Annons

Sälja min Sony RX1 RII

Produkter
(logga in för att koppla)

Stödberg

Medlem
Hej
Jag har en Sony RX1 RII fullformatskamera köpt i våras. Tänkter sälja den och undrar vad den kan vara värd. Är i bra skick.
Mvh
Sverker
 

horvendile

Aktiv medlem
Tja... kameror faller normalt betydligt snabbare i pris än objektiv. I det här fallet är det dock fortfarande den senaste versionen, vilket brukar hålla värdet uppe. Å andra sidan är det en kostsam och nischad kamera vilket gissningsvis inte är till gagn för andrahandsvärdet.

Den verkar gå att hitta ny för 34 kkr. Jag kanske skulle prova med 25 kkr. Det är 74 % av nypris, jag misstänker att man får vara nöjd om man får ut det.
(Skulle man ta 30 kkr tänker nog de flesta att det är för litet steg ned från nypris, då kan man lika gärna köpa nytt.)
Så 25 kkr, men vara beredd på att det kanske inte går.
Svårt att bedöma för en så nischad produkt tycker jag.

(Disclosure: jag är själv sugen på en RX1R II så kan tyckas partisk, men jag har ändå knappast råd nu så det spelar nog ingen roll.)
 

Stödberg

Medlem
Sony RX1 RII

Tack för svaret. Tror ju också att den är svårsåld. Det är nog en liten grupp som vill ha en så dyr kamera.
MVH
Sverker
 

ebarile

Aktiv medlem
Om du byter in din kamera hos någon av de få handlare som fortfarande hanterar begagnad utrustning kan du räkna med att du får 50 procent av nypriset, alltså 17 000 kronor. Naturligtvis någon tusenlapp mer om det är en attraktiv modell. Handlaren ska ju i sin tur sälja kameran och lämna en viss garanti.

Säljer du kameran privat är cirka 60 procent av nypriset ett bra riktvärde. Det blir runt 20 400 kronor, säg 21 000. Återigen, är det en attraktiv modell i bra skick kan du räkna med ytterligare ett par tusenlappar. Det bästa är naturligtvis att svara på en annons där någon söker just en sådan kamera som du har. De kan du gå upp något i pris.

Vi privat försäljning måste du räkna med att många vill pruta. Jag har sålt flera kameror och objektiv (vid exempelvis byte av utrustning) och de flesta som varit spekulanter har velat pruta. I de fall jag begärt 50 procent av nypriset för utrustning i fint skick har prutandet uteblivit. Har jag svarat på en annons där någon efterfrågat det jag har, och jag har satt priset till 60 procent av nypriset, har de flesta velat pruta. I något undantagsfall har jag gått med på det, men oftast inte när jag har känt att prutandet bara varit en princip och inte ekonomiskt motiverad (små belopp).

Det är tyvärr på det viset att digitala kameror inte håller sitt värde speciellt bra. Ungefär som bilar. Vill man sälja dem tidigt (från det att man köpt dem) blir det oftast en dålig affär. Med detta sagt kan jag ändå tänka mig att du kan ha tur med en kamera som Sonys RX1 II. Den kostar rätt mycket som ny och det finns nog en och annan spekulant som är intresserad av en fin, begagnad kamera. Därför kan du försöka med någon tusenlapp mer än 60 procent av nypriset.

Hej
Jag har en Sony RX1 RII fullformatskamera köpt i våras. Tänkter sälja den och undrar vad den kan vara värd. Är i bra skick.
Mvh
Sverker
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
En svårighet med en sådan dyr och nischad kamera är att köparna är relativt köpstarka proffs (kan dra av från vinst och dra av moms vid köp från företag) och välbärgade amatörer. De senare är inte så priskänsliga och köper lika gärna nytt i många fall. Kvar finns fotoentusiaster med mer normal budget men de är priskänsligare och köper nog version ett istället eller kraftigt redicerad II:a. Men man kan ha tur....
 

afe

Aktiv medlem
Det är en ruskigt bra kamera. Jag gissar att du får max 15 TKr för den nu (och om ett par månader under 10K).
 

Bengf

Aktiv medlem
Jösses under 10000 om några månader, det måste väl nästan bli rekord i prisfall efter bara ett år, helt otroligt, ett av kameravärldens sämsta köp någonsin ser det ut som. Där ser man att den fina 42mp sensorn har inget värde längre. Jag skulle aldrig kunna tro 10000 kr ens om 3-4 år, så lite visste jag.


Sen medlem upptäcker jag.
 

Stödberg

Medlem
Sony RX1 RII

Jo jag förstår inte att priset fallit så mycket. Trots allt så kan man ha den i många år till och vara modern. Sony har ju ingen förbättrad version på gång av den som jag vet.
Mvh
Sverker
 

ljn3

Aktiv medlem
Det är en ruskigt bra kamera. Jag gissar att du får max 15 TKr för den nu (och om ett par månader under 10K).
Och det baserar du på vilken källa? Har under året försökt och köpa den första RX1 modellen på Ebay UK/DE för under och upp til 10.000 SEK men har blivit överbjuden jämt. Och dom senare modellerna ligger mycket högre på Ebay.

/Lennart
 

Stödberg

Medlem
De flesta jag har haft kontakt med här säger att priset bör ligga på drygt 20.000 kr. Några säger dock att den kan vara svårsåld.
Mvh
Sverker
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Som riktmärke skulle jag föreslå 2/3 av nypris och se hur mycket man vill pruta. Jag har märkt att Tradera tycks betinga ett högre pris i budgivningen. Kan vara svårt att sälja en så dyr pryl som förstagångssäljare utan historik, men kan vara värt ett försök kanske? Sätt ett reservationspris på den nivå du kan tänka dig att släppa den för. Sätter man ett för högt i kronor räknat utgångspris så skrämmer man bort folk trots att man gladeligen med ett lägre ingångspris bjuder över denna nivå. Märkligt!
 

Stödberg

Medlem
Jo den som ligger på blocket är Sony RX1 RI en tidigare version med färre plxlar och ingen popp upp sökare. Den är c:a 10.000 kr billigare i affären. Dock inte helt jämförbar då det var mer som ingick i köpet.
 

afe

Aktiv medlem
Och det baserar du på vilken källa? Har under året försökt och köpa den första RX1 modellen på Ebay UK/DE för under och upp til 10.000 SEK men har blivit överbjuden jämt. Och dom senare modellerna ligger mycket högre på Ebay.

/Lennart
Jag grundar det på att jag tror att de som vill köpa en såpass exklusiv kamera antingen köper den ny, eller vill ha den billigt. Det går förstås att lägga ut den för vilket pris som helst, men personligen tror jag inte det går att få 20 TKr för den.
 

ljn3

Aktiv medlem
Vad jag inte riktig höll med om och är mycket, mycket osannolikt är del av din text: (och om ett par månader under 10K). Därav mitt inlägg :)

/Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Vad jag inte riktig höll med om och är mycket, mycket osannolikt är del av din text: (och om ett par månader under 10K). Därav mitt inlägg :)

/Lennart
Hehe, jag tänkte på att med Sonys uppdateringstakt kommer en ny bättre snart, och då sjunker de äldre i pris ;)
 

Stödberg

Medlem
Hej
Har fått min kamera såld. Har väl haft tur men en förlust blir det dock. Har sjunkit lite drygt 10 000 kr på bara 10 månader.
Mvh
Sverker
 
ANNONS