Annons

Köpråd hemmabygge för LR och PS

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Har sett liknande frågor i forumet, men i de flesta fall så ska datorn användas till annat också, i mitt fall är det endast för foto. Har MacBook Air för annat, samt arbets-laptop.

Jag behöver en dator för bildredigeringen, primärt Lightroom samt Photoshop. Denna dator kommer inte användas för spel, film eller något annat förutom bildredigering samt användning av webbläsaren.
Den behöver inte heller wifi och inte optisk läsare (cd/dvd).
Jag tänkte köpa prylarna i delar och bygga själv, så nu undrar jag vilka komponenter som är minimum för bra flyt i framförallt Lightroom. Misstänker att 16gb i ram kan vara lämpligt, men har väldigt dålig koll på processorer, kylare och om det behövs separat grafikkort eller ej. Diskar (SSD samt vanlig HDD har jag redan).

Tacksam för tips och råd
Ps. vill komma undan så billigt som möjligt...
 

Atrox74

Aktiv medlem
Jag har en i5:a på 3,2ghz med 8gb ram 64-bits win10 och ssd. Har inga problem alls med vare sig LR lr PS, fotar bara raw. Och gör även montage i ps upp till 500-600mb/bild.
Kan tillägga att jag pysslar mkt med film och renderar i 1080p även det problemfritt...
 

stregnil

Aktiv medlem
Jag har en i5:a på 3,2ghz med 8gb ram 64-bits win10 och ssd. Har inga problem alls med vare sig LR lr PS, fotar bara raw. Och gör även montage i ps upp till 500-600mb/bild.
Kan tillägga att jag pysslar mkt med film och renderar i 1080p även det problemfritt...
Tack, då vet jag ungefär åt vilket håll jag ska gå...
Har du någon mer spec på processorn?
 

Atrox74

Aktiv medlem
Den finns inte kvar, den heter Intel i5-3470 3,2 GHz...men i5-6600 tex finns ju för dryga 2 papp..

Kom ihåg att installera 64-bits operativ, annars använder den inte hela ramminnet...
 

SanneJ

Aktiv medlem
Den finns inte kvar, den heter Intel i5-3470 3,2 GHz...men i5-6600 tex finns ju för dryga 2 papp..

Kom ihåg att installera 64-bits operativ, annars använder den inte hela ramminnet...
Tror knappt det finns nåt annat än 64 att välja på för en modern processor. Eller går kanske om man anstränger sig.

Hursomhelst, det dröjer inte länge innan AMD släpper sina nya processorer som förväntas lägga sig i ett bättre prisläge än Intel till samma prestanda. Vi pratar några veckor fram bara, kan vara värt att vänta och se vad som händer där.

Annars har Tomshardware ständigt uppdaterade köprekommendationer för alla prisklasser för alla komponenter du behöver: (CPU här som exempel)

http://www.tomshardware.com/reviews/best-cpus,3986.html

Sista alternativet är att välja nåt färdigt uppgraderingskit på nån av de större butikerna, komplett, dustin, inet har väl alla hyggligt prisvärda CPU+moderkort+minneskit som funkar bra ihop. Tycker nog du kan ta 16Gb ram även om du känner dig snål, tror det är värt det. Jag föredrar K-modellerna som ger lite mer kräm och får datorn att hålla sig ajour lite längre men som kräver att du ökar upp klockfrekvensen själv i bios (bara att peka och klicka).
 

SanneJ

Aktiv medlem

nutte

Aktiv medlem
Kabylake verkar redan finnas?
https://www.inet.se/kampanj/3385/nuc?utm_source=inet&utm_term=email&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev&utm_content=3385 nuc&sc_src=email_11395&sc_lid=347869&sc_uid=olHTURw1k8&sc_llid=9885&sc_customer=206303

Men jag skulle sakna möjligheterna att koppla in flera (ssd) hårddiskar.


Om du håller smidighet högt skulle jag även vilja slå ett slag för en liten pjäs som intels NUC, man får oväntat mycket kräm för pengarna i en trevlig formfaktor. Rekommenderas såklart att du har en NVMe-disk, blir riktigt bra fart på den då. Har en själv som extradator.

Typ en sån här eller någon av de nya med Kabylake som är på gång snart:

https://www.komplett.se/product/873239/datorutrustning/chassibarebone/barebone/intel-nuc-nuc6i5syh-skylake#
 

SanneJ

Aktiv medlem
Ja så är det, du har bara plats för två så det är en begränsning naturligtvis. Tänkte att det börjar bli modernt med lagring av större mängder data på nätverksdiskar och så, samtidigt som du fortfarande har plats med några TB burken, allt beroende på plånbok. Och ja, såg att kabylake finns som NUC nu ja, skulle dock inte rusat efter just den uppgraderingen.
 

larjo

Aktiv medlem
För att få bra snurr på bildbläddringen i LR bär du ha 2 SSD diskar. En för operativsystem och progrvaran och en för LRs cash-filer. Har du M.2 SSD som operativssystemdisk får du ännu mer snurr på datorn. Sen funkar det bra med en vanlig hårddisk för att lagra bilderna på. Datorn jag köpte för nåt år sen har en i7 6700K 4.0 GHz då jag tror på hög frekvens för att få ut max. CPU:kylaren är en Cooler Master Hyper 212 Evo. Den är tyst och prisvärd. Jag har ett halvbra grafikkort. Gör kanske lite i framkallamodulen i LR. Men det är mest för att redera film och lite spelande. Sen är det en budgetfråga också. Vad har du tänkt att det får kosta?
Lycka till med bygget
/Lars
 

alfin

Aktiv medlem
För att få bra snurr på bildbläddringen i LR bär du ha 2 SSD diskar. En för operativsystem och progrvaran och en för LRs cash-filer. Har du M.2 SSD som operativssystemdisk får du ännu mer snurr på datorn.
Att ha en separat disk för cash-filer är viktigt med mekaniska hårddiskar. Med snabba SSD-diskar är det försumbart. Jag hade hellre lagt pengarna på en stor SSD-disk än två mindre. Sedan själva bildfilerna på mekaniska diskar.
 

HenryB

Aktiv medlem
CPU = Intel Core i7. Välj den snabbaste du har råd med.
RAM = 16gb minimum.
SSD = Samsung, så stor som du har råd med. Även M2-disk kan övervägas om moderkortet har stöd.
Moderkort = Med integrerat grafikkort, fläktlöst. Välj ett med dom portar du behöver.

Uppstår behov så köper man ett grafikkort från nVidia eller ATI.
 

stenp

Aktiv medlem
CPU = Intel Core i7. Välj den snabbaste du har råd med.
RAM = 16gb minimum.
SSD = Samsung, så stor som du har råd med. Även M2-disk kan övervägas om moderkortet har stöd.
Moderkort = Med integrerat grafikkort, fläktlöst. Välj ett med dom portar du behöver.

Uppstår behov så köper man ett grafikkort från nVidia eller ATI.
i7 t.ex. 6700 el 7700 har ju bra inbyggd grafik. Duger den för Lightroom och Affinity eller uppstår problem i nåt läge?
 

HenryB

Aktiv medlem
i7 t.ex. 6700 el 7700 har ju bra inbyggd grafik. Duger den för Lightroom och Affinity eller uppstår problem i nåt läge?
Kan räcka men ta det inte för givet, beror ju på upplösning etc. Bara att prova och se helt enkelt. Funkar det inte så är det bara att googla vilket grafikkort från ATI eller nVidia som klarar jobbet.
 

SanneJ

Aktiv medlem
Kan räcka men ta det inte för givet, beror ju på upplösning etc. Bara att prova och se helt enkelt. Funkar det inte så är det bara att googla vilket grafikkort från ATI eller nVidia som klarar jobbet.
Ja det duger absolut. Skulle inte säga att det märks någon vidare skillnad i normal användning. Har både diskret och inbyggd grafik, spelar ingen roll för LR. Hellre snabb disk eller processor om pengarna ska in nånstans.
 

SanneJ

Aktiv medlem
CPU = Intel Core i7. Välj den snabbaste du har råd med.
RAM = 16gb minimum.
SSD = Samsung, så stor som du har råd med. Även M2-disk kan övervägas om moderkortet har stöd.
Moderkort = Med integrerat grafikkort, fläktlöst. Välj ett med dom portar du behöver.

Uppstår behov så köper man ett grafikkort från nVidia eller ATI.
Måste bara fråga här, vilka moderkort har inbyggd grafik? Sitter i processorn och ingen annanstans. Fläktlöst?! En bra processor är bra men totalt bortkastade pengar om man väljern K-modell och ett moderkort som är värdelöst för överklockning. Balans!

SSD, ja man man kan välja Samsung eller annat märke, läs på TomsHardware vilka som är bäst. Sitter inte i märket utan snarare i modellen..Naturligtvis bör det vara M.2, gärna NVME och köper man ett moderkort för Skylake+ så är det ju självklart att det ska finnas stöd. Med tanke på ATI-kommentaren så undrar jag om du är rätt man att ge råd om datorkomponenter anno 2017, no offense!
 

stregnil

Aktiv medlem
Oj, det har hänt mycket sedan jag lade in frågan igår.
Stort tack för hjälpen, jag ska försöka summera ihop alla tips till något vettigt.
 

HenryB

Aktiv medlem
Ja det duger absolut. Skulle inte säga att det märks någon vidare skillnad i normal användning. Har både diskret och inbyggd grafik, spelar ingen roll för LR. Hellre snabb disk eller processor om pengarna ska in nånstans.
Gjorde ett test med kompisens nya bygge. 40" 4K-skärm och 4K-film funkade ej. Prestandan räckte inte till.
 

HenryB

Aktiv medlem
Måste bara fråga här, vilka moderkort har inbyggd grafik? Sitter i processorn och ingen annanstans. Fläktlöst?! En bra processor är bra men totalt bortkastade pengar om man väljern K-modell och ett moderkort som är värdelöst för överklockning. Balans!

SSD, ja man man kan välja Samsung eller annat märke, läs på TomsHardware vilka som är bäst. Sitter inte i märket utan snarare i modellen..Naturligtvis bör det vara M.2, gärna NVME och köper man ett moderkort för Skylake+ så är det ju självklart att det ska finnas stöd. Med tanke på ATI-kommentaren så undrar jag om du är rätt man att ge råd om datorkomponenter anno 2017, no offense!
Som du förhoppningsvis förstår så var det ingen inköpslista jag skrev ned. Jag presenterade en bra startpunkt att utgå ifrån för en kompetent dator. I nästa steg får frågeställaren använda sin egen google-fu eller prata med en säljare för val av komponenter. Den tiden det tar att läsa tester, leta priser, handlare m.m. lägger jag inte ned åt människor jag inte känner. Men om vi skiter i att ATI inte längre finns, vad hade du själv valt som utgånspunkt för att bygga en kompetent dator?
 
ANNONS