Annons

Skadade filer på minneskort - Går dom att rädda?

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Igår var jag ute och fotade. allt var frid och fröjd ända tills jag skulle importera filerna till lightroom. Då kom det inte upp några preview som det brukar göra precis innan import utan det stod bara något om att filen inte kunde visas eller att programmet inte stöder filformatet.

Provade då att kolla på bilderna i finder men där stod det att filerna var skadade och inte kunde öppnas.
jag startade om lightroom , utan resultat. startade om datorn utan resultat.
Jag stoppade in minneskortet i kameran igen och då kunde jag se alla bilder.

Efter många om och men och efter ett antal omstarter så funkade det igen.

Någon som vet vad detta kan bero på?
Är det minneskortet som inte är helt pålitligt eller är det större chans att det var något i datorn som strulade?

Ska också tillägga att det inte gick att "mata ut" minneskortet som vanligt. Stod hela tiden att kortet används av ett annat program (även om jag stängt ner alla program)

Inte ens efter omstart av dator så gick det att mata ut kortet.

så vad tror ni, något tillfälligt strul i datorn eller är det kortet som inte går att lita på?

Kortet är ett Sandisk ultra som jag precis har köpt på rea för 45kr/st på CDON
Tänkte först att dom reor ut som så billigt för att dom vet att det är något fel på dom, men det är väl långsökt?

Bonusfråga. Om nu det skulle vara skadade filer, går dom att rädda på något vis ändå? om det nu skulle hända i framtiden.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Kina kopior.

Hej

Kan ju vara så att dina "Sandisk" inte alls är äkta, de förekommer en hel del plagiat på diverse prylar runt om i världen.
Men mest troligt verkar vara strul med läsaren, har du provat andra kort ?
Jag själv har en dator som har diverse strul för sej med en USB 3 läsare.
Kanske du har möjlighet att prova kortet i nån annan dator/läsare.

ThomasR
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Importerat eller inte ?

Hej

Du skrev att det fungerade efter ett tag, då har du väl importerat bilderna ?
Då förstår jag inte varför du behöver "rädda" bilderna ?
Formatera om kortet i kameran om du har bilderna på datorn och prova använda det igen.
Formatering i kameran antar jag att du gjorde innan du började använda det första gången.

ThomasR
 

andreassofus

Aktiv medlem
Hej

Du skrev att det fungerade efter ett tag, då har du väl importerat bilderna ?
Då förstår jag inte varför du behöver "rädda" bilderna ?
Formatera om kortet i kameran om du har bilderna på datorn och prova använda det igen.
Formatering i kameran antar jag att du gjorde innan du började använda det första gången.

ThomasR
japp jag har importerat allt som tur var. just dessa bilder behöver jag alltså inte rädda. Men min bonusfråga längst ner var om detta händer igen och det inte funkar. Går bilderna att rädda då? finns det något program eller liknande som kan läsa skadade filer?

kan vara fel på kortläsaren kanske. Har iMac så kortläsaren sitter ju i datorn liksom. Ingen extern läsare.
Har inte testat med någon annan läsare.

Har massor olika kort och har aldrig haft detta problemet förr. Har även använt just detta kort ett par gånger utan problem också.

Hur vet man om kortet är äkta? skulle CDON sälja falska minneskort?
 

PeterWem

Aktiv medlem
japp jag har importerat allt som tur var. just dessa bilder behöver jag alltså inte rädda. Men min bonusfråga längst ner var om detta händer igen och det inte funkar. Går bilderna att rädda då? finns det något program eller liknande som kan läsa skadade filer?

kan vara fel på kortläsaren kanske. Har iMac så kortläsaren sitter ju i datorn liksom. Ingen extern läsare.
Har inte testat med någon annan läsare.

Har massor olika kort och har aldrig haft detta problemet förr. Har även använt just detta kort ett par gånger utan problem också.
Photorec är öppen källkod och kan återskapa.
Hur vet man om kortet är äkta? skulle CDON sälja falska minneskort?
Man kör benchmark på minneskortet och ser om det håller skrivhastighet och läshastighet.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har haft liknande strul men då jag provat med en annan kortläsare så har det alltid löst sig. Ett annat alternativ är att ta fram USB-kabeln och föra över bilderna den vägen. Bildfiler som varit kass redan i kameran har jag upplevt någon enstaka gång. Men efter att jag tog som vana att alltid formattera korten (i kameran) efter att jag tankat av dom så har det inte återkommit.

Om olyckan är framme så finns det en uppsjö av recovery-program. Har kört med R-Studio några gånger i mitt arbete med goda erfarenheter. Finns tillgängligt även för MAC-talibaner; http://www.r-studio.com/data_recovery_macintosh/

Vill man vara på den säkra sidan så är bästa lösningen en kamera med dubbla kortplatser :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack för tipsen alla.

ska jag vara ärlig så formaterar jag aldrig mina kort :O
visste inte att det var så viktigt. Jag bara raderar filerna. men det kanske inte är så bra då?
 

PeterWem

Aktiv medlem
tack för tipsen alla.

ska jag vara ärlig så formaterar jag aldrig mina kort :O
visste inte att det var så viktigt. Jag bara raderar filerna. men det kanske inte är så bra då?
Från manualen:
Perform low-level formatti
ng if the card’s record
ing or reading speed seems
slow or if you want to tota
lly erase data in the card.
Since low-level formatting will format
all recordable sector
s in the card, the
formatting will take slightly
longer than normal formatting.
 

PMD

Aktiv medlem
tack för tipsen alla.

ska jag vara ärlig så formaterar jag aldrig mina kort :O
visste inte att det var så viktigt. Jag bara raderar filerna. men det kanske inte är så bra då?
Så länge ingen programvarubugg strular till filsystemet på kortet så fungerar det alldeles utmärkt att bara radera bilderna, men om någonting i filallokeringstabellen blir trasigt så kan det bli svårt att rädda filer från ett kort med s.k. recoveryprogram, om man har raderat bilder. Radering av bilder leder till fragmentering av filsystemet, vilket i sig inte är något problem, men om fillallokeringstabellen går sönder så är det svårare för ett räddningsprogram att rädda filer som inte ligger konsekutivt på minnet än filer med alla blocken efter varandra.

Formatera alltså alltid ett kort i kameran innan du börjar använda det. I princip ska det gå lika bra att formatera kortet i en dator, men man vet aldrig vilka små subtila skillnader som finns i formateringsrutinerna, så det säkraste är att göra det i kameran.
 

unoengborg

Aktiv medlem
japp jag har importerat allt som tur var. just dessa bilder behöver jag alltså inte rädda. Men min bonusfråga längst ner var om detta händer igen och det inte funkar. Går bilderna att rädda då? finns det något program eller liknande som kan läsa skadade filer?
Hårddiskar, minneskort m.m. går alltid sönder förr eller senare. Inte någon omedelbar lösning, men nästa gång du byter kamera setill att skaffa någon med dubbla minneskortplatser, så att du alltid har en backup redan från start.
 

andreassofus

Aktiv medlem
tack. jag ska ta till vana att alltid formatera mina kort i kameran i fortsättningen.

Jag tänker dock inte göra mig av med min 6d och köpa en annan med dubbla minneskort.
Är helnöjd med min 6d
 

afe

Aktiv medlem
Formatera alltid i kameran (varje gång du kopierat bilderna till datorn). Jag slänger alla minneskort där det varit minsta problem.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Formatera alltid i kameran (varje gång du kopierat bilderna till datorn). Jag slänger alla minneskort där det varit minsta problem.
jag bukar aldrig radera bilderna från minneskortet förrän jag först lagt in dom i datorn och sen gjort en säkerhetskopiering till en extern hårddisk. vill alltid ha bilderna på två ställen först innan jag raderar minneskortet.
 

PMD

Aktiv medlem
jag bukar aldrig radera bilderna från minneskortet förrän jag först lagt in dom i datorn och sen gjort en säkerhetskopiering till en extern hårddisk. vill alltid ha bilderna på två ställen först innan jag raderar minneskortet.
En bra strategi. (Eftersom jag också gör så. :)

Dubbla minneskortsplatser i kameran är nog lite overkill för de flesta. Anders tips om att alltid formatera ett kort när man har kopierat bilderna från kortet är bra. Då upptäcker man problem med kortet tidigt och minskar risken för att bilder inte ska fastna på kortet.

Anders strategi krockar lite med din och min, men man kan förstås få dem att samsas genom att alltid göra en säkerhetskopiering omedelbart efter att ha kopierat bilderna till datorn.
 

afe

Aktiv medlem
jag bukar aldrig radera bilderna från minneskortet förrän jag först lagt in dom i datorn och sen gjort en säkerhetskopiering till en extern hårddisk. vill alltid ha bilderna på två ställen först innan jag raderar minneskortet.
Det har du förstås helt rätt i - jag formaterar heller aldrig innan säkerhetskopia är gjord.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nu har jag använt samma kort igen. Utan att formatera och utan att radera dom gamla bilderna.

SAmma sak nu. När jag ska importera bilderna i lightroom så ska det ju komma upp previews. det står bara att det inte finns någon förhandsvisning på bilderna.

Går jag in i finder och öppnar mappen på minneskortet så syns bilderna, dock så visas en och samma bild på alla bilder om ni förstår vad jag menar. Det ser ut som jag har 307 likadana bilder på kortet.

I kameran visas bilderna som vanligt.

Det måste nästan vara kortet det är fel på eller?
 

martinot

Aktiv medlem
Dubbla minneskortsplatser i kameran är nog lite overkill för de flesta.
Det beror på vad man värderar sina foton relativt andra finesser och funktioner i kameran.

Detta fallet i tråden är ett typexempel som kunde undvikits med en kamera med dubbla minneskortsplatser, och om man använt två kort i den.

Kan förstå att man inte byter ut en annars väl fungerande kamera, men köper man nytt så tycker jag att det absolut bör vara en viktig parameter att ta med i den totala vågskålen.

Personligen så använder jag flera kameror som inte har det, men tycker det är dumt och fånigt att inte de flesta kameror och kamerahus har det (iaf. de något större som har plats för ett litet extra kort).
 

martinot

Aktiv medlem
Dubbla minneskortsplatser i kameran är nog lite overkill för de flesta.
Tycker *du* ja, Per.

Uttala dig inte å andras vägnar (som du själv brukar vara snabb att påpeka).

Det beror på vad man värderar sina foton relativt andra finesser och funktioner i kameran.

Detta fallet i tråden är ett typexempel som kunde undvikits med en kamera med dubbla minneskortsplatser, och om man använt två kort i den.

Kan förstå att man inte byter ut en annars väl fungerande kamera, men köper man nytt så tycker jag att det absolut bör vara en viktig parameter att ta med i den totala vågskålen.

Personligen så använder jag flera kameror som inte har det, men tycker det är dumt och fånigt att inte de flesta kameror och kamerahus har det (iaf. de något större som har plats för ett litet extra kort).
 
ANNONS