Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

porträttfoto med svart bakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

MiNavitas

Medlem
Hur tar man porträttbilder med svarta bakgrund?
Jag har försökt många ggr men aldrig lyckats med för mycket ljus blir bakgrunden aldrig så där kolsvart som jag vill ha den. Med för lång slutartid så vill inte levande objekt sitta tillräckligt still. För låg bländare hjälper inte heller.
Bifogar två bilder för att visa vad jag är ute efter för bakgrund, dessa har jag lyckats få till bakrunden genom lång slutartid, ficklampa och lite redigering.
Men som sagt, hur gör man när det man knäpper kort på inte är still?
 

Bilagor

PixelArt

Aktiv medlem
Prova att experimentera med avståndet mellan modellen och bakgrunden. Ljuset avtar med kvadraten på avståndet, så om du flyttar ut modellen en bit från bakgrunden så kommer mycket mindre ljus att passera modellen och nå bakgrunden.

Sedan får man ofta justera till det sista med kurvor i efterbehandlingen.

1/200, f8-f11 och ISO100 är ganska vanliga inställningar i studiomiljö
 

MiNavitas

Medlem
ska prova med de inställningarna och ändra avståndet. Vad för ljuskälla rekommenderar du? Blixtar? Reflexskärmar? eller fast ljus?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad du har för ljuskälla spelar mindre roll, bara du kan styra ljuset så inget av det (eller åtminstone väldigt lite) hamnar på bakgrunden. Det hjälper om du har dels en svart bakgrund, dels ljuskällor placerade snett mot bakgrunden, så ljuset som inte hamnar på motivet fortsätter ut ur bild innan det träffar bakgrunden.
 

HasseO

Aktiv medlem
Mitt förslag är att använda blixt. Om du har stort avstånd eller kan skärma av blixtljuset från bakgrunden så spelar bakgrunden ingen roll.

Börja med blixten avstängd, kameran i manuell. Ställ in den kortaste exponeringstid som är möjlig med din kamera och blixt, t.ex 1/160. Ställ in en stor bländare, litet bländartal, t.ex 4.0. Ta en provbild. Kolla på bilden är den inte helt svart, minska bländaren, t.ex 5.6. Ny provbild osv.

När bilden är helt svart så är det dags för blixten. Manuell inställning och välj en låg inställning, t.ex. 1/32. Provbild, sedan bara öka blixtstyrkan till rätt resultat erhålls.

Här är en video som visar en kille som tar ett lowkeyfoto utomhus på detta sätt.
https://www.youtube.com/watch?v=yizUVBDi638
 

HasseO

Aktiv medlem
:) vad bra att du fick till det något sånär som du ville.

Skulle du ha ett kortare skärpedjup än du vill ha så är det bara till att minska bländaren, större bländartal, enda nackdelen är då att det behövs högre inställning på blixten. Använder du speedlites med batteri så blir laddtiden längre.

Jag kom på att jag inte skrev något om iso men vid porträtt och du kan styra ljusstyrkan så håll den på 100.
 

MiNavitas

Medlem
Jag hade ISO på 100 och bländaren på f4 exponeringen låg på 1/250
Nu testade jag bara för att se vad jag kunde åstakomma, nästa gång blir det till att exprimentera mera.
Svarta hunden smälte in för mycket i bakgrunden men det löser sig säkert med rätt ljus
 

HasseO

Aktiv medlem
Nu börjar det bli avancerat men en blixt snett bakifrån med ganska låg inställning. Googla på rimligt eller hairlight.
 

MiNavitas

Medlem
Ni är ju helt underbara med tips, ska kolla youtube klippen så fort min jobbhelg är slut.
Vi har nog ingen softbox hemma idag så det står helt klart på inköpslistan. Har kikat på ett kit på E-bay som innehåller både det ena och det andra, bla ett softbox kit, reflektorer och några bakgrunder.. så det står högst upp på önskelistan just nu
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jag höll också på att testa lite med såna hör tekniker för ett tag sedan. Det bifogade självporträttet (där man lämpligen bortser från modellens brister :) är en testbilder som togs mitt på dagen, utomhus, med om jag minns rätt, ISO 100, f/22, en vanlig speedlite-blixt på ett högt stativ, och blixten triggad via en mkt billig kinesisk blixt-controller.

Bakgrunden var i det här fallet en träddunge 15 meter bort och eftersom blixtljuset faller snett ovanifrån så lyser det bara upp mig.

F/22 är kanske inte optimalt, men då kan man använda ett ND-filter som gör att man kan begränsa ljusinsläppet och få en större bländare.
 

Bilagor

ANNONS