Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS M5 - intryck och erfarenheter

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
En tråd för dem som är intresserade av Caons nya M5.

Jag fick min några dagar innan jul. Har bara hunnit ta några testbilder och lite bilder på julafton.

Först var jag lite besviken över hur Lightroom hanterade RAW-filerna men jag tror att jag kanske var lite snabb där. Det ser rätt normalt ut trots allt.

Jag köpte min med zoomen 15-45. Den känns lite väl enkel och plastig och gör nog inte kameran helt rättvisa. Jag har hade sedan tidigare 18-55 zoomen på min M3 så det kommer nog bli att jag låter den mindre 15-45 sitta på min M3 för att få en så lätt paket som möjligt och använder 18-55 på M5.

Idag var jag ute i blåsten och tog lite snabba testbilder. Då använde jag den fasta trevliga 22/2.0 optiken. Som referens tog jag med min 6D med 35/2.0 IS. Jag försökte ta "samma" bilder men lyckades väl inte helt men här är i alla fall resultatet:

https://www.flickr.com/photos/afj_foto/albums/72157674459293164

Jag tycker kameran är trevlig att använda. Den känns ganska snabb och rapp och vreden och reglagen känns gedigna. Touchskärm är trevligt. Sökaren helt OK. Batteritiden verkar rätt dålig. Fick "soppatorsk" oväntat snabbt.

Bildkvalitén utomhus tycker jag är fin men när man fotar julebilder inomhus så saknar man småbildssensorn. På 6D kan jag lätt köra 3200 och få bilder som jag trivs med. På M5 är det mera av gränsfall. Med 22/2.0 gluggen funkar det väl bra men zoomarna är så ljussvaga att ekvationen inte riktigt går ihop. Lite synd att Canon inte har någon riktigt kvalitetszoom med M-fattning.

Adaptern för EF-fattningen som följer med är lite annorlunda än den som följde med den första M-kameran. Den saknar stativfäste och är lite smidigare. Har dock inte provat än.

Något jag märkte är att kameran inte helt oväntat är lite för stor för jackfickan. Min M3 brukar jag pressa ner i fickan på vinterjackan men M5 känns lite i största laget. Det går kanske med lite våld men den inbjuder mer till att hängas över axeln.

Slutsatsen hittills är att jag är nöjd. Min M3 kommer nog ligga ännu mer i lådan än tidigare, att ha en sökare gör stor skillnad för mig. Däremot lär jag nog fortsätta att använda 6D och 5D lika mycket som förut. Skall man ut på dedikerad fotografering vill man ha bra optik och då utgör ju kamerahuset bara halva vikte och storleken. Så länge inte Canon producerar fler ljusstarka gluggar till M-serien så kommer den bara vara ett komplement för mig.

Fyll gärna på med dina egna erfarenheter av denna intressanta kamera.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tillägg: Bilderna på Flickr är alla från RAW-filer konverterade i Lightroom. Jag har använt profilen "Camera Standard" och kryssat i objketivkorrigeringen. Jag har satt samma vitbalans för bilderna, "daylight" för utomhusbilderna och "tungsten" för inomhusbilden.

I övrigt är alla reglage orörda från default.
 

AFJ

Aktiv medlem
Är bildkvalitén detsamma för m5 som m3? Gällandd brus och DR?
Det kan jag inte uttala mig om. Har inte gjort några sådan jämförelser än.

Vad jag förstått är sensorn i M5 samma som 80D och den skall väl vara något vassare än tidigare versioner.

Jag gissar dock att de skillnader som finns ändå är rätt små och någon dramatisk skillnad tror jag inte det är, möjligen om man utsätter dem för kraftig efterbehandling.
 

PeterWem

Aktiv medlem
50/1,4 och 85/1,8 behöver man inte bekymra sig om AF-avvikelser längre så som med DSLR.

Men jag saknar än så länge joystick. Kanske en vanesak. Upptäckte att man kan välja af-punkt med näsan, så tjocka vantar om vintern är inga problem.
 

AFJ

Aktiv medlem
Man kan ju få en liknande joystick genom att trycka på knappen på höger sida och sedan använda bakre ringen för att flytta runt fokus men det är lite pilligt. Jag brukar använda touch-skärmen. Är det så kallt att man behöver vantar så håller jag mig inomhus! :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har svårt att se skillnad mellan bilderna på mobilen, men det ser i alla fall kallare ut än när jag badade där i somras ;)

Jag testar M5 sedan några veckor tillbaka och trivs med den som familjekamera. Ska snart skriva allt jag tycker om kamera i ett test till Fotosidan Magasin. Det finns en del småsaker som jag anmärker på.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har svårt att se skillnad mellan bilderna på mobilen, men det ser i alla fall kallare ut än när jag badade där i somras ;)

Jag testar M5 sedan några veckor tillbaka och trivs med den som familjekamera. Ska snart skriva allt jag tycker om kamera i ett test till Fotosidan Magasin. Det finns en del småsaker som jag anmärker på.
Garanterat kallare och mindre folk än i somras! :)

En sådan här "test" säger ju inte så mycket mer än att båda kamerorna fungerar. :) Kollar man lite närmare så ser man dock att färger renderas lite olika på de båda kamerorna.

Någon som M5 dock tycks vara väsentligt bättre på än mina andra Canon-kameror är det automatiska vitbalansen. Speciellt i inomhusbelysning tycker jag den prickar mera rätt. Kanske inte så viktigt för RAW-fotografen men onekligt väldigt bra för den som kör JPG vilket säkert många köpare av den kamera kommer att göra.

Ser fram emot din test.
 

AFJ

Aktiv medlem
Hur snabbt fick du soppatorskt?
Jag laddade batteriet när kameran var ny, tog lite bilder på julen, en del med blixt. Igår när jag vara ute så började batteriindikatorn blinka. Kollar man bildnumren från Kanaanbadet så var det alltså efter endast ca 130 bilder! Den dog dock inte helt.

På min M3 har jag inte upplevt några direkta problem. Visst är batteriet litet och man måste ladda regelbundet men inga större problem. M5 har väl samma (?) batteri och en elektronisk sökare så den drar säkert mer ström.

Jag fotar mest med EVF men default funkar det ju så att live-view är aktiverad och när jag för kameran till ögan så släcks live-view och EFV tänds. (Tror jag i alla fall, har inte kameran här nu.)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon som M5 dock tycks vara väsentligt bättre på än mina andra Canon-kameror är det automatiska vitbalansen. Speciellt i inomhusbelysning tycker jag den prickar mera rätt. Kanske inte så viktigt för RAW-fotografen men onekligt väldigt bra för den som kör JPG vilket säkert många köpare av den kamera kommer att göra..
Det kan vara så enkelt att Canon ändrat den nedre kelvingränsen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag bryr mig inte om sökare eller inte så mycket, däremot af hastigheten:

är den mycket snabbare än m3 nu?
Jag använder M-kamerorna till familj/fest/arkitektur och annat "långsamt" så jag upplevde inga direkt problem med M3.

M5 känns i alla fall generellt som en snabbare och rappare kamera.

Om solen skiner lite kanske jag hinner med att hänga den bakom tele-objektivet och ge mig ut för att fota småfågel. Återkommer i så fall.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu har testat lite med adaptern och lite andra gluggar, bland annat min gamla trotjänare 17-55 2.8 IS. Helt klart mår kameran bra av lite bättre objektiv. Bildkvalitén är det inget fel på! Å andra sidan, med adapter och stor glugg så försvinner ju lite av vitsen med det lilla smidiga kamerahuset...

AF har varit 100% säker hittills - trevligt. Nu har i och för sig motivet varit enkla men det är ändå inte givet att kamerorna sätter fokusen så pass säkert. Hoppas på solsken imorgon så blir det nog en tur med teleobjektiv. Kanske prova med mitt Sigma 150-600 - det blir ju en rätt komisk kombination! :)
 

PeterWem

Aktiv medlem
Testade i natt utomhus 50 meter från belysning. Använder man lilla rutan funkar inte AF. Använder man mellanrutan funkar inte AF. Använder man stora rutan funkar AF.

Batteritiden kan jag inte uttala mig om. Saknar procenten. När batteriet blinkar rött har man fortfarande ett gäng bilder kvar att ta med skärm påslagen. Inte som med X100 där man har två bilder på sig när den visar rött.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Har varit nära att beställa m5 vid flera tillfällen de senaste veckorna men fastnar med fingret hängande på lägg till i kundvagn. Hoppas denna tråden kan hjälpa lite vad det lider. Jag tror egentligen att en 80d skulle vara bättre för mig men vill samtidigt ha evf och
focuspeaking. Trist att inte kameran som har allt kommit ännu ;). Nu till min tanke. Har ingen erfarenhet av canons pancake 40 2.8 stm men den borde väl storleksmässigt med adaptern bli ganska välstämd till m5. 64mm är kanske inte gemene mans dröm för nära porträtt men det är ju inte helt fel heller. Kombinerad med 22:an kan det kanske räcka tills fler fasta ljusstarka objektiv i m serien kommer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag håller med om att det saknas entusiastobjektiv med EF-M-fattning förutom 22/2, men det är inte heller så konstigt med tanke på de föregående modellernas inriktning.

Å andra sidan fungerar EF- och EF-S-objektiv bra ihop med kameran, om än lite fysiskt klumpigt.

Det vore väl inte konstigt om det kom lite mer påkostade objektiv framöver. Jag kan tänka mig en normalzoom med ljusstyrka f/2,8-4 och fler objektiv med fast brännvidd.
 
ANNONS