Annons

Köpråd av kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

freddesvenssn

Ny medlem
Hejsan allesammans!
Fredrik heter jag och tycker det är otroligt roligt att fotografera. Jag tänkte investera in en kompaktkamera och har kollat runt lite, men är osäker på vilken jag ska välja. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3549751,3353596,3196706,2802798,3468783,2660873,3184662 Detta (länken) är de kamerorna jag har kollat på och lutar mest åt g5x eller g7x mark II. Men är orolig att g5x kan bli lite för klumpig för fickan.

Vilken tycker ni vore den bästa kameran av dessa och varför?
har ni andra tips på kameror är jag öppen för förslag (motivera gärna varför)

Min budget är på cirka 7000kr.

Mvh,
Fredrik
 

ErlandH

Aktiv medlem
Många bra kameror i den gruppen, men jag skulle nog välja Panasonic LX100. Bra reglage o hyfsad sökare. Dock är den lite större än flera av de andra. Om storleken var riktigt viktig skulle jag ta Sony RX100 III. Den har inte så bra reglage men en sökare som faktiskt är användbar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Frågan är svår.

För egen del värdesätter jag en sökare högt. Å andra sidan, för mig är en kompaktkamera ett komplement som jag använder de gånger när jag inte tycker mig orka ta med systemkameran. Därför har jag prioriterat att kompaktkameran skall vara liten och få plats i en jackficka utan problem. Därför har jag valt G7X (första generationen). Jag tittade mycket på Sony RX100 men gillade aldrig riktigt hur den "kändes". Jag är nöjd med G7X men tycker att optiken kunde ha varit skarpare och soliga sommardagar saknar jag sökaren.

Jag tror du måste bilda dig en egen uppfattning och försöka få känna och klämma på dem innan du bestämmer dig. Försök att lista vad som är viktigast för dig. Om det är din enda kamera, ja då kanske du inte skall stirra dig alltför blind på storlek och pris utan gå för den modell som ger dig bäst fotografiska möjligheter? Om det däremot är ett komplement eller om du mest fotar för att dokumentera saker, ja då kanske storleken är prioritet ett?
 

martinot

Aktiv medlem
Precis som med Erland och Anders ovan så var sökare och vettiga reglage ett krav ifrån min sida.

Personligen så valde jag emellan RX-100IV och TZ-100.

I stora drag så är fördel för den första ljusstarkare objektiv, och fördelen med andra brännviddsomfånget.

Eftersom det i mitt fall först och främst skulle användas på semester och resa, så föll valet för mig på TZ-100.

Här hemma använder jag främst små systemkameror (typ Lumix GM5) när jag vill ha ett litet och lätt system. Har ljusstarkare optik till den, och också lättare att ha med sig fler objektiv som kan täcka fler behov och brännvidder.

På resa så vill jag (ibland) ha det så litet och enkelt som möjligt, och då är det ofta smidigt med en enda kamera med objektiv som kan täcka ett stort bildvinkelområde.

Så jag skulle säga att rekommendationen beror mycket på om du tänkt att fota här hemma (där det är relativt mörkt) eller mest använda den på resa (där du kanske vill ha lite mer flexibilitet med bildvinklar).

Min rekommendation är oavsett; köp en med sökare/EVF och prova de så att du märker att du trivs fysiskt och ergonomiskt med kamerorna.
 

oskda

Aktiv medlem
Jag har själv en rx-100iii och är mycket nöjd med den bildmässigt och är mycket nöjd med den vridbara skärmen. Har varit en perfekt rese/semesterkamera. Jag har inga problem med reglagen dock så upplevde jag den som lite hal så jag köpte skinnfodralet till den. Trots att den då blir lite större får den gott och väl plats i jackfickan.
Zoomomfånget kan också vara nog så viktigt att fundera på, 9 gånger av 10 har 70mm räckt gott men ibland skulle jag gärna komma lite närmare utan att behöva zooma digitalt eller genom beskära i efterhand. Något som jag ibland dock känner att jag saknar är pekskärm (är väl mobilskadad).
 

freddesvenssn

Ny medlem
Hejsan igen! vill bara tacka för all hjälp. Tror det blir en panasonic lx100 för att den är väldigt "manuell" av sig, mycket går ändra snabbt med ringar och knappar. Det verkar helt enkelt vara en kamera jag kan vara väldigt kreativ med. annars blir det nog canon powershot mark II. Dock tyckte jag den kändes väldigt liten i handen.
Ska ta mig in till fotoaffären imorgon och se vad de säger om de två modellerna. Uppdaterar när jag gjort mitt köp.

Tack än en gång för hjälpen alla!!

Mvh,
Fredrik
 
ANNONS