Annons

Såga ramlist själv, eller sax?

Produkter
(logga in för att koppla)

fjoneus

Avslutat medlemskap
Går det att få ett bra resultat av att såga färdigmålad ramlist själv hemma för att bygga en ram. Eller bör man ha en sån där "sax" dom använder på ramverkstäder?
 

RaKö

Medlem
Jodå, det går

Jag har gjort snygga hörn genom att mäta och märka upp och sedan såga, men det tar mycket tid om det ska bli bra. Jag brukar använda en japansåg för den typen av sågning. Det ger ett sågsnitt som nästan ser ut som skuret med kniv. (om man inte viftar runt för mycket när man sågar)
Man kan använda en geringslåda, men det är svårt att få vinkeln riktigt exakt.
Det blir bättre med en manuell geringssåg. De elektrifierade Kap & geringssågarna har jag inte testat. Vet inte hur dyr sån man behöver för att det ska bli tillräckligt exakt.
 

fjoneus

Avslutat medlemskap
Jag har gjort snygga hörn genom att mäta och märka upp och sedan såga, men det tar mycket tid om det ska bli bra. Jag brukar använda en japansåg för den typen av sågning. Det ger ett sågsnitt som nästan ser ut som skuret med kniv. (om man inte viftar runt för mycket när man sågar)
Man kan använda en geringslåda, men det är svårt att få vinkeln riktigt exakt.
Det blir bättre med en manuell geringssåg. De elektrifierade Kap & geringssågarna har jag inte testat. Vet inte hur dyr sån man behöver för att det ska bli tillräckligt exakt.
Men då har du sågat helt fritt för hand med den eller har du haft något emot.

Något sådant här?
https://www.verktygshandlarn.se/product/japansag-super-fine-cut-d210?referer=google-shopping&gclid=Cj0KEQiA4JnCBRDQ5be3nKCPhpwBEiQAjwN1bp2CbFSVorjc_PIDMgG6vxsIsjsAU8o78AeyiupsktsaAt678P8HAQ
 

RaKö

Medlem
Men då har du sågat helt fritt för hand med den eller har du haft något emot.
Då har jag sågat för hand utan stöd.

Javisst, men man kommer långt med motsvarande från Clas Ohlsons. Det går bra med den dubbeltandade modellen också.
 

fredlund88

Aktiv medlem
Inom industrin använder man tejp för att inte sågen ska gira åt sidorna. På trä har jag aldrig testat men borde va ungefär samma.
Men vet inte riktigt hur hårt färgen sitter så den kanske följer med när man tar bort tejpen.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
OM man köper en vettig elektrisk kap p geringssåg så är de i princip exakta i gradinställningen. kostar gissningsvis minst 3000 och uppåt.
Men räkna med att behöva fylla i färg för att det har flisat sig. En ny klinga som är vass är givetvis bättre.
 
ANNONS