Jag är inte girig och summan hon eventuellt skulle kompensera med spelar mindre roll.

Uppskattar era tankar och åsikter, tack!

Får se vart det hela landar.
 

snap01

Aktiv medlem
Är det en koordinator baserad i Sverige? Kan du dra fördel av att finnas på hemsidan?

Har du en egen hemsida där du börjat marknadsföra dig så hade jag i sådana fall krävt att hon skulle sätta ut länken till den vid varje bild och sedan släppt det hela. Och jag förutsätter att det handlar om lågupplösta bilder endast för webben?
Samma sak varje gång tror du på det själv? Om koordinatorn fakturerar hennes syster för sitt jobb så ska hon använda den andra systerns bilder gratis? Hade det varit något vett i skallen på koordinatorn så hade hon dragit av en summa för att få använda bilderna. Jag tror knappast att TS skulle få något jobb via sina bilder hon är dels inte yrkesfotograf så hur ska en kund kunna ens hitta henne på bara hennes namn under bilden hon tagit ?

Nej koordinatorn ska betala för användningen av bilderna. till TS hur många bilder rör det sig om som hon använder från dig? Finns ingen yrkeskategori som folk tycker ska jobba gratis utan ersättning där ens arbete inte verkar ha något värde. Jag är förvånad av ditt RÅD till TS när du Kallar dig frilansfotograf du har inte varit med så länge ?

Du kan få fota gratis åt mig under dom villkor du ger till TS.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag kan inte låta bli att se det som att hon utnyttjar situationen iom att jag inte är en professionell, känd fotograf.

Jag är som sagt bara en hobbyfotograf och har ingen uppdaterad websida. Så kan inte påstå att jag kan dra nytta av reklam för mig själv.
Hon är baserad i Italien, men tror hon jobbar mycket med framförallt svenskar som vill ha ett bröllop i Italien.

Från min sida handlar det mer om att skydda fotot som arbete och konst, framförallt för framtida fotografer. Jag är inte girig och summan hon eventuellt skulle kompensera med spelar mindre roll.

Uppskattar era tankar och åsikter, tack!

Får se vart det hela landar.
OK - tänkte mer om du kanske hade ett intresse och ev ville fota fler bröllop. Att du inte kommit igång än. I sådana fall så hade det ju varit ett kul sätt att visa upp dina bilder. Men det beror ju också lite på vem som ligger bakom sajten och dess trafik.

Men att hon är baserad i italien förändrar ju delvis min tanke. Och jag förstår hur du känner när hon bara tagit sig friheten att publicera bilderna. Det är helt fel.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Samma sak varje gång tror du på det själv? Om koordinatorn fakturerar hennes syster för sitt jobb så ska hon använda den andra systerns bilder gratis? Hade det varit något vett i skallen på koordinatorn så hade hon dragit av en summa för att få använda bilderna. Jag tror knappast att TS skulle få något jobb via sina bilder hon är dels inte yrkesfotograf så hur ska en kund kunna ens hitta henne på bara hennes namn under bilden hon tagit ?

Nej koordinatorn ska betala för användningen av bilderna. till TS hur många bilder rör det sig om som hon använder från dig? Finns ingen yrkeskategori som folk tycker ska jobba gratis utan ersättning där ens arbete inte verkar ha något värde. Jag är förvånad av ditt RÅD till TS när du Kallar dig frilansfotograf du har inte varit med så länge ?

Du kan få fota gratis åt mig under dom villkor du ger till TS.
Skärp dig...
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Du kanske borde tänka över dina råd varför ska hon ge bort bilderna gratis när hennes syrra betalar för jobbet till koordinatorn ? Hon har ingen vinning på det som du skälv konstaterade när du tänkte till lite.
Du tycks ju bara läsa in det du vill. Om du läser igen vad jag skrev så ser du att jag har ett antagande som rådet baseras på. Och att det ovillkorligen skulle handla om lågupplösta bilder för webben. Det enda "fel" (om vi nu skall kasta paj) är mitt lite grundlösa antagande att TS kanske kunde vara på väg in i branchen och se det som marknadsföring.

Det finns många sätt att göra detta på. Ett kan vara samarbete i branschen, ett annat (som jag själv tycker är fel) kan vara anmärkingsvärt låg prissättning. Eller vad säger du?
 

snap01

Aktiv medlem
Du tycks ju bara läsa in det du vill. Om du läser igen vad jag skrev så ser du att jag har ett antagande som rådet baseras på. Och att det ovillkorligen skulle handla om lågupplösta bilder för webben. Det enda "fel" (om vi nu skall kasta paj) är mitt lite grundlösa antagande att TS kanske kunde vara på väg in i branchen och se det som marknadsföring.

Det finns många sätt att göra detta på. Ett kan vara samarbete i branschen, ett annat (som jag själv tycker är fel) kan vara anmärkingsvärt låg prissättning. Eller vad säger du?
Jag förespråkar aldrig låg ersättning jag tycker att man alltid ska ta minst som blf prisguider anger för att inte sänka redan låga priser på fotograferingen. Snitt omsättningen för en fotograf är om jag inte minns fel drygt 400000 kr tar du bort skatt,arbetsgivare avgifter o kostnader så tjänare du mer på,dom flesta andra jobb. Med min erfarenhet från branschen så ger aldrig gratis jobb något o låga prissättningar då får du bara kunder som ser pris inte vad som en fotograf levererar .Bägge dessa grupper tycker jag man ska undvika om man vill få en bra omsättning o kunna leva på bara fotografering.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag kan bara hålla med Ove. För drygt 15 år sedan startade jag min egen konsultbolag där även fotografering in gick som en del av verksamheten. Detta för att jag skulle ta vissa sådana uppdrag för skojs skull vid sidan av mina normla verksamhet som Senior projektledare och verksamhetskonsult.
JAg har fotat mycket tavlor för konstnärer. De vill ju dokumentera sina verk innan de säljs. Det är en tekniskt svår fotograferingen eftersom de kräver att kontrast och nyanser stämmer till nästan 100%. Det blev också en del bröllop och fotografering av barn.
Vad man snabbt kunde konstatera var att timpengen för att vara projektledare med oftast över 40 timmar var mer än dubbelt så hög som att vara fotograf.
Att göra en bra fotobok från ett bröllop eller ett antal förstoringar utskriven på egen skivare kostar pengar och tid.
Det tar tid att välja ut bilder, redigera dem till man tycker de är tillräckligt bra och sedan skriva ut dem eller få ihop en bra fotobok. Sedan tar också kundkontakter och annat tid.
Så jag kunde konstatera att det var svårt att tjäna 400 kr per timme på fotoprojekt. Medan jag utan konstader annat än med egen tid tjänade mer än dubbelt så mycket som konsult.
De senaste åren fotar jag bara för folk jag har ankrnytning till.
Nu är det som jag bedömer det mycket svårare att överleva och få en vettig timpeng som fotograf. En fotograf ombedes att vara med i fototävlingar för stat, landsting och kommuner och får ett hedersomnämnande om de vinner och deras namn kommer stå under alla publicerade bilder. Tidningar utnyttjar hela tiden bilder från läsare mot en usel ersättning.
Företag ber inte sällan om att få använda bilder de inte köpt för att använda på deras hemsida utan kostnad. De är ju ändå tagna.
Så jag håller med Ove. Ta betalt. Varför skall alla andra yrkeskategorier få betalt medan fotografer skall nöja sig med att få ett omnämnande för det är bra för marknadsföringen.
Jag är både ekonom och marknadsförare till min ursprungliga profession.
Att få en djäkla massa marknadsföring som fotograf men det inte ger mig någon intäkt är en riktig intäkt ger en väldigt dålig cash flow. Cash flow är vad företag lever av. Att få in mer pengar än vi förbrukar helt enkelt.
Så ta betalt av den här bröllopsarrangören och enligt normal taxa. Det spelar ingen roll om du är amatör. Har ni inte förhanlat ett pris i förväg är det standardtaxa som gäller.
Kolla sedan om hon är baserad i Italien om det finns samma standardtaxa i Italien. Den är förmodligen högre.
Vi glömmer ofta bort att Sverige är en lågkostnadsland idag inom EU.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det här blev större (och lite mer fyrkantigt) än vad jag någonsin kunde ana.

Självklart skall man inte jobba gratis. Aldrig. Jag är själv fotograf och debiterar varenda uppdrag. Även mitt första bröllop för 10 år sedan debiterade jag "någorlunda" normalt.

Men ibland handlar det också om att tänka i ett längre perspektiv och samarbeta i branschen. Detta hade jag i tankarna när jag rekommenderade TS (som redan utfört uppdraget enligt ök) att

1) säkerställa att bilderna (det var bara ett fåtal) endast återfanns på arrangörens hemsida i lågupplösning för webben
2) se till att det fanns länk/kontaktuppgifter till fotografen.

Återigen. Min tankevurpa var att jag någonstans trodde att TS fotade bröllop på hobbynivå men kanske hade tankar på att ta det vidare. Det var ett fel antagande. Jag läste kanske för snabbt. Sen är det ju även så i just det här fallet att TS syster verkar ha blivit tråkigt bemött i största allmänhet och dessutom fått betala en ganska saftig prislapp för tjänsten. Så jag förstår att hon inte vill vara behjälplig. Än mindre då hon inte planerar att ta upp bröllopsfoto framöver.

Angående rådet rent generellt. Min erfarenhet säger att man har stor affärsmässig fördel av att ha ett gott samarbete med bröllopsarrangörer. Det innebär dock varken jobba gratis eller prisdumpa marknaden. Eller skyffla över en samling högupplösta bilder för tryck "för att ligga bra till". Men om några bilder/previews från ett uppdrag efterfrågas från en bröllopsplanerare eller festarrangör så skickar jag det direkt utan att fundera ett ögonblick. Givetvis lågupplöst och efter kontroll med kunden att det är OK.

För några år sedan blev ett av mina uppdrag publicerade i tidningen "Allt om Bröllop". Det var ett undantag då jag skickade högupplöst (av tekniska skäl). Det var ett ganska stort reportage om ett brudpar jag plåtat. 4-5 sidor med säkert 10-15 bilder om jag inte minns fel. Självklart debiterade jag inte ett öre. Det framgick inte ens i avtalet.

Men visst, jag kan ju stå på mig och hävda min rätt att fakturera nästa gång. Vad tror ni händer?

Summa summarum. Jobba aldrig gratis, håll rätt prisnivå. Men glöm inte av att marknadsföring aldrig är en exakt vetenskap.

Avslutningsvis så vill jag återigen understryka att jag förstår TS i detta fallet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det här blev större (och lite mer fyrkantigt) än vad jag någonsin kunde ana.

Självklart skall man inte jobba gratis. Aldrig. Jag är själv fotograf och debiterar varenda uppdrag. Även mitt första bröllop för 10 år sedan debiterade jag "någorlunda" normalt.

Men ibland handlar det också om att tänka i ett längre perspektiv och samarbeta i branschen. Detta hade jag i tankarna när jag rekommenderade TS (som redan utfört uppdraget enligt ök) att

1) säkerställa att bilderna (det var bara ett fåtal) endast återfanns på arrangörens hemsida i lågupplösning för webben
2) se till att det fanns länk/kontaktuppgifter till fotografen.

Återigen. Min tankevurpa var att jag någonstans trodde att TS fotade bröllop på hobbynivå men kanske hade tankar på att ta det vidare. Det var ett fel antagande. Jag läste kanske för snabbt. Sen är det ju även så i just det här fallet att TS syster verkar ha blivit tråkigt bemött i största allmänhet och dessutom fått betala en ganska saftig prislapp för tjänsten. Så jag förstår att hon inte vill vara behjälplig. Än mindre då hon inte planerar att ta upp bröllopsfoto framöver.

Angående rådet rent generellt. Min erfarenhet säger att man har stor affärsmässig fördel av att ha ett gott samarbete med bröllopsarrangörer. Det innebär dock varken jobba gratis eller prisdumpa marknaden. Eller skyffla över en samling högupplösta bilder för tryck "för att ligga bra till". Men om några bilder/previews från ett uppdrag efterfrågas från en bröllopsplanerare eller festarrangör så skickar jag det direkt utan att fundera ett ögonblick. Givetvis lågupplöst och efter kontroll med kunden att det är OK.

För några år sedan blev ett av mina uppdrag publicerade i tidningen "Allt om Bröllop". Det var ett undantag då jag skickade högupplöst (av tekniska skäl). Det var ett ganska stort reportage om ett brudpar jag plåtat. 4-5 sidor med säkert 10-15 bilder om jag inte minns fel. Självklart debiterade jag inte ett öre. Det framgick inte ens i avtalet.

Men visst, jag kan ju stå på mig och hävda min rätt att fakturera nästa gång. Vad tror ni händer?

Summa summarum. Jobba aldrig gratis, håll rätt prisnivå. Men glöm inte av att marknadsföring aldrig är en exakt vetenskap.

Avslutningsvis så vill jag återigen understryka att jag förstår TS i detta fallet.
Lårt oss ta et normalt belopp för marknadsföring rent generellt för en bransch. Då brukar man normalt anse att 5-10% är normalt. Så om nu proffsfotografer omsätter cirka 400 000 kr i genomsnitt så är bör de inte lägga ner mer än 30-40 tkr för totalt i konstnader för avstå arvode eller någon form av konstnader inklusive säljdmöten utan ersättnings.
Fotograf är nog för tillfället ett av de de sämsta yrkena för att försörja en familj. UNgefär lika framgångsrikt som att vara sumprunkare.
 
ANNONS