Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vem vinner Nikon D7200 eller D610?

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefson85

Aktiv medlem
Håller på att sälja av mina Canonprylar. Har varit sugen på en Nikon ett tag. Har en Canon 600D idag med 18-55 samt 24-105.

Det jag fotar är landskap mest och inomhus litegrann. Min sambo fotat sport samt agility mest. Så vi vill ha en kamera som främst har hög bildkvalité som möjligt och sen sätter fokus.

Egentligen vill jag köpa en begagnad Nikon D610 men jag är osäker hur den funkar till att fota cykelsport och agility.. Vi vill ha så lite brus som möjligt (som alla andra) :)

Objektiv vi kollat på är Nikon70-200, Nikon 50, Samyang 14 eller Nikon 28-300 som både tele och allroundobjeltiv.
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
Lätt val

Håller på att sälja av mina Canonprylar. Har varit sugen på en Nikon ett tag. Har en Canon 600D idag med 18-55 samt 24-105.

Det jag fotar är landskap mest och inomhus litegrann. Min sambo fotat sport samt agility mest. Så vi vill ha en kamera som främst har hög bildkvalité som möjligt och sen sätter fokus.

Egentligen vill jag köpa en begagnad Nikon D610 men jag är osäker hur den funkar till att fota cykelsport och agility.. Vi vill ha så lite brus som möjligt (som alla andra) :)

Objektiv vi kollat på är Nikon70-200, Nikon 50, Samyang 14 eller Nikon 28-300 som både tele och allroundobjeltiv.
Är det landskap så är väl D810 valet och hundsport D500 Kör själv D500 till snabba motiv som agility och annan snabb hundsport. Suverän autofokus, snabb seriebildstagning och bra på höga ISO. Min favviskombo är D500 och 70-200/4VR.

D7200 har jag inte använt men tror mig veta att den har samma sensor som D5300 som min fru har och det blir mycket bra landskapsbilder. Däremot vet jag inte om AF och seriebild på 7200 gläder en som fotograferar snabba motiv, där får nån annan medlem komma med erfarenheter
 

martinot

Aktiv medlem
Håller på att sälja av mina Canonprylar. Har varit sugen på en Nikon ett tag. Har en Canon 600D idag med 18-55 samt 24-105.

Det jag fotar är landskap mest och inomhus litegrann. Min sambo fotat sport samt agility mest. Så vi vill ha en kamera som främst har hög bildkvalité som möjligt och sen sätter fokus.

Egentligen vill jag köpa en begagnad Nikon D610 men jag är osäker hur den funkar till att fota cykelsport och agility.. Vi vill ha så lite brus som möjligt (som alla andra) :)

Objektiv vi kollat på är Nikon70-200, Nikon 50, Samyang 14 eller Nikon 28-300 som både tele och allroundobjeltiv.
D610 är jättefin för landskapsfoto, men för att även klara hundar och sport så skulle jag rekommendera en kamera med bättre AF. Där är nog en D750 den perfekta kompromissen och allt-i-allokameran till det som du beskriver.

En objektivkombo kunde tex. vara en 16-35, en 50 och ett 70-200.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Är det landskap så är väl D810 valet och hundsport D500 Kör själv D500 till snabba motiv som agility och annan snabb hundsport. Suverän autofokus, snabb seriebildstagning och bra på höga ISO. Min favviskombo är D500 och 70-200/4VR.

D7200 har jag inte använt men tror mig veta att den har samma sensor som D5300 som min fru har och det blir mycket bra landskapsbilder. Däremot vet jag inte om AF och seriebild på 7200 gläder en som fotograferar snabba motiv, där får nån annan medlem komma med erfarenheter
Borde inte vara något problem att fotografera cykel och agility med D7200. Den är förstås inte riktigt lika snabb som D500 men inte heller direkt långsam. Nog en hyfsad kompromiss.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om jag kommer ihåg rätt så är D7200 AF i nivå D750. D610 har en något enklare AF. Vanliga landskapsfoto kan man ta med nästan vad som helst nu och de blir bra, men fånga något i rörelse blir svårare och en större utmaning. Visst är D500 den bästa till detta så det beror på hur många bra bilder man vill ha ut på en serie. Jag har vandrat DX linjen med D5000, D80, D90, D7000, D300, D7100 och nu senast D7200 och D7200 är den bästa hittills. Nu har jag bara fotat med den i två veckor, men jag testade med måsar med en 600mm igår och fick många helt OK bilder, bättre än vad D7100 gav. Bl.a den bättre buffert gör att man kan bättre låsa på ett motiv och få en serie
 

Josefson85

Aktiv medlem
Känns som ni tycker D610 går bort pga sämre autofokus än D7200?

De var ju typiskt för skulle vilja ha FF och en begagnad D500 blir nog lite för mkt pengar.
 

Bengf

Aktiv medlem
Håll ut och vänta in D750, toppbetyg för autofokusen 6,5 bps fin fina ISO egenskaper som låter dig använda snabbare tider med högre ISO i våran ofta mörka Nordiska klimat, varför vänta in D750, jo en ny modell bör lura om hörnet och då sjunker D750 i pris och kommer att finnas som beg.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Känns som ni tycker D610 går bort pga sämre autofokus än D7200?

De var ju typiskt för skulle vilja ha FF och en begagnad D500 blir nog lite för mkt pengar.
Går ju fint att fota sport med en D610 också! Här är ett album men lite sportbilder. Alla (utom de första racketsportbilderna) är tagna med D610: https://www.flickr.com/photos/johnpylad/albums/72157639932321433
Tycker mest det blir problem när motivet kommer i hög hastighet rakt emot kameran.

Men visst, fick jag välja idag hade jag ju tagit en D750 framför D610.
 

Atrox74

Aktiv medlem
Jag fotar med en D600, och då en del enduro och skotercross...hade ett Sigma 70-200/2.8 tidigare och det var ingen höjdare när det gick undan. Dock bytte jag till Sigma 120-300/2.8 Sports, då detta har programerbar af blev det avsevärt bättre. I synnerhet när jag innan vet avstånden och kan anpassa efter det. Men AF:en är i övrigt ingen jättehöjdare..
 

martinot

Aktiv medlem
Känns som ni tycker D610 går bort pga sämre autofokus än D7200?

De var ju typiskt för skulle vilja ha FF och en begagnad D500 blir nog lite för mkt pengar.
Du är ju gammal Canonfotograf. Låt oss tänka att du är en generation tillbaka på Canon FF. Du står i det klassiska Canon-valet och kvalet (som har varit uppe enormt många gånger i Canonforumet här på Fs); du vill ha den bättre sensorn i 6D, men gillar inte dess AF-prestanda, utan vill därför hellre ur AF-synpunkt ha en 5DmkIII, men den har ju tyvärr snäppet sämre kamerasensor. Du är villrådig och kan inte bestämma dig för vilket Canon FF-hus du skall välja!

Låt oss tänka att du kunde få en fullformatskamera som tar det bästa i sensorväg ifrån 6D (fast med ännu mycket bättre sensoregenskaper) och kombinerar detta med AF-egenskaperna hos 5DmkIII - då har du en D750.

Väldigt trevligt kamerahus som Canon faktiskt inte har någon direkt motsvarighet till alls (5DmkIV är nästan dubbelt så dyr). Låter i mina ögon som precis skapt för dig och vad du söker.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Går ju fint att fota sport med en D610 också! Här är ett album men lite sportbilder. Alla (utom de första racketsportbilderna) är tagna med D610: https://www.flickr.com/photos/johnpylad/albums/72157639932321433
Tycker mest det blir problem när motivet kommer i hög hastighet rakt emot kameran.

Men visst, fick jag välja idag hade jag ju tagit en D750 framför D610.
Att hund springer snabbt mot kameran är väl inte helt ovanligt i agility. Har inte fotograferat cykel men jag antar att liknande situationer uppstår även där. Blir säkert en en del bilder med D610 också men jag hade nog prioriterat snabb AF över större sensor för sådana motiv. Både Agility och cykel sker ju vanligtvis utomhus detsamma gäller landskap och då lär det vara ljust nog för att det inte ska bli brus.

Så problemet blir då inomhusbilderna där man förlorar ungefär ett bländarsteg vad det gäller brus. Kanske kan man lösa det genom att välja ljusstarkare optik. Kostar förstås mer pengar, men det är nog svårt att undvika om man både ska ha snabb AF och bra lågljusegenskaper inomhus. En annan lösning skulle kunna vara D750 som både har bra AF och stor sensor.
 

Josefson85

Aktiv medlem
Tack för alla inlägg.. känns som jag satsar på en Nikon D7200 om nu inte de dyker upp en billig D750 :)

Vilka objektiv rekommenderas till D7200?

-Fast Nikon 35 är givet för fjällbilder samt lite allround.

-Förslag för agility? Varianten 28-300 verkar få bra kritik av Ken Rockwell till FX eller ska jag köpa ett 70-200? Tänkte köpa ett som funkar för FX så slipper jag köpa allt nytt när jag kan uppgradera till FX.

-Normal objektiv? Vidvinkel? Hade ett Canon 10-22 men man kanske ska köpa ett fast.. Samyang 14..
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har sett D750 bättre begagnade med garanti för 13500:-, jag gav 6500:- för min D7200 begagnad med garanti.

Jag har inte haft något intresse för superzooms, jag tror inte på dessa, särskilt som du vill fota något snabbt. En 70-200 tror jag på, varför inte Nikons 70-200/4 ligger skapligt i pris och är snabb AF. Tamrons 70-200/2,8 VC lär vara den bästa "piraten", men en 70-200 II från Nikon är aldig fel

Det är kanske så att du i framtiden även köper en FX, så satsa på FX objektiv tycker jag, de blir inte sämre på en DX. För fasta så finns 20, 24 och 28/1,8, min 28/1,8 sitter på för det mesta. Har också Nikons 17-55/2,8 men den ligger mest hemma nu för 28/1,8 klarar ändå mycket.

Sigmas 18-35/1,8 ska vara riktigt bra men den är lite för tung tycker jag och så DX objektiv, men bra val till DX om man gillar vikten

Nikons 50/1,8 är riktigt prisvärd.

Kanske klarar du dig med 20/1,8, 50/1,8 och 70-200/4
 

eskil23

Aktiv medlem
-Fast Nikon 35 är givet för fjällbilder samt lite allround.
Väldigt prisvärt fast objektiv om du tycker att 35 mm passar för dig.

-Förslag för agility? Varianten 28-300 verkar få bra kritik av Ken Rockwell till FX eller ska jag köpa ett 70-200? Tänkte köpa ett som funkar för FX så slipper jag köpa allt nytt när jag kan uppgradera till FX.
Vad som helst utom 28-300 höll jag nästan på att säga. 70-200 är väldigt bra oavsett om du väljer f/2,8 eller f/4 varianten. Om du tycker de är för dyra så är inte 70-300 mm så dum heller.
 

jeens

Aktiv medlem
Håller med om att 28-300 är varken eller. Leta hellre upp en beg 70-200 om nypriset känns svettigt. Du kommer snabbt tröttna på 28-300 om du köper den...

mvh jens
 

filip71

Aktiv medlem
Tack för alla inlägg.. känns som jag satsar på en Nikon D7200 om nu inte de dyker upp en billig D750 :)

Vilka objektiv rekommenderas till D7200?
Till all snabb sport där du har mer än 4-5 meter till motivet är det 70-200 som gäller. Jag använder Nikon VR2 70-200 till min D7200 när jag fotograferat kaninhoppning, hockey, hästhoppning inomhus och rugby. Går det inte med det så går det nog inte alls.
En riktigt rolig vidvinkeloptik (om än inte lika skarp som 70-200) är Nikons 10-24 som funkar både inomhus och ute på fjället. Bägge dessa zoomar använder jag hela zoomomfånget och inte bara i ändlägena som det gärna blir på andra gluggar. Nu nämnde du inte makro, och med risk att hamna utanför din fråga så vill jag bara säga att när jag velade som du mellan D7200 och D610/D750 så är ett DXhus att föredra när det kommer till de riktiga närbilderna. Lycka till!
 

Josefson85

Aktiv medlem
Hade inte kollat pris innan jag sa att ett 70-200 borde bli bra men de kostar ju mer än kamerahuset men de verkar som att 70-300 verkar var helt ok! Men dyker ett begagnat Nikon 70-200 f4 upp på begagnatmarknaden upp så :)

Vi får se vad som dyker upp men ett 10-24 är inte heller dumt eller Tokinas variant dock lite mindre omfång.

Känns som jag bestämt mej för:
Nikon D7200
Nikon 70-200 f4
Nikon 10-24 eller ev. Sigmas eller Tokina
Nikon 35..
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du egentligen ville ha bättre brusegenskaper med FX men höll dig till DX i D7200 p g a AF så handikappar du dig i bruset ett snäpp igen med 70-200/4. AF-S 70-200/2,8 VR version ett är skarpt inom DX området och det är ffa för FX som de nyare vinner även om den nya FL skall vara väldigt vass. Varför inte köpa en AF-S 70-200/2,8 VR version ett beg för 7000kr istället för f/4 zoomen?
 

Josefson85

Aktiv medlem
Jag har nu beställt en Nikon D7200 :)

Så 70-200 f/4 är inte bra till DX? Jag vill inte ha ett för klumpigt objektiv så deras 70-200 f/2,8 får nog tyvärr bort även prismässigt.

Hur står sej Nikons 70-300 mot 70-200 f/4? Är de tillräckligt eller är det värt att lägga till mer än det dubbla för ett begagnat. Funderar faktiskt att köpa ett 7-300 för att testa om det duger..
 
ANNONS