Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla likt en annan bild

Produkter
(logga in för att koppla)

reboot81

Aktiv medlem
För ett tag sedan efterfrågades en funktion att framkalla en bild på samma sätt som en annan. Att man hade en bild, som man ville ha redigerad såsom en annan bild.
Frågeställaren blev smått utskrattad, för det går inte komma fram till samma bild om man inte utgår från samma grundbild.
(Hittar inte tråden)

Men så snubblade jag över ett Lightroom plugin som tar XMP-data från en JPG eller XMP-fil och applicerar dessa inställningar på valfri bild. Jarno Heikkinen har skapat Preset Ripper som gör just detta.

Han har ett dussintal plugins, ett är tex LR Barcodes som borde vara en dröm för produktfotografer.
Gradient Map är oxå värt att nämna.
 

iSolen.se

Guest
För ett tag sedan efterfrågades en funktion att framkalla en bild på samma sätt som en annan. Att man hade en bild, som man ville ha redigerad såsom en annan bild.
Frågeställaren blev smått utskrattad, för det går inte komma fram till samma bild om man inte utgår från samma grundbild.
(Hittar inte tråden)

Men så snubblade jag över ett Lightroom plugin som tar XMP-data från en JPG eller XMP-fil och applicerar dessa inställningar på valfri bild. Jarno Heikkinen har skapat Preset Ripper som gör just detta.

Han har ett dussintal plugins, ett är tex LR Barcodes som borde vara en dröm för produktfotografer.
Gradient Map är oxå värt att nämna.
Den funktionen finns i LR som standard, använder det för att tex justera serie av mingelbilder som har samma stil på orginalbilden.

Mer intressant vore att kunna hitta inställningarna till att justera fram till ett visst utseende oavsett hur bilden såg ut från början, inom rimliga gränser. Det var väl något sådan som förra TS var efter men jag har inte sett tråden. Vi borde ha fler trådar om efterbehandling. Kolla Galleri PS, allt som är populärt är starkt efterbehandlat.

T ex hur får man fram detta utseende? Jag är rätt flink med PS men nedan bara måste vara ett montage:

http://www.istockphoto.com/photo/sports-heroes-gm519050721-49641670?st=_p_football team light stadium
 

stefohl

Aktiv medlem
För ett tag sedan efterfrågades en funktion att framkalla en bild på samma sätt som en annan. Att man hade en bild, som man ville ha redigerad såsom en annan bild.
Frågeställaren blev smått utskrattad, för det går inte komma fram till samma bild om man inte utgår från samma grundbild.
(Hittar inte tråden)
Men det garanterar ju bara att bilderna bearbetas likadant, inte att de får samma utseende. Om det var vad som efterfrågades är det ju en bagatell att göra, ingår som standardfunktion i Lightroom. Men som jag kommer ihåg tråden var det mera att få samma utseende på färg, kontrast, ljushet på två bilder, trots att de från början såg rätt olika ut. Och det är inte så enkelt
 

dloow

Avslutat medlemskap
Det var jag som skapade den tråden. Jag märkte att det var svårt att ens förklara vad jag menade.

Men jag gör ett nytt försök:

Situationen var denna: Jag har två stycken JPG, båda med ursprung i samma råfil. De har exporterats med olika inställningar. Den ena ska representera en "före-bild" (oredigerad) och den andra en "efter-bild" (redigerad (ej lokaljusteringar) i ex lightroom).
Nu efterfrågade jag ett program eller plugin med en algoritm som kunde jämföra de båda bilderna, pixel för pixel och räkna ut hur lightrooms reglage ska tillämpas på före-bilden för att hyggligt likt resultera i efter-bilden. Algoritmen skulle med andra ord kunna beräkna hur mycket exponering, färgmättnad och ljus etc som skiljer bilderna åt, för att jag sedan ska kunna redigera före-bilden och få den så lik som möjligt efterbilden.

Jag förstår att den inte kan göra ett 100% jobb. Långt ifrån, beroende hur mycket bilderna skiljer sig åt. Men göra ett så bra försök som möjligt.
 

iSolen.se

Guest
Det var jag som skapade den tråden. Jag märkte att det var svårt att ens förklara vad jag menade.

Men jag gör ett nytt försök:

Situationen var denna: Jag har två stycken JPG, båda med ursprung i samma råfil. De har exporterats med olika inställningar. Den ena ska representera en "före-bild" (oredigerad) och den andra en "efter-bild" (redigerad (ej lokaljusteringar) i ex lightroom).
Nu efterfrågade jag ett program eller plugin med en algoritm som kunde jämföra de båda bilderna, pixel för pixel och räkna ut hur lightrooms reglage ska tillämpas på före-bilden för att hyggligt likt resultera i efter-bilden. Algoritmen skulle med andra ord kunna beräkna hur mycket exponering, färgmättnad och ljus etc som skiljer bilderna åt, för att jag sedan ska kunna redigera före-bilden och få den så lik som möjligt efterbilden.

Jag förstår att den inte kan göra ett 100% jobb. Långt ifrån, beroende hur mycket bilderna skiljer sig åt. Men göra ett så bra försök som möjligt.
Är det bara de reglagen du pratade om så låter det inte så svårt. Lite kurva och färg.

Men det är bra övning att göra det manuellt :)
 

dloow

Avslutat medlemskap
Med kurvor kan man göra massor, slutresultatet kommer bli samma men med färre reglage inblandade.
Som sagt. Ett program som jämför och ger förslag på inställning. Sen kvittar det vilka reglage som rekommenderas. Men jag hade nog även önskat att det uppskattade färgjusteringar.
 

thommya

Aktiv medlem
Det var jag som skapade den tråden. Jag märkte att det var svårt att ens förklara vad jag menade.

Men jag gör ett nytt försök:

Situationen var denna: Jag har två stycken JPG, båda med ursprung i samma råfil. De har exporterats med olika inställningar. Den ena ska representera en "före-bild" (oredigerad) och den andra en "efter-bild" (redigerad (ej lokaljusteringar) i ex lightroom).
Nu efterfrågade jag ett program eller plugin med en algoritm som kunde jämföra de båda bilderna, pixel för pixel och räkna ut hur lightrooms reglage ska tillämpas på före-bilden för att hyggligt likt resultera i efter-bilden. Algoritmen skulle med andra ord kunna beräkna hur mycket exponering, färgmättnad och ljus etc som skiljer bilderna åt, för att jag sedan ska kunna redigera före-bilden och få den så lik som möjligt efterbilden.

Jag förstår att den inte kan göra ett 100% jobb. Långt ifrån, beroende hur mycket bilderna skiljer sig åt. Men göra ett så bra försök som möjligt.
Hej David

Men varför tar du inte bara historiken som du har på efterbilden i Lightroom och sedan kollar reglagens värden?
Allt är ju kvar i Lightroom.
Eller missuppfattar jag dig?
Du kanske bara vill få ut värdena snabbt och mer lättillgängligt?

Thommy Andersen
 

dloow

Avslutat medlemskap
Hej David

Men varför tar du inte bara historiken som du har på efterbilden i Lightroom och sedan kollar reglagens värden?
Allt är ju kvar i Lightroom.
Eller missuppfattar jag dig?
Du kanske bara vill få ut värdena snabbt och mer lättillgängligt?

Thommy Andersen
Jag kan testa att skicka en JPG till dig så får du se hur reglagen blir i lightroom när du importerar den. Alla reglagen kommer att stå på noll.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag kan testa att skicka en JPG till dig så får du se hur reglagen blir i lightroom när du importerar den. Alla reglagen kommer att stå på noll.
Hej

Jo, det förstår jag.
Men den efterbehandlade raw-filen som du exporterade till en JPG ligger väl kvar i Lightroom med dess historik?
Eller är du bara ute efter att kopiera andras justeríngar genom att t. ex. få en utexporterad JPG av "någon"?

Thommy
 

dloow

Avslutat medlemskap
Hej

Jo, det förstår jag.
Men den efterbehandlade raw-filen som du exporterade till en JPG ligger väl kvar i Lightroom med dess historik?
Eller är du bara ute efter att kopiera andras justeríngar genom att t. ex. få en utexporterad JPG av "någon"?

Thommy
Exakt. Så jag menar. Jag pratar alltså inte om bilder där jag själv har tillgång till raw filen.
 

thommya

Aktiv medlem
Exakt. Så jag menar. Jag pratar alltså inte om bilder där jag själv har tillgång till raw filen.
Då ser det faktiskt ut som om pluginen som Bo nämner, "Preset Ripper", kan plocka fram värdena för dig.
Förutsatt att JPG:en är utexporterad från Lightroom med följande kriteria -
XMP segmentet inkluderas med framkallainställningarna så länge man inte tar bort all metadata under export eller använder ett separat verktyg som exiftool eller Metadata Wrangler plugin för att ta bort metadatat.

Närmare än så kommer du nog tyvärr inte, såvitt jag vet!

Thommy
 

dloow

Avslutat medlemskap
Då ser det faktiskt ut som om pluginen som Bo nämner, "Preset Ripper", kan plocka fram värdena för dig.
Förutsatt att JPG:en är utexporterad från Lightroom med följande kriteria -
XMP segmentet inkluderas med framkallainställningarna så länge man inte tar bort all metadata under export eller använder ett separat verktyg som exiftool eller Metadata Wrangler plugin för att ta bort metadatat.

Närmare än så kommer du nog tyvärr inte, såvitt jag vet!

Thommy
Då ska jag titta på det. Men som det låter i din beskrivning så är det ett plugin som snarare jobbar med metadata än en plugin som faktiskt jämför två bilder.
 

reboot81

Aktiv medlem
Då ska jag titta på det. Men som det låter i din beskrivning så är det ett plugin som snarare jobbar med metadata än en plugin som faktiskt jämför två bilder.
Ja det är ett plugin som jobbar med metadata - framkallningsmetadata. Inte för att jämföra två bilder.

Thommys förra inlägg beskriver det den gör. En bild, där framkallningsmetadata finns bevarad, dessa går att få fram och applicera på valfri bild. Som kan vara den oredigerade originalbilden.

Se det som ett svar på din fråga, men från ett annat håll. Du frågade efter jämför A med B och visa mig skillnaderna. (Vilket "inte" går).
Preset Ripper kan plocka fram vad som har ändrats i bilden, som du sedan kan analysera eller arbeta vidare på.
 
ANNONS