Annons

Minolta objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

freddan_6

Aktiv medlem
Det är inget som går att använda på en canon. Det kallas minolta beercan, efter utseendet. Det har en av de vackraste bakgrundsoskärpan av vanliga objektiv. Det är inte jätteskarpt, kan ha problem med purple fringing. Jag tycker det är ett jättebra porträttobjektiv. Passar på sony amount. Eller sony emount med adapter (la-ea4).
 

freddan_6

Aktiv medlem
Det är inget som går att använda på en canon. Det kallas minolta beercan, efter utseendet. Det har en av de vackraste bakgrundsoskärpan av vanliga objektiv. Det är inte jätteskarpt, kan ha problem med purple fringing. Jag tycker det är ett jättebra porträttobjektiv. Passar på sony amount. Eller sony emount med adapter (la-ea4).
Nu hittar jag inte hur man redigerar sitt inlägg (om man gör inlägget från mobilen) så jag får väl svara på det. Det jag skrev handlar om Minolta AF 70-210/4. Detta är ett annat objektiv i F:4 serien, och det skarpaste. Det kallas Minolta Mini-Beercan. Förutom att det är skarpt och har fina färger, så har det en "macro" switch som ger förstoring i skala 1:4, och dessutom är macroläget utan AF. Jag gillar objektivet förutom dess något begränsade vidvinkelsläge. Mer att läsa på http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-35-70mm-F4_lens39.html
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Vi kan väl tillägga, förutom det som skrevs tidigare och som jag helt instämmer i, att ditt objektiv, trots att det är väldigt bra, enbart betingar ett värde av någon hundring idag. En dussinvara på t ex Myrornas. Det fungerar utmärkt med autofokus (inte blixtsnabb, det är en skruv som skall drivas från kamerahuset) på alla Sonys kameror med A-fattning, dvs inte de nya spegellösa. De kan dock användas om man använder en Sonyadapter som dock kostar några tusen, inte värt bara för att kunna använda detta objektiv.
 
ANNONS