Annons

Nikon kit-paket köpråd önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

gunhi11

Ny medlem
Hej,
Står lite i valet och kvalet med att köpa systemkamera.

Har fastnat för en Nikon D3300 som kändes bra i handen och var lagom stor i mina ögon för att vara systemkamera (tycker de andra jag sett är så stora).

Nu har jag förstått att många är lite si och så med att köpa på typ Siba och Elgiganten och att man hellre ska köpa begagnat, men för en som aldrig använt en kamera, och då dessa har öppet köp i viss tid efteråt, så kändes det bättre än att lägga ut pengar på begagnat som jag ändå aldrig lär få tillbaka...

Anyway. Har kikat på två paket. Dels ett med normalzoom (?) objektiv, Nikkor AF-P 18-55 mm 3,5-5,6G VR

Och ett med samma objektiv (Nikkor AF-P 18-55 mm 3,5-5,6G) dock utan VR, samt ett AF-S 55-200 mm, 1:4-5.6 GII ED VR.

Så vad är frågan? Är det lämpligt att undgå ett normalzoom med VR och få ett telezoom (?) eller ska jag spara de 17-1800 som det andra paketet kostar mer? Vet inte vad vettiga telezoom-objektiv annars kostar. Det där gick tydligen på 2-3000 löst.

Vet inte hur mycket VR gör skillnad egentligen.
 

Ventures

Aktiv medlem
De här "kitzoomarna" som de brukar kallas säljs begagnade i nyskick för nästan inga pengar alls av de som snart upptäcker begränsningarna.
(Visste inte att 18-55 finns utan VR).
Nu vill du inte ge dig in på begagnatmarknaden så då är det inte så många alternativ än att köpa kitet. Bättre objektiv kostar rejält mycket mer i nypris. Jag tror du kommer att vara nöjd med paketet, åtminstone till en början.
VR är bra inte minst på ljussvaga objektiv som kitzoomar eftersom man kan kompensera med något längre slutartider utan att skakningsoskärpan ökar. VR är viktigare på längre brännvidder än kortare.
 

gunhi11

Ny medlem
Jag förstår inte varför de säljer ett icke VR objektiv med ett annat VR-objektiv.

Nu har jag inte tänkt bli någon proffsfotograf som köper kamera och objektiv för 10000-tals kronor. Snarare att få lite mer kontroll över bilderna mot vad min kompakta digitalare ger...

Anledningen till att jag är rädd att gå in på begagnatmarkanden är väl rykten om ev misskötta objektiv/kameror eller utslitna objektiv. (slutaren har väl en viss livslängd).

Men ur den synvinkeln som jag valt. Är det lämpligast med det med eller utan VR-objektiv på 18-55 mm?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kolla priserna på prisjakt.se. Du får D3300 med 18-55 VR för 3300 kr, 55-200 VR för 2000. Att köpa utan VR är dumt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag håller med Erland. Välj med VR.
Att det säljs är väl för att Nikon har ett litet lager med icke VR som är osålda.
Sedan att det ena är utan o andra är med VR beror nog också på befintligt lager.
Desto större förstoring = alltså mer tele = längre brännvidd desto mer nytta har du av VR.
18mm så syns det inte lika väl att jag skakar som fotograf.
200mm däremot så viftar motivet hit & dit i sökaren och man får alltså än mer nytta av funktionen.
 

Prauter

Aktiv medlem
Stämmer in med övriga. Köp med VR!

Jag gissar att kameran t.ex. kommer åka fram vid fest och högtider. Då är det inte sällan inomhus och dåligt ljus och då är VR guld värt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag förstår inte varför de säljer ett icke VR objektiv med ett annat VR-objektiv.

Nu har jag inte tänkt bli någon proffsfotograf som köper kamera och objektiv för 10000-tals kronor. Snarare att få lite mer kontroll över bilderna mot vad min kompakta digitalare ger...

Anledningen till att jag är rädd att gå in på begagnatmarkanden är väl rykten om ev misskötta objektiv/kameror eller utslitna objektiv. (slutaren har väl en viss livslängd).

Men ur den synvinkeln som jag valt. Är det lämpligast med det med eller utan VR-objektiv på 18-55 mm?
Välj VR!

Kitzoomar är ljussvaga och det är lätt hänt att du får långa exponeringstider med risk för skak som följd, och då är VR bra att ha. Tyvärr hjälper VR inte mot rörelseoskärpa pga att motivet rör på sig.

Vad det gäller begagnat är det ganska riskfritt så länge man kan hålla i och testa kameran man köper. Slutare brukar hålla bortåt 150 000 exponeringar på kameror i den här klassen. De flesta har hunnit velat byta upp sig långt innan dess. Den stora risken är med begagnat är nog snarare att man får en tegelsten på posten, om man inte träffas och gör upp köpet personligen.
 
ANNONS