Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 600 mm f4 DO IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Alve Henricson

Aktiv medlem
Dags att börja spåna om, och börja spara pengar för kommande 600 DO?

http://www.canonrumors.com/canon-ef-600mm-f4-do-is-to-arrive-in-late-2017-cr2/

Detta är lite av ett drömobjektiv för mig, förutsatt att kvalitén håller och blir någorlunda jämförbar med den stora och tyngre 600mm f4.

Har för tillfället zoomen 200-400 med extender. Ofta upplever jag den något kort för fotografering av djur och fågel, framför allt när jag kör med fullformat. Jag saknar möjligheten att använda en 600 f4 med extender 1,4x och också med 2x ibland. Problemet är tyngden eftersom jag reser en hel del.

Tror jag skulle kunna få en mycket bra resekombo med objektiven 100-400 och 600 DO. Frågan är bara om den kommande 600 DO blir tillräckligt bra. Vad anser ni som har testat 400 DO? Blir den nya 600 DO en succé eller en flopp?

https://www.google.se/search?q=canon+600+do&rlz=1C1LENP_enSE487SE497&espv=2&biw=1242&bih=615&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwja7IOq0_DPAhXCjywKHbGjDdgQsAQIPA
 
Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Har för tillfället zoomen 200-400 med extender. Ofta upplever jag den något kort för fotografering av djur och fågel, framför allt när jag kör med fullformat.
Har du testat att köra din 200-400 med en extern 1,4x påsatt? Då skulle du ju få ungefär 800/8 och rent teoretiskt borde det väl funka?
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Har du testat att köra din 200-400 med en extern 1,4x påsatt? Då skulle du ju få ungefär 800/8 och rent teoretiskt borde det väl funka?
Jo, har kört en hel del på det viset, men bilderna blir sisådär om man är petig.

Med 200-400+extender kan jag få max brännvidd om jag lägger till en 1,4x och använder 7D2. Då motsvarar brännvidden 400 x 1,4 x1,4 x 1,6 = 1 254 mm. Men kan då bara använda centrumpunkten för autofokus och kvalitén blir inte särskilt bra. Duger för bilder till webben.
Samma upplägg med en 5D4 där alla fokuspunkter går att använda vid f8 motsvarar 784 mm. Bilderna blir OK men skulle kunna bli mycket, mycket bättre med en 600 f4 + 1,4 extender som dessutom blir f 5,6.

Som det är nu har jag med två telezoomar (70-200 och 200-400+extender) ett zoomområde mellan 70 till 560 mm räknat i fullformat och bra kvalité på bilder.

Byter jag till en zoom 100-400 och en 600 DO och några extendrar, då får jag ett ”zoomområde” motsvarande 100 till 1200 mm och bibehållen bra bildkvalité i fullformat (förhoppningsvis).

(Med en 600 mm och en 2x extender blir det hela 1920 mm med centrumfokus på en 7D2.)

Men allt beror på hur pass bra DO-objektivet blir och givetvis också på den totala vikten som är av stor betydelse vid resor.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Lite optimistiskt, är jag rädd. Canons nuvarande 600/4 kostar 100000 kr, den nya lär inte bli billigare. Nikons kostar 120000.
Här talar vi om DO-objektiv, inte efterföljaren till den "normala" 600 mm.
Ett 400 DO kostar 65 000. Därför tror jag att ett 600 DO borde hamna någon stans mellan det objektivet och en standard 600 mm som kostar 115 tusen. Men som sagt, jag har ingen aning, bara gissar.
 

Sabud

Aktiv medlem
Kommer den 2018 tror jag priset lätt blir upp mot 140.000:-

Har haft ett EF 500/4 IS II (+ ext. 1,4 och 2,0) sedan det kom ut och har som strategi att gå över till APS-C. Hoppas att Canon släpper något som matchar D500.

/Stephan
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Är inte just DO nånting som kostar extra? Skulle också gissa runt 140.
DO-objektiv har en grön ring runt frontlinsen och anses ha sämre bild-kvalité än objektiv med en röd ring, därför ett lägre pris. Om ett 400 mm kostar 65 tusen, varför skulle ett 600 mm kosta mer än dubbelt så mycket?
Förhoppningsvis kommer 600 DO att ge en mycket bra bild-kvalité, och det kan ju påverka priset, men det dubbla?
Vi får veta priset om ett år, men fram till dess kommer vi nog att gissa olika ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Här talar vi om DO-objektiv, inte efterföljaren till den "normala" 600 mm.
Att man använder exklusiva och komplexa DO-linser lär inte göra objektivet billigare.

Vad en konventionell 400/4 skulle kosta kan vi bara gissa, men priset på Canons DO-modell ligger ju precis mellan priset för 400/2,8 (som tillhör samma serie av "bättre objektiv än så här går det inte att göra" som 500/4 och 600/4) och 400/5,6.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
DO-objektiv har en grön ring runt frontlinsen och anses ha sämre bild-kvalité än objektiv med en röd ring, därför ett lägre pris. Om ett 400 mm kostar 65 tusen, varför skulle ett 600 mm kosta mer än dubbelt så mycket?
Förhoppningsvis kommer 600 DO att ge en mycket bra bild-kvalité, och det kan ju påverka priset, men det dubbla?
Vi får veta priset om ett år, men fram till dess kommer vi nog att gissa olika ;)
Ok. Verkar som att DO är en sämre konstruktion, då borde den ju kosta mindre, ja. Däremot är det ju totalt "okonstigt" att 400/4 kostar mindre än 600/4. Den senare är ju inte bara 50% längre, utan har ju samtidigt kvar samma maximala ljusstyrka som 400:an. För att hårddra det ngt kunde man ju tycka att den kunde kosta ungefär som en 300/2....vad nu en serietillverkad sån skulle betinga.

Tror som du: en 600 DO lär bli bra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Även om Canon visat upp en prototyp på en 600/4 DO så håller inte jag det för omöjligt att det blir en 800/5,6 DO istället. Dagens 800:a är relativt gammal, så en 800/5,6 DO kan både bli skarpare, kortare och lättare.

Dagens 600/4 IS II är däremot ganska ny och väldigt bra. Å andra sidan är det kanske mycket lättare att sälja 600/4:eek:r ... time will tell.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Även om Canon visat upp en prototyp på en 600/4 DO så håller inte jag det för omöjligt att det blir en 800/5,6 DO istället.
Jätteintressant! Inte mig emot även om en 800 med extender vid f8 blir något kortare än en 600, 1120 mot 1200 mm. Jag utgår från att 800:an blir en 5,6 och att en 600 blir en f4. Men visst vore det fantastiskt om det blev en 800 f4 ;)
Enligt CR är det dock en 600 som är aktuell.
 
ANNONS