Annons

Kontrollenhet för blixt, vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Behöver hitta en prisvärd kontrollsändare för att styra 1-3 Nikon CLS blixtar, SB600 - 900. Är ju dock en djungel av alla sådana tillbehör och har inte överdrivet bra koll på just den biten utrustning, så skulle uppskatta lite tips om vad som är rätt för mig. Vill kunna styra blixtarna individuellt eller skjuta alla samtidigt, med i-TTL eller utan, de blixtarna jag har nu är 2st SB600, kameran är D3s.
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Går det att ha en SB800 på kameran och avfyra andra blixtar utan att avfyra den? Vore kanske bra med en lite smidigare lösning också, nåt som i sig inte är en blixt :p
 

joyn

Aktiv medlem
Sorry, menade det endast som en beskrivning på vad jag hade för blixtar, att använda CLS är inget måste.
Det hela går att göra med en SC-28 kabel också, finns rätt långa China-varianter så kan du ha din SB-900 som master "off camera" i andra änden på SC-28:an. Då är du hemma för någon hundring.

Annars funkar SU-800 alldeles utmärkt.
 

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Grejen är att med kabel kan det bli knökigt på t.ex ett bröllop, och med SU-800, som är en aning dyr, har jag begränsad räckvidd, och endast optisk triggning, radio är nog att föredra i mitt läge :)
 

erdeljan

Aktiv medlem
Jag lider med dig... Jag kan styra mina SB910 och min sb900 från kameran men så måste den inbyggda blixten avfyras (dock sätter man den i manual och väljer 1/128)
Men efter att ha kollat på alternativen så beställde jag Yongnuo KIT med en YN-622TX och tre stycken YN-622N II. För cirka 1400 får du allt ;)
 

erdeljan

Aktiv medlem
Nej, man har sändaren på kameran och mottagare på (under) blixten. Ingen blixt på kameran om man inte vill ;)
Ja i-TTL funkar likaså HHS, manual o slave tom CL4 om jag inte har helt fel
 

Dan J.

Aktiv medlem
Ni som säger att SB800/900 måste avfyras, jo men i rent commander-läge så stör den väl inte bild/exponering? (annat än om man fotar rakt i en spegel kanske den syns)

Nu har jag inte erfarenheter, men det är så jag förstått det?
 

erdeljan

Aktiv medlem
Ja, antigen den inbyggda eller den externa som man sätter i hotshoe (sb7/8/9-serie) måste blixtra till och tända resterande som skall lysa upp det man vill fotografera. Annan problem är räckvidden och pålitlighet. Yongnuo i detta falla körs via radiovågor och har betydligt längre räckvidd och då även är mer pålitlig. Jag återkommer när jag får dem. ;)
 

Kenneth J

Aktiv medlem
Hittills är jag väldigt nöjd med mina Yongnuo YN-622C. Jag kör dem med en Canonblixt och en Yongnuo plus två studioblixtar.
Bra budgetalternativ som i varje fall funkar bra med Canon men jag kan inte uttala mig om de är lika bra till Nikon.
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Och för Nikon heter motsvarande Yongnuo blixtar YN685 TTL HSS samt kontroller för dem YN-622N-TX.
Exempel: http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-YN685-TTL-Wireless-Flash-Speedlite-YN-622N-TX-Controller-for-Nikon-UK-/322180753606?hash=item4b037828c6:g:47wAAOSwwo1XegND

Ej testat dem själv, men kört mycket med andra Yongnuo (560IV + 560-TX ), fungerar mycket bra. Dock nyfiken på dem ovan.

Köpte en SB800 för ca en månad sedan, men inte helt nöjd med den, ger bra resultat oftast, men tycker den missar mätningen ibland, samt missar att fyra av när jag hade den off kameran. Var dock lite knepig lokal att mäta ljuset i. Samt menyerna för SB800 ... måste ställas om i fall jag har den på kameran eller lyfter av den, inte van vid det. Min gamla Sony 43 blixt var bara att lossa o köra på, mycket träffsäker.

/Leif
 

erdeljan

Aktiv medlem
Beror på vad du vill uppnå med sb800 när den är på kameran. Vissa kör helautomatik (iTTL), andra M. Helt upp till dig. Bästa kontroll är Manuell läge men då måste man prova sig fram. Jag styr Sb900 och Sb910 med mina yn622.
 
ANNONS