Annons

kamerans ålder vid nyköp

Produkter
(logga in för att koppla)

Rijad

Aktiv medlem
Hej,
jag undrar hur ni ser på ålder av kameramodellen vid köp av ny kamera?
I 2016 har flera nya kameror kommit ut och, som vanligt, de är dyra.
Så klart man kollar modell innan, men den är redan 3-4 år gammal.
5d mark III kom ut 2012, 5d mark II 2009, 6d 2013, 70d 2013 (jag tar canon modeller för att jag använder canon och vet inte mycket om andra).
Jag antar att alla tänker använda nyköpta kameran i flera år framåt, men hur resonerar ni på köpråd - "jag skulle köpa xx modell för att den kom ut 2016 och den andra har äldre teknik".

Jag hoppas att ni förstår hur jag tänker. :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Visserligen förbättras kamerorna kontinuerligt över tid men om vi tittar på Canon som exempel så går utvecklingen ganska långsamt.

Jag har t ex en 5DmkIII och en 6D. Nu funderar jag på att köpa en 5DmkIV och sälja en av de andra men jag känner inte att det är så viktigt. Visst kommer den nya kameran vara lite bättre på alla punkter, men frågan är om jag kommer märka någon verklig skillnad i den slutliga bilden? Sannolikt inte.

Sysslar man med video, ja då kanske det finns större anledning att köpa det senaste eftersom tekniken där tycks utvecklas snabbare än för stillbild som är mer "moget".

Jag tror inte det finns något rätt eller fel i den här frågan. Har man gott om pengar, ja då är det väl nästan alltid roligast att köpa det senaste men har man en begränsad budget tycker jag man inte skall vara rädd för att köpa kameror som är någon generation äldre.

Det hela påminner lite om att köpa ny bil. Visst är "årets modell" ofta lite snyggare, snabbare, snålare, bekvämare men spelar det någon roll när du sitter i kön på Essingeleden och ringlar fram i 22 km/h?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
En äldre kamera är lika bra idag som den var när den kom. :)

Fundera på vad du behöver få ut av kameran, vilka behov du har.
Om video i 4K, wifi och GPS är ett måste eller otroligt stort dynamiskt omfång så kan du i stort sett skippa de äldre kamerorna.
Om de äldre har det du behöver så kan antingen spara pengarna som blir över eller köpa dig en fin optik dessutom.

Det kan även finnas en del dolda kostnader med nya kameror som extra batterier, hantera olika laddare, kanske ny kameraplatta/L-fäste, nya minneskort etc.
När jag uppgraderade så hade kostnaden för en av de jag tittade på blivit väldigt mycket högre för att jag hade varit tvungen att byta ut en massa tillbehör också.
Och är kameran väldigt ny på marknaden finns sällan sådant att köpa billigt begagnat.

Skriv ner och rangordna de några av viktigaste sakerna du saknar i din fotografering idag och se efter vad en äldre kamera kan erbjuda i förhållande till en ny.
Samt vad du har för budget att hålla dig inom.
Glöm inte alla attiraljer runt omkring.


Hej,
jag undrar hur ni ser på ålder av kameramodellen vid köp av ny kamera?
I 2016 har flera nya kameror kommit ut och, som vanligt, de är dyra.
Så klart man kollar modell innan, men den är redan 3-4 år gammal.
5d mark III kom ut 2012, 5d mark II 2009, 6d 2013, 70d 2013 (jag tar canon modeller för att jag använder canon och vet inte mycket om andra).
Jag antar att alla tänker använda nyköpta kameran i flera år framåt, men hur resonerar ni på köpråd - "jag skulle köpa xx modell för att den kom ut 2016 och den andra har äldre teknik".

Jag hoppas att ni förstår hur jag tänker. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det är ekonomiskt smartare att köpa förra årets (eller ännu hellre förrförra årets) modell. De flesta kameramodeller sjunker i pris med tiden, och det enda som gör dem sämre är att det kommer nyare "bättre" modeller. För att förtydliga så blir de alltså inte sämre, utan det är de nyare modellerna som är bättre.

Vad bildresultatet beträffar så lär det knappast märkas någon större skillnad om du använder någon av senaste årets kameramodeller eller en som är ett par år gammal. Vilken kamera man har är ändå sekundärt i det sammanhanget.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Som med bilar

Största skillnaden mellan att köpa den senaste årsmodellen och förra årets är att den senaste modellen tappar 15% i samma ögonblick som du betalar. På samma sätt som en ny bil tappar när du kör ut från bilhallen.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
[...]
Jag hoppas att ni förstår hur jag tänker. :)
Jag tror att du (som många av oss andra) lider av "katalogsjukan". Alltså att läsa specifikationer och tillverkarens köpargument snarare än att utgå från verkliga behov och erfarenhet.

"Katalogernas" beskrivning av förbättringar jämfört med föregående modeller har ingen rim och reson. Så mycket skiljer det inte i faktiskt bildresultat. Och många nya finesser är sällan särskilt användbara, färrän många generationer senare.

Det bästa man kan göra är att gå till sig själv och sitt eget fotograferande och därigenom ta reda på vilken utrustning man verkligen behöver.

Själv har jag börjat spara pengar för att uppgradera min EOS 1D III till en EOS 1D IV. Jag vill nämligen ha lite högre upplösning och lite bättre lågljusegenskaper.

Visst dreglar jag över en 1D X II. Men då är det katalogsjukan i mig som talar.

Petter...
 

nivas

Aktiv medlem
På mitt vanliga arbete har jag de senaste åren mest använt 450D och 40D. Båda har fungerat alldeles utmärkt till det som de används till, ingen anledning för arbetsgivaren att investera i ny utrustning.
På fritiden är det numera 7DmkII som gäller istället för 7D som jag använt tidigare. Anledningen till detta är att jag ofta fotar motiv där en bättre autofokus och bättre lågljusegenskaper ger mig bättre bilder. Därför finns det en anledning till att köpa nyare grejer.

Samma sak gäller om man ska skaffa ett nyare eller äldre hus. Om man har ett konkret behov av en mer tekniskt utvecklad kamera, då är det är oftast bättre att köpa en kamera som är lanserad senare.

Man kan även tänka sig samma frågeställning mellan segmenten: ett äldre proffshus ger oftast likvärdigt eller bättre resultat än ett nyare amatörhus. Dock så får man lite andra egenskaper när det kommer till hanterbarhet, finesser, vädertätning , vikt med mera när man väljer mellan segmenten.
 

Rijad

Aktiv medlem
Jag har på sistone läst många recensioner, tillverkarens och privata i olika forum. Det är sant att man blir katalogsjuk, men det är en effekt som många upplever för att man måste se specifikationer hos kameran.
I mitt fall det gäller att fortsätta med APC-S eller gå över till FF, som kräver en objektiv och några tillbehör till (som alltid). Pengarna är viktig faktor :) Jag måste spara en del.
En 6D är det jag vill ha, för att jag vill fota landskap och natt (långa exponeringstider). Street foto är också som jag gillar men det 6D klarar utan problem tror jag.

Jag har avsikt att behålla kameran i flera år framåt så det spelar ingen roll om den sjunker i priset, så när jag läser era kommentarer då blir jag bara mer säkert i mitt beslut.

/Rijad
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag har en D800E som införskaffades ny för (jag tror det är) tre år sedan och vilken jag kommer att använda så länge den fungerar, då jag inte tar speciellt mycket bilder, (eftersom jag jobbar mycket och en stor del av den övriga ledigheten går åt till att planera och läsa om foto). Dessutom har jag svårt att hitta något jag tycker är värt att fotografera (dåligt bildseende😞).

Min uppfattning är att det är ganska meningslöst att fota en massa som sedan bara hamnar i papperskorgen, rätt eller fel.

I vart fall som helst, den kameran levererar bildfiler som täcker mitt behov överskådlig tid framöver och jag tror inte att en nyare och modernare kamera på något sätt skulle bidra till att mina bilder skulle bli bättre, det är ju som bekant inte kameran som skapar bilden😉.

Däremot är jag sugen på att införskaffa ett antal nya gluggar (inte minst ut ART-serien), men det är en senare fråga. Sannolikt handlar det behovet mer om omnämnda "katalogsjukan" än om någonting annat.

Dessutom och avslutningsvis; Jag har sett bilder här på Fs som är tagna med kameror med åtskilliga år på nacken som jag bara skulle kunna drömma om.

-My five cents-
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
-[/QUOTE]


Den sk katalogsjukan har oxå ett annat namn GAS, Gear Aquisition Syndrome = Utrustning Införskaffa Syndromet. Fotosidan podradio har tagit upp detta i ett avsnitt.

Jag lider själv enormt mycket av det och jag tror att vi är många på det här forumet som känner igen sig. Mitt eget sätt att förhålla mig till det är att ge efter för fåfängan och uppgradera. Resultatet blir olika, ibland känner jag mig nöjd med uppgradering och tycker att det var värt det, ibland får jag lite skuld/skam känslor och känner att det egentligen var onödigt. "Hur man än gör har man rumpan bak" ha ha ha

uppgraderade under hösten från 6D till 5D 4 och jag är jättenöjd med den uppgraderingen och tycker också att det ger mig fler och bättre bilder i vissa viktiga situationer. På det viset känns det bra att jag bytte, samtidigt blev det ju en hel del pengar emellan och där kanske jag inte riktigt känner att det var värt det. Förbättringen står sas inte i proportion till kostnaden, särskilt inte som jag bytte ut 2 hus.

Ang TS val av kamera så låter det ju iaf som att 6D är rätt val för den typ av bilder du skall ta.
Det ryktas om en 6D mk 2 under början av 2017
6D brukar säljas till nedsatt pris då och då samt att den finns att hitta beg för runt 9-10.000 kr så det kan faktiskt, oavsett katalogsjukan/GAS, vara rätt köp för TS.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag skulle säga att kamerautveckligen kan delas in i två lite olika perioder. Exakt när man växlade period varierar lite mellan kameramärken, men som en grov förenkling kan vi nog se en period åren 2000 - 2010 och sedan en lite annan period sedan dess ...

Åren 2000 - 2010 utvecklades kamerorna fort och lite ryckigt, sensorerna utvecklades kraftigt, processorerna och vad de gjorde utvecklades mycket snabbt, bildskärmarna utvecklades kraftigt, buffertarna växte kraftigt, autofokusprestanda utvecklades rejält (vilket delvis och som så mycket annan i kameror hör ihop med processorutvecklingen). Konkret hade vi en period där praktiskt användbar upplösning ökade tydligt, där dynamiskt omfång växte kraftigt och där (delvis som en ren konsekvens av det) prestanda på högre iso utvecklades kraftigt, serietagningen förbättrades tydligt samtidigt som buffertarna växte. Autofokus blev snabbare, fick fler fokuspunkter och blev stadigt bättre på att följa rörliga motiv.

Man kan beskriva perioden som att det var ganska lätt att se skillnad på och fördelarna med en ny kamera jämfört med, tja, säg en två år äldre modell.

Sedan runt 2010 (igen, mycket ungefärligt, säg någonstans 2008-2012) genomgick vi ett skifte som vi nu senaste tre-fyra åren ganska tydligt kan se effekterna av: Utvecklingen har inte avstannat, men ryckigheten har försvunnit och många av de centrala egenskaperna utvecklas nu bara sakta - i alla fall sett till deras praktiska effekter. De senaste åren har vi inte sett så tydliga ökningar i praktisk nyttiggjord upplösning (antalet megapixel fortsätter växa, men den praktiska effekten av det avtar), dynamiska omgången växer, men sakta, egenskaperna på höga iso utvecklas, men bara långsamt. Samma med serietagning, autofokusprestanda och mycket annat. Processorerna fortsätter utvecklas, men effekterna av det är mer subtila.

Man kan beskriva den här perioden med att det inte längre är så lätt att se skillnad på och fördelarna hos en ny kamera jämfört med en som är, tja säg två år äldre. En ny kamera är generellt bättre, men de generella praktiska fotografiska fördelarna med det är ofta ganska små.

En effekt av det här är att idag är det en mycket bättre idé att köpa en begagnad kamera än det var före 2010. Och idag är det en mycket bättre idé att fortsätta använda en 3-4-5-6 år gammal kamera än det var före 2010. (Och för att upprepa det jag hoppas är uppenbart - 2010 är bara en ungefärlig tidpunkt.)

Vad som har hänt är att kameramarknaden har mognat och kommit igenom vilda västern-fasen som rådde de tio första åren.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag skulle säga att kamerautveckligen kan delas in i två lite olika perioder. Exakt när man växlade period varierar lite mellan kameramärken, men som en grov förenkling kan vi nog se en period åren 2000 - 2010 och sedan en lite annan period sedan dess ...

Åren 2000 - 2010 utvecklades kamerorna fort och lite ryckigt, sensorerna utvecklades kraftigt, processorerna och vad de gjorde utvecklades mycket snabbt, bildskärmarna utvecklades kraftigt, buffertarna växte kraftigt, autofokusprestanda utvecklades rejält (vilket delvis och som så mycket annan i kameror hör ihop med processorutvecklingen). Konkret hade vi en period där praktiskt användbar upplösning ökade tydligt, där dynamiskt omfång växte kraftigt och där (delvis som en ren konsekvens av det) prestanda på högre iso utvecklades kraftigt, serietagningen förbättrades tydligt samtidigt som buffertarna växte. Autofokus blev snabbare, fick fler fokuspunkter och blev stadigt bättre på att följa rörliga motiv.

Man kan beskriva perioden som att det var ganska lätt att se skillnad på och fördelarna med en ny kamera jämfört med, tja, säg en två år äldre modell.

Sedan runt 2010 (igen, mycket ungefärligt, säg någonstans 2008-2012) genomgick vi ett skifte som vi nu senaste tre-fyra åren ganska tydligt kan se effekterna av: Utvecklingen har inte avstannat, men ryckigheten har försvunnit och många av de centrala egenskaperna utvecklas nu bara sakta - i alla fall sett till deras praktiska effekter. De senaste åren har vi inte sett så tydliga ökningar i praktisk nyttiggjord upplösning (antalet megapixel fortsätter växa, men den praktiska effekten av det avtar), dynamiska omgången växer, men sakta, egenskaperna på höga iso utvecklas, men bara långsamt. Samma med serietagning, autofokusprestanda och mycket annat. Processorerna fortsätter utvecklas, men effekterna av det är mer subtila.

Man kan beskriva den här perioden med att det inte längre är så lätt att se skillnad på och fördelarna hos en ny kamera jämfört med en som är, tja säg två år äldre. En ny kamera är generellt bättre, men de generella praktiska fotografiska fördelarna med det är ofta ganska små.

En effekt av det här är att idag är det en mycket bättre idé att köpa en begagnad kamera än det var före 2010. Och idag är det en mycket bättre idé att fortsätta använda en 3-4-5-6 år gammal kamera än det var före 2010. (Och för att upprepa det jag hoppas är uppenbart - 2010 är bara en ungefärlig tidpunkt.)

Vad som har hänt är att kameramarknaden har mognat och kommit igenom vilda västern-fasen som rådde de tio första åren.
Utifrån detta resonemang kan man dra slutsatsen att jag köpte min kamera i rätt tidpunkt, s a s ;-). Jag (vill gärna tro, att jag) ser långsiktigt i det mesta jag företar mig i dessa dagar.

Annat var det när man (jag) var yngre, men det är en annan diskussion.
 

PMD

Aktiv medlem
Den sk katalogsjukan har oxå ett annat namn GAS, Gear Aquisition Syndrome = Utrustning Införskaffa Syndromet.
Vi kan använda samma förkortning på svenska om vi uttyder det Grej-Anskaffnings-Syndrom.
:)

Ang TS val av kamera så låter det ju iaf som att 6D är rätt val för den typ av bilder du skall ta.
Det ryktas om en 6D mk 2 under början av 2017
6D brukar säljas till nedsatt pris då och då samt att den finns att hitta beg för runt 9-10.000 kr så det kan faktiskt, oavsett katalogsjukan/GAS, vara rätt köp för TS.
EOS 6D har funnits på marknaden i över fyra år och har sjunkit i pris från 18000:- till 12000:- så TS har redan sparat en del pengar på att inte köpa en 6D för fyra år sen ...
 

snap01

Aktiv medlem
Jag skulle säga att kamerautveckligen kan delas in i två lite olika perioder. Exakt när man växlade period varierar lite mellan kameramärken, men som en grov förenkling kan vi nog se en period åren 2000 - 2010 och sedan en lite annan period sedan dess ...

Åren 2000 - 2010 utvecklades kamerorna fort och lite ryckigt, sensorerna utvecklades kraftigt, processorerna och vad de gjorde utvecklades mycket snabbt, bildskärmarna utvecklades kraftigt, buffertarna växte kraftigt, autofokusprestanda utvecklades rejält (vilket delvis och som så mycket annan i kameror hör ihop med processorutvecklingen). Konkret hade vi en period där praktiskt användbar upplösning ökade tydligt, där dynamiskt omfång växte kraftigt och där (delvis som en ren konsekvens av det) prestanda på högre iso utvecklades kraftigt, serietagningen förbättrades tydligt samtidigt som buffertarna växte. Autofokus blev snabbare, fick fler fokuspunkter och blev stadigt bättre på att följa rörliga motiv.

Man kan beskriva perioden som att det var ganska lätt att se skillnad på och fördelarna med en ny kamera jämfört med, tja, säg en två år äldre modell.

Sedan runt 2010 (igen, mycket ungefärligt, säg någonstans 2008-2012) genomgick vi ett skifte som vi nu senaste tre-fyra åren ganska tydligt kan se effekterna av: Utvecklingen har inte avstannat, men ryckigheten har försvunnit och många av de centrala egenskaperna utvecklas nu bara sakta - i alla fall sett till deras praktiska effekter. De senaste åren har vi inte sett så tydliga ökningar i praktisk nyttiggjord upplösning (antalet megapixel fortsätter växa, men den praktiska effekten av det avtar), dynamiska omgången växer, men sakta, egenskaperna på höga iso utvecklas, men bara långsamt. Samma med serietagning, autofokusprestanda och mycket annat. Processorerna fortsätter utvecklas, men effekterna av det är mer subtila.

Man kan beskriva den här perioden med att det inte längre är så lätt att se skillnad på och fördelarna hos en ny kamera jämfört med en som är, tja säg två år äldre. En ny kamera är generellt bättre, men de generella praktiska fotografiska fördelarna med det är ofta ganska små.

En effekt av det här är att idag är det en mycket bättre idé att köpa en begagnad kamera än det var före 2010. Och idag är det en mycket bättre idé att fortsätta använda en 3-4-5-6 år gammal kamera än det var före 2010. (Och för att upprepa det jag hoppas är uppenbart - 2010 är bara en ungefärlig tidpunkt.)

Vad som har hänt är att kameramarknaden har mognat och kommit igenom vilda västern-fasen som rådde de tio första åren.
det stora klivet i tex brusegenskaper som blev klart bättre var när tex canon 5 mark 2 kom o nikon D700. Efter det så har inte skillnaden varit lika dramatisk vid varje uppgradering. Det är inget stort lyft i dynamikst omfång o brusegenskaper mellan tex Nikon D800 o D810.

Nivån på dagens kameror har kommit så högt upp så att se en tydlig skillnad är svårare nu.
 

snap01

Aktiv medlem
På mitt vanliga arbete har jag de senaste åren mest använt 450D och 40D. Båda har fungerat alldeles utmärkt till det som de används till, ingen anledning för arbetsgivaren att investera i ny utrustning.
På fritiden är det numera 7DmkII som gäller istället för 7D som jag använt tidigare. Anledningen till detta är att jag ofta fotar motiv där en bättre autofokus och bättre lågljusegenskaper ger mig bättre bilder. Därför finns det en anledning till att köpa nyare grejer.

Samma sak gäller om man ska skaffa ett nyare eller äldre hus. Om man har ett konkret behov av en mer tekniskt utvecklad kamera, då är det är oftast bättre att köpa en kamera som är lanserad senare.

Man kan även tänka sig samma frågeställning mellan segmenten: ett äldre proffshus ger oftast likvärdigt eller bättre resultat än ett nyare amatörhus. Dock så får man lite andra egenskaper när det kommer till hanterbarhet, finesser, vädertätning , vikt med mera när man väljer mellan segmenten.


om vi pratar om äldre prohus så ger dom oftast sämre bildkvalitet än ett nyare insteg eller semi hus. Utvecklingen på sensorerna har gått så fort så att det är svårt att tex se skillnad på ff o asp-c idag. Så rent bildkvalitetsmässigt så hänger inte gamla pro hus med men i bygge,kvalitet,hantering så kanske dom fortfarande ligger bra till.

Om jag tex tar upp bilder från min gamla 1 ds mark 2 den med 16 milj pixel så håller bilderna bra kvalitet om bilden är tagen på lägre iso däremot så är typ iso 800 på den ungefär som iso 6400 på tex min fuji xt-1. Då ska man ha i åtanke att canon kostade 70000 kr. Jag är rätt övertygad att en instegs dslr från canon har bättre bildkvalitet än den.

Däremot har skillnaderna blivit lite långsammare sedan tex Nikon D700 o canon 5 d mark 2 men den största skillnaden efter dom var att upplösningen höjdes med bibehållen eller bättre brusnivå.
 
ANNONS