Panasonic manuellt läge märkligt? - Fotosidans Forum
Gammal 2017-01-11, 21:16
PeterEskilsson

Panasonic manuellt läge märkligt?
Har haft några modeller av Panasonic, nuvarande är en GX7. Tycker det är helskumt att skärm/sökare inte ljusnar/mörknar vid ändringar av tid, bländare, iso i manuellt läge. Missar jag någon inställning (tror inte det). Alla andra lägen, såsom P, S, A, osv visar ju den faktiska exponeringen.Varför gör Panasonic så?
Gammal 2017-01-11, 21:54
froderberg
Administratör

På många kameror kan man välja att aktivera exponeringssimulering eller inte. Det går säkert på Panasonic också.

Om du fotograferar i studio med blixtar så vill du INTE ha exponeringssimulering eftersom då blir det svart i sökaren. Då är det bra att sökarbilden anpassar sig efter inställningsljuset samtidigt som exponeringen är inställd för det kraftigare blixtljuset.
Gammal 2017-01-12, 00:21
Dubbelolle

I mina Olympus kameror går det att välja hur man vill ha det, går säkert i Panasonic också, hälsn, LO
Gammal 2017-01-12, 01:05
Karska

Det går, inställningen heter "Alltid förhandsvisn." om du går in i menyerna ("Anpassad", för mig är det blocknyckeln med ett C bredvid). Går att binda det till en funktionsknapp också, i menyerna för tilldelning heter den bara "Förhandsvisning" :-)
Gammal 2017-01-12, 05:43
PeterEskilsson

Karska skrev: Det går, inställningen heter "Alltid förhandsvisn." om du går in i menyerna ("Anpassad", för mig är det blocknyckeln med ett C bredvid). Går att binda det till en funktionsknapp också, i menyerna för tilldelning heter den bara "Förhandsvisning" :-)
Så enkelt fixat. Så det var det förhandsvisning betydde. Tack Karl-Oscar!
Besvara

Bokmärken

Taggar
evf , gx7 , lcd , lumix , panasonic

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.

Aifo AB - Elinchrom Quadra Living Light Set