Annons

Sony RX100 III vs. Panasonic DMC-LX15

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jag ska precis slå till på en "fickvänlig" 1-tummare. Den "gamla" modell III av RX100 kostar ungefär lika mycket som nysläppta LX15. Ungefär samma data, Sony har en pop up-sökare, Panasonic en aning nyare (snabbare, lägre brus?).
Råd? Jag velar fram o tillbaka...

Användningsområde konst/gatufoto, små konserter och evenemang, dvs snabb och ljuskänslig kamera. Bilderna ska upp på hemsidor och bloggar, någon gång på en affisch. MÅSTE slinka in i en ficka, helst byxficka så snäppet större kameror funkar ej. Filmning kul men inte viktigt. (Egentligen fattar jag jag inte vitsen med fantastiska filmprestanda men ingen extern mikrofoningång, men det kanske är jag som missat nåt.)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag ska precis slå till på en "fickvänlig" 1-tummare. Den "gamla" modell III av RX100 kostar ungefär lika mycket som nysläppta LX15. Ungefär samma data, Sony har en pop up-sökare, Panasonic en aning nyare (snabbare, lägre brus?).
Råd? Jag velar fram o tillbaka...

Användningsområde konst/gatufoto, små konserter och evenemang, dvs snabb och ljuskänslig kamera. Bilderna ska upp på hemsidor och bloggar, någon gång på en affisch. MÅSTE slinka in i en ficka, helst byxficka så snäppet större kameror funkar ej. Filmning kul men inte viktigt. (Egentligen fattar jag jag inte vitsen med fantastiska filmprestanda men ingen extern mikrofoningång, men det kanske är jag som missat nåt.)
Tycker du skall gå på Sonyn då den har en riktig sökare/EVF (även om den är lite fipplig att fälla upp/ner, behöver två hela steg lite klantigt nog). Är riktigt ovärderligt ibland IMO. Klart minus för LX15 där.

Jo, att skippa micingång är en vanlig miss hos både Panasonic (på både LX15 och många av mina Panasonic-hus, som ändå är riktigt bra på att filma i övrigt, 4k och allt) och ibland tyvärr även hos Sony. Håller helt med dig om att det är inkonsekvent/märkligt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Panasonicen är nyare men huruvida detta spelar roll i JPEGbilder är oklart då märkena skiljer sig åt i hur de renderar JPEG. I råformat lär de prestera i stort identiskt. Jag skulle valt Sonyn p g a sökaren.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
(Egentligen fattar jag jag inte vitsen med fantastiska filmprestanda men ingen extern mikrofoningång, men det kanske är jag som missat nåt.)
Nja. Det är nog så att ljudkvaliteten via kameran inte är på topp. Vanligt vis så använder man en separat ljudinspelare och synkar ljudet i redigeringen. Då spelar det ingen roll om kameran har extern ingång för mikrofonen eller inte. Det är betydligt bättre att använda en ljudinspelare än att plugga in en mikrofon direkt i denna typ av kamera.
Exempelvis så glänser lilla Zoom H1 för ca. tusenlappen klart över kamerans ljud.
Sen kanske det är så att det blir strategiskt att plocka in fler finesser i en mer avancerad och dyrare modell. Filmare brukar vilja ha mikrofoningång och hörlursuttag.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Det beror till stor del om du ska filma och behöver 4k. Fast LX15 valde jag bort för att den croppar sensorn, ger 36mm vidvinkel vid filming i 4k, och ingen stabilisering, endast om du filmar 1080, det gör ju den rätt svår att filma handhållet med. Då är sony rx iv eller v ett mycket bättre val om du behöver filma.

LX15 har dock en del andra roliga finesser, post focus, och att man kan lyfta ut 8mpixel bilder från film på ett mycket bra sätt.

Bildmässigt, om vi pratar fotomässigt, så är det nog jämt skägg. Det har inte hänt så mycket sen sony rx iii på den fronten. RX har ju en sökare, men i ärlighetens namn så har jag inte använt den alls ofta. Jag har dock för mig att LX skärmen inte går att vinkla nedåt, vilket du kan med Sony.
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic LX100 är nog en bättre kamera på flera sätt och vis, men den är inte alls lika fickvänlig som Sony RX100 III och Panasonic LX15.
 
ANNONS