Annons

Hur få ordning på utskrifternas färger?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_chunk

Aktiv medlem
Har tänkt börja skriva ut lite bilder hemma men får inte ordning på färgerna. Kan börja med en genomgång av hårdvara:
Skärm: EIZO ColorEdge CS2420
Skrivare: Canon MG8250
Kalibrator: Colormunki Photo

Jag har kalibrerat skärmen med Colormunkin i Eizos Color Navigator. Sen startade jag programmet som följde med Colormunkin och valde "Match My Printer to My Display". Då skapades först en skärmprofil som gav ett helt annat resultat än kalibreringen jag gjort innan. Valde default white point d65 (som jag efter googling insåg var 6504K) där men hade 5500K som white point i Color Navigator. Så det är väl rimligt att resultatet då blir annorlunda. Men varför har de olika programmen olika defaultvärden för det första? Och behöver jag ens skapa en profil när jag har kalibrerat skärmen innan? När den nya profilen aktiverades fick jag en varning från Color Navigator att grafikkortets Gamma-värde hade ändrats och at Color Navigator då inte funkade (nåt i den stilen stod det).

Efter att skärmprofilen var klar så profilerades skrivaren enligt guiden. Skriv ut testbild, scanna färgpatches, skriv ut ny testbild och scanna. Därefter skapades en skrivarprofil.

Sen skrev jag ut en testbild och resultatet var att den var mycket blekare än bilden på skärmen.

Kan någon utifrån beskrivningen ovan eller följdfrågor hjälpa mig att förstå varför det blir som det blir? Hur ska skrivardrivrutinen ställas in? Det var inte supertydliga instruktioner i Colormunki-programmet, säkerligen för att olika skrivare har olika inställningsmöjligheter och olika sätt att göra dem. Det jag kommit fram till är att jag i alla fall nog bör undvika att profilera skärmen med Colormunki-programmet utan bara kalibrera i Color Navigator. Korrekt?
 

stefohl

Aktiv medlem
Har tänkt börja skriva ut lite bilder hemma men får inte ordning på färgerna. Kan börja med en genomgång av hårdvara:
Skärm: EIZO ColorEdge CS2420
Skrivare: Canon MG8250
Kalibrator: Colormunki Photo

Jag har kalibrerat skärmen med Colormunkin i Eizos Color Navigator. Sen startade jag programmet som följde med Colormunkin och valde "Match My Printer to My Display". Då skapades först en skärmprofil som gav ett helt annat resultat än kalibreringen jag gjort innan. Valde default white point d65 (som jag efter googling insåg var 6504K) där men hade 5500K som white point i Color Navigator. Så det är väl rimligt att resultatet då blir annorlunda. Men varför har de olika programmen olika defaultvärden för det första? Och behöver jag ens skapa en profil när jag har kalibrerat skärmen innan? När den nya profilen aktiverades fick jag en varning från Color Navigator att grafikkortets Gamma-värde hade ändrats och at Color Navigator då inte funkade (nåt i den stilen stod det).

Efter att skärmprofilen var klar så profilerades skrivaren enligt guiden. Skriv ut testbild, scanna färgpatches, skriv ut ny testbild och scanna. Därefter skapades en skrivarprofil.

Sen skrev jag ut en testbild och resultatet var att den var mycket blekare än bilden på skärmen.

Kan någon utifrån beskrivningen ovan eller följdfrågor hjälpa mig att förstå varför det blir som det blir? Hur ska skrivardrivrutinen ställas in? Det var inte supertydliga instruktioner i Colormunki-programmet, säkerligen för att olika skrivare har olika inställningsmöjligheter och olika sätt att göra dem. Det jag kommit fram till är att jag i alla fall nog bör undvika att profilera skärmen med Colormunki-programmet utan bara kalibrera i Color Navigator. Korrekt?

Ja, använd ColorNavigator och sedan kan du kolla instruktionerna som jag har gjort på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/. Första gången du går dit får du skapa en inloggning, men jag lovar att den bara används för att skicka ut lite info en-två gånger/halvår. Mera info hittar du på https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934

Sedan, vilket papper använde du? De profiler som hänger med till skrivaren eller som kan laddas ner från papperstillverkaren är ofta rätt bra idag. Man ska ha rätt bra koll innan man lyckas göra bättre profiler än det. Så testa gärna med en sådan profil först.

Nu har jag inte hunnit med någon lathund för Canons skrivare, men det ska komma framöver på www.profiler.nu.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

the_chunk

Aktiv medlem
Tack, ska läsa igenom det materialet när jag har lite mer tid. Jag använde ett Canon Plus Glossy II. Har tidigare testat profilerna som följde med skrivaren för det pappret men var inte nöjd.

Valde då att köpa en Colormunki just för att kunna profilera skrivaren själv på ett enkelt sätt.

Förhoppningsvis har jag missat någon inställning någonstans så att inte rätt profil används. Men visst ska jag i Photoshop välja "Photoshop manages colors" och sen välja den profil jag just skapat med Colormunkin?

Sen under Color Settings (fortfarande i Photoshop) har jag European General Purpose 3. Då är sRGB vald under sRGB. För här ska jag inte blanda in skrivarprofilen eller något annat?
 

stefohl

Aktiv medlem
Tack, ska läsa igenom det materialet när jag har lite mer tid. Jag använde ett Canon Plus Glossy II. Har tidigare testat profilerna som följde med skrivaren för det pappret men var inte nöjd.

Valde då att köpa en Colormunki just för att kunna profilera skrivaren själv på ett enkelt sätt.
OK, jag vet att en del äldre Canon-profiler är rätt dåliga, de borde uppdatera dem, men med en skrivare som ersatts av en nyare version är det väl inte så troligt. Så då är det ju en bra lösning att göra egna profiler.

Förhoppningsvis har jag missat någon inställning någonstans så att inte rätt profil används. Men visst ska jag i Photoshop välja "Photoshop manages colors" och sen välja den profil jag just skapat med Colormunkin?
Korrekt, men sedan måste du ju också kolla att du har avaktiverat färghanteringen i din drivrutin och dessutom välja rätt mediainställning där, det vill säga samma mediainställning du hade när du gjorde profilen. Om du inte får ett bra resultat då kan det vara värt att prova med andra mediainställningar när du gör profilen.

Sen under Color Settings (fortfarande i Photoshop) har jag European General Purpose 3. Då är sRGB vald under sRGB. För här ska jag inte blanda in skrivarprofilen eller något annat?
Nej, här ska du inte ha några skrivarprofiler inlagda. Jag brukar använda European Prepress 3, men ändra gråskaleinställningen till Gamma 2,2 om jag ska arbeta mot en bläckstråleskrivare.
 

the_chunk

Aktiv medlem
Gick via Enheter och skrivare och hittade där andra inställningar än de jag kom till från Skrivarinställningar via utskriftsdialogen. Trodde att det var samma sak. Hittade i alla fall lite saker där som hade med färghantering att göra på ett eller annat sätt. Ändrade lite, utan att egentligen vara säker på vad jag gjorde.

Gjorde därefter en ny profilering av skrivaren och resultatet blev mycket bättre, fortfarande inte riktigt som på skärmen men mycket mycket bättre. Den tidigare gulaktiga hudtonen såg plötsligt mycket friskare ut.

Känner att jag är på god väg nu i alla fall. Ska läsa på mer och se om jag ska ändra ytterligare i skrivardrivrutinen för att få till det sista.
 

stefohl

Aktiv medlem
Gick via Enheter och skrivare och hittade där andra inställningar än de jag kom till från Skrivarinställningar via utskriftsdialogen. Trodde att det var samma sak. Hittade i alla fall lite saker där som hade med färghantering att göra på ett eller annat sätt. Ändrade lite, utan att egentligen vara säker på vad jag gjorde.
Du använder Windows som operativ? De inställningarna ska inte påverka resultatet, men det verkar som om det gör det i alla fall från dina resultat.
 

the_chunk

Aktiv medlem
Ja, Windows 10. Jag kan ha gjort något annat också, ska se om jag kan gå igenom och skriva ner mina inställningar lite senare så får vi se om jag gjort något fel.
 
ANNONS