Annons

Batchöka exponering i LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag sitter med ett gäng bilder (170 stycken) i Lightroom som jag skulle vilja öka exponeringen på en smula.
De är i princip färdigredigerade sedan tidigare, anpassat för att ses på skärm, men nu ska jag göra en bok och då tycker jag mig ha märkt att man helst ska göra bilderna lite ljusare än vad som passar för skärm.

Jag vet att jag kan ställa ett värde för exponering på en bild och sedan synka den inställningen till de andra bilderna, men det är alltså inte det jag vill göra nu. Jag vill i stället öka exponeringen på samtliga med ett visst värde.
Går det att göra batchmässigt i Lightroom?

Jag tror inte att det går. Och jag förväntar mig inte heller att få svar mitt i natten, så jag börjar göra det manuellt på alla bilder så länge. Men om det faktiskt går att göra kan det vara bra att veta till en annan gång.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack.
Det torde besvara frågan. Finns det en plugin för att åstadkomma det lär det inte finnas inbyggt i programmet från start.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Jutera den första bilden. Markera alla. Tryck på Sync... i nedre högra hörnet på paletten på höger sida. Klicka i Exposure i dialogrutan och tryck sedan på Synchronize.
Klart
 

AFJ

Aktiv medlem
Jutera den första bilden. Markera alla. Tryck på Sync... i nedre högra hörnet på paletten på höger sida. Klicka i Exposure i dialogrutan och tryck sedan på Synchronize.
Klart
TS skrev att han var medveten om denna funktion men den gör alltså inte det han vill göra.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har du testat "match total exposures"?
Detta kan fungera, kan vara värt att prova men det är inte säker att det ger önskat resultat.

I print-modulen finns en funktion som gör exakt det som TS vill. Där kan man klicka i Print Adjustment och göra en justering av Brightness. Detta påverkar alltså bara output.

Så om TS kan använda printmodulen kan det vare en lösning. Det går att göra print to jpeg så det kan vara värt att prova. Har dock inte använt det själv. Har för mig att det kan bli lite problem med färgrymder när man printar till JPG-fil, men det kanske var i äldre versioner av LR?
 
Hej!
Jag sitter med ett gäng bilder (170 stycken) i Lightroom som jag skulle vilja öka exponeringen på en smula.
De är i princip färdigredigerade sedan tidigare, anpassat för att ses på skärm, men nu ska jag göra en bok och då tycker jag mig ha märkt att man helst ska göra bilderna lite ljusare än vad som passar för skärm.

Jag vet att jag kan ställa ett värde för exponering på en bild och sedan synka den inställningen till de andra bilderna, men det är alltså inte det jag vill göra nu. Jag vill i stället öka exponeringen på samtliga med ett visst värde.
Går det att göra batchmässigt i Lightroom?
Du kan göra detta i Library-modulen (Bibliotek på svenska). Markera de bilder du vill justera exponeringen på och öka den sedan i menyn till höger. Du kan göra detta i steg om 1/3 exponeringsökning eller en hel enhet. Justeringen påverkar då varje bild individuellt så att den bild som exempelvis i utgångsläget har exponeringen 0,0 blir 0,3 samtidigt som en annan bild med utgångsläget 0,8 får 1,1.

Jag tror inte du behöver ha autosynkning påslagen men är inte säker. Prova. :)

www.bilderavmig.se
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för tipsen om utskrifts- och biblioteksmodulen!
Utskriftsmodulen får jag inte riktigt att funka som jag vill och det är inte uppenbart för mig hur man justerar just exponeringen på samma sätt som i framkallningsmodulen. Men jag har för mig att jag har sett det tidigare, så kag kanske bara letar dåligt nu.

(Att jag var vaken i natt var inte pga brådskande fotojobb utan pga småbarn som vägrade sova, så jag var lite groggy då och jag är lite groggy nu. Skyller alla dumheter och skrivfel på det.)

Varför jag inte tänkte på att prova biblioteksmodulen vet jag inte. Det funkar ju faktiskt.
Nu upptäckte jag att jag ska nog ändå gå igenom bilderna igen för individuell finjustering, och det känns lite grovt att bara ha tredjedelssteg att välja på, men det kan ändå bli väldigt praktiskt en annan gång. Så åter, tack för tips!
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för tipsen om utskrifts- och biblioteksmodulen!
Utskriftsmodulen får jag inte riktigt att funka som jag vill och det är inte uppenbart för mig hur man justerar just exponeringen på samma sätt som i framkallningsmodulen. Men jag har för mig
Justeringen i print-modulen, hittar du allra längst ner under "Print Job" där det finns en "Print Adjustment" där man kan justera bightness och kontrast. Den här inställningnen fanns inte i de första versionerna av LR utan kom till under resans gång. Den är lite kontroversiell, en del anser att det är fel väg att gå. Problemet med att utskrifter blir för mörka beror på att användarna har för ljusa skärmar. Det "rätta" är att kalibrerar skärmen korrekt. Adobe fick dock "ge sig" och så kom justeringsmöjligheten till.

Den är alltså i första hand tänkt för när man skriver ut till en egen skrivare men bör även påverka om man skriver till fil.
 
ANNONS