Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony och Fujifilm

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim88

Aktiv medlem
Gör en ny tråd här riktad åt folk som har två kamerasystem.

Är inne på att skaffa mig en Fujifilm X-t20 när den släpps. Vet inte riktigt varför jag behöver ha en till systememkamera men har läst /sett i princip allt om den nya fujin och är otroligt sugen ( fastnat i kamera träsket tror jag) på att införskaffa mig en apsc kamera.
Gillar att fuji har alla dessa snygga filter som Acros m.m.
Samt vore rätt skönt att bara fota i jpg och få till det bra, vilket jag har läst att Fujifilm är duktiga på (jpg direkt ur kameran)

Samt så är ju fujin grymt läcker.
Fotar nästan enbart i Raw format idag.
Har idag min trotjänare sony a7ii med zeiss 55 1.8, fe 50mm 2.8 macro samt 28-70 mm och är supernöjd.
Men trots detta så vill jag ha en till kamera och det fuji xt20 :)
Vet att det blir ju dyrare med två olika objektiv fattningar men hade tänkt att köra 23mm till fuji framöver.
Så till min fråga är det många hobby/entusiaster som kör med två olika system?
Är det värt pengarna?
Tänker inte köpa mig sony a6000 eller uppåt.

Ps: jag är ingen nybörjare, kan en del om fotografin ;)
 

PMD

Aktiv medlem
Många vet jag inte om det är, men åtminstone en. :)

Jag har sen över över 25 år ett Canon EOS-system och har samlat på mig en del objektiv under åren. Det använder jag ganska flitigt.

För 5-6 år sen skaffade jag en m4/3-kamera och har sen dess skaffat en del objektiv till den. Det systemet använder jag när jag vill bära lätt, t.ex. på lite längre resor.

Det är rätt stor skillnad i vikt och storlek mellan de här två systemen (speciellt när det gäller objektiven) så det känns motiverat för mig att ha ett extrasystem som är litet och smidigt när jag inte vill släpa på stora tunga grejer.

Skillnaden i storlek mellan Sony A-serien och Fuji X-serien är inte lika stor så någon jättefördel tror jag inte det blir viktmässigt med Fuji-kameran, trots att den har en mindre sensor.

Men det kan ju vara bara kul att fotografera med ytterligare en kamera också. Det är ju en hobby så man behöver inte fundera så mycket på nytta. Bara på om man har råd.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
En till, nästan.

Många vet jag inte om det är, men åtminstone en. :)

Jag har sen över över 25 år ett Canon EOS-system och har samlat på mig en del objektiv under åren. Det använder jag ganska flitigt.

För 5-6 år sen skaffade jag en m4/3-kamera och har sen dess skaffat en del objektiv till den. Det systemet använder jag när jag vill bära lätt, t.ex. på lite längre resor.

Det är rätt stor skillnad i vikt och storlek mellan de här två systemen (speciellt när det gäller objektiven) så det känns motiverat för mig att ha ett extrasystem som är litet och smidigt när jag inte vill släpa på stora tunga grejer.

Skillnaden i storlek mellan Sony A-serien och Fuji X-serien är inte lika stor så någon jättefördel tror jag inte det blir viktmässigt med Fuji-kameran, trots att den har en mindre sensor.

Men det kan ju vara bara kul att fotografera med ytterligare en kamera också. Det är ju en hobby så man behöver inte fundera så mycket på nytta. Bara på om man har råd.
25+ år med Canon som till sist blev en 5D mkII. Till den har jag ett tio-tal objektiv. Den blev dock tyngre o tyngre med åren så när Fuji XPRO-1 kom så köpte jag den direkt med 18, 35 och 60 mm objektiv. När XPRO-2 kom så log jag till på den.

Efter inköpet av Fujin har jag inte använt 5D mkII, främst pga av vikt och storlek. Den hade då fått vara med på vandringar i alperna och det ar ju inte optimalt.
JPEG-filerna direkt ur Fujin är fantastiskt bra, så jag slutade rätt snart att bry mig om RAW-filerna. Då hade jag testat min förmåga att få till bättre bilder med RAW-formatet och jämfört med JPEG-filerna och jag lyckades aldrig få till märkbart bättre bilder med RAW. Det beror troligen på bristande förmåga, låga krav kanske och inte de mest utmanande ljusförhållandena. Men nu är det väldigt skönt att strunta i RAW och bara köra med JPEG. Snabbt, okomplicerat tillräckligt bra för mig.

Du tar en risk när du köper Fuji. Dvs att den blir din ständiga följare och ditt stora system hamnar på hyllan. Det har jag sett att flera medlemmar upplevt.
 

r2d2

Aktiv medlem
Gör en ny tråd här riktad åt folk som har två kamerasystem.

Är inne på att skaffa mig en Fujifilm X-t20 när den släpps. Vet inte riktigt varför jag behöver ha en till systememkamera men har läst /sett i princip allt om den nya fujin och är otroligt sugen ( fastnat i kamera träsket tror jag) på att införskaffa mig en apsc kamera.
Gillar att fuji har alla dessa snygga filter som Acros m.m.
Samt vore rätt skönt att bara fota i jpg och få till det bra, vilket jag har läst att Fujifilm är duktiga på (jpg direkt ur kameran)

Samt så är ju fujin grymt läcker.
Fotar nästan enbart i Raw format idag.
Har idag min trotjänare sony a7ii med zeiss 55 1.8, fe 50mm 2.8 macro samt 28-70 mm och är supernöjd.
Men trots detta så vill jag ha en till kamera och det fuji xt20 :)
Vet att det blir ju dyrare med två olika objektiv fattningar men hade tänkt att köra 23mm till fuji framöver.
Så till min fråga är det många hobby/entusiaster som kör med två olika system?
Är det värt pengarna?
Tänker inte köpa mig sony a6000 eller uppåt.

Ps: jag är ingen nybörjare, kan en del om fotografin ;)
Låter som att du borde titta på x100f o, du tänkt ha en 23a på xt20. Du får väldigt mycket mer med x100f som tex leafshutter som gör att du kan blixtsynca med alla blixtrar även de som inte har HSS till 1/4000, inbygt 3stop ND filter, den digitala zoom funktionen ska inte heller glömmas bort då den ger motsvarande 50mm o 70mm på FF och är en fint proccesad/uppskalad RAW. Vill du sen ha ännu fler brännvider finns 3st konverters.. En fördel med ett hus du inte kan byta objektiv på är ju kanske även just det.. Du slipper spendera en förmögenhet på två fullgoda system:)
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag svarar på alla tre, tack för svaren :) det är kul att läsa om andra som kör med två system samt att jag fick bekräftat att jpg bilderna verkligen är bra :)
Nej som du skrev så är ju skillnaden mellan a7 och fuji inte så stor som tex fuji och canon.
Men det är ju en fantastisk hobby och jag har råd (inga barn än inte)
Ja absolut x100f är ju verkligen intressant, visste inte att man kunde köra med convertes och få fler brännvider. Men om jag nu i framtiden vill ha en bra telezoom så är väl x100f körd på den fronten?
 

Bengf

Aktiv medlem
Tycker mig se att det blir allt vanligare att även köpa till en mindre kamera, gärna då en APS-C modell av någon typ, och oftast om man äger en FF-kamera så vill många ha en smidigare variant att byta med. I och med att också äldre kameror fortfarande är bra så behåller man den under längre tid och kan kosta på sig flera kameror. Fuji ser ut att vara den mest populära här på fotosidorna, man har sällan sett så glada uppslupna ägare förut, intressant att flera verkar strunta i Raw när man provat en Fuji, Jpeg har tidigare varit ett skäms format som man inte pratat högt om.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Tycker mig se att det blir allt vanligare att även köpa till en mindre kamera, gärna då en APS-C modell av någon typ, och oftast om man äger en FF-kamera så vill många ha en smidigare variant att byta med. I och med att också äldre kameror fortfarande är bra så behåller man den under längre tid och kan kosta på sig flera kameror. Fuji ser ut att vara den mest populära här på fotosidorna, man har sällan sett så glada uppslupna ägare förut, intressant att flera verkar strunta i Raw när man provat en Fuji, Jpeg har tidigare varit ett skäms format som man inte pratat högt om.

Exakt det känns som många kör tvp system FF samt Aps-c.
Jag är lite inne på fuji av den anledningen att köra jpeg.
Eller fota i raw +jpeg sen konvertera direkt i kameran till jpeg.
Visst a7ii tar jättefina jpg bilder den med :)
Men suget...någon dragningskraft till Fujifilm som jag har fått
 

r2d2

Aktiv medlem
Jag svarar på alla tre, tack för svaren :) det är kul att läsa om andra som kör med två system samt att jag fick bekräftat att jpg bilderna verkligen är bra :)
Nej som du skrev så är ju skillnaden mellan a7 och fuji inte så stor som tex fuji och canon.
Men det är ju en fantastisk hobby och jag har råd (inga barn än inte)
Ja absolut x100f är ju verkligen intressant, visste inte att man kunde köra med convertes och få fler brännvider. Men om jag nu i framtiden vill ha en bra telezoom så är väl x100f körd på den fronten?
Ja mer tele än 70mm FF blir svårt.. Kanske o, man har på comvertern och sen även aplicerar den digotala zommen.. Set nån yputuber snacka om det men nja? Grejen är att x100f verkar vara så sjilt fantastisk (har inte fått min än..) och köper du en spn blir du kör och så vill du ha en xt2 eller xp2 senare :).

Ursäkta stavning.. Mobil.. Tjocka fingrar..
 

Joakim88

Aktiv medlem
Ja mer tele än 70mm FF blir svårt.. Kanske o, man har på comvertern och sen även aplicerar den digotala zommen.. Set nån yputuber snacka om det men nja? Grejen är att x100f verkar vara så sjilt fantastisk (har inte fått min än..) och köper du en spn blir du kör och så vill du ha en xt2 eller xp2 senare :).

Ursäkta stavning.. Mobil.. Tjocka fingrar..

Nä det är klart, läste Cyberphotos test /rec av x100f så visst den är intressant :)
Jo det är väl det köpsug efter köpsug.
Haha jag fattade ändå :)
 

martinot

Aktiv medlem
Så till min fråga är det många hobby/entusiaster som kör med två olika system?
Vet inte om jag kvalificerar, men jag kör tre olika system. :)

För FF/småbild så kör jag Nikon FF med FX-objektiv (motsvarar närmast din Sony FF-kamera med FE-objektiv).

För APS-C så kör jag Fuji X-hus med deras Fujinon XF-objektiv (och två Zeiss).

För minsta resesystem så kör jag Panasonic med m43-objektiv.

Är det värt pengarna?
För mig är det klart det. :)

(Kan inte svara för andra dock...)

Nu gillar jag, och kommer fortsätta med mina tre olika system (bra på olika saker), men skulle jag av någon anledning tvingas att välja ett enda system, så skulle det i mitt fall bli Fujis X-system.
 

Bengf

Aktiv medlem
Dom som har C/N-FF/FX som grund system med flera objektiv, allt är betalt och tillbehören fins i skåpen, APS-C kameran fins också redan som är bra vid fågel foto för sin 1,6/1,5 Crop, här sneglar man också efter 1 tum´s kompakterna som kan vara riktigt bra och några är också ganska så lätta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
25+ år med Canon som till sist blev en 5D mkII. Till den har jag ett tio-tal objektiv. Den blev dock tyngre o tyngre med åren så när Fuji XPRO-1 kom så köpte jag den direkt med 18, 35 och 60 mm objektiv. När XPRO-2 kom så log jag till på den.

Efter inköpet av Fujin har jag inte använt 5D mkII, främst pga av vikt och storlek. Den hade då fått vara med på vandringar i alperna och det ar ju inte optimalt.
JPEG-filerna direkt ur Fujin är fantastiskt bra, så jag slutade rätt snart att bry mig om RAW-filerna. Då hade jag testat min förmåga att få till bättre bilder med RAW-formatet och jämfört med JPEG-filerna och jag lyckades aldrig få till märkbart bättre bilder med RAW. Det beror troligen på bristande förmåga, låga krav kanske och inte de mest utmanande ljusförhållandena. Men nu är det väldigt skönt att strunta i RAW och bara köra med JPEG. Snabbt, okomplicerat tillräckligt bra för mig.

Du tar en risk när du köper Fuji. Dvs att den blir din ständiga följare och ditt stora system hamnar på hyllan. Det har jag sett att flera medlemmar upplevt.
Det där tycker jag är väldigt intressant skrivet. Jag kommer nog aldrig köpa någon Fuji men jag förstår verkligen att en del gör det. Tycker de bygger marknadens läckraste kamerahus. Ett JPEG är så bra att inbitna RAW-fotografer inser att RAW bara blir ett onödigt steg är stort. Grattis! Äntligen börjar vi komma dithän att RAW inte tillför så särskilt mycket mer. Det är en väntad utveckling.

Varför släpa på stora tjockkameror när resultaten rent tekniskt inte blir bättre? Vill man ha extra träning för musklerna så finna det ju gym.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Jag kommer nog köra med min a7 samt ett fujisystem antingen xt20 eller x100f.
Får säga till sambon att jag köpte en begagnad fuji för nån tusenlapp så blir hon inte "så" sur hehe :)
 

plenty1

Aktiv medlem
Byte från FF

Jag håller på att byta från fullformat till Fuji xpro2. Övergången har pågått ett par år men nu vill jag ha ett system och förhållandevis lätt att bära (beroende på antal linser).
Fuji levererar bra bilder.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det där tycker jag är väldigt intressant skrivet. Jag kommer nog aldrig köpa någon Fuji men jag förstår verkligen att en del gör det. Tycker de bygger marknadens läckraste kamerahus. Ett JPEG är så bra att inbitna RAW-fotografer inser att RAW bara blir ett onödigt steg är stort. Grattis! Äntligen börjar vi komma dithän att RAW inte tillför så särskilt mycket mer. Det är en väntad utveckling.

Varför släpa på stora tjockkameror när resultaten rent tekniskt inte blir bättre? Vill man ha extra träning för musklerna så finna det ju gym.
Jag vill bara förtydliga för Sven Blomquist varför jag aldrig skulle välja Fuji. Fuji bygger kamerahus som är helt belamrade med fast definierade elektromekaniska reglage i hög utsträckning och jag har svårt att se att det är helt optimalt alltid. Många är lyckliga över alla funktioner som redan finns utlagda på kamerans utsida och jag undrar mest vilka funktioner man avstått för att det saknas plats och flexibilitet.

Jag har ju varit där själv med KonicaMinoltas tjockkamera D7D år 2005. Nu är det 2017 och våra Sonykameror är så fulla med möjliga funktioner att vi omöjligt kan få plats med all styrning av dessa på utsidans knappar och reglage. Så varenda konfiguration kommer alltid att vara en kompromiss men fördelen är ju att den i alla fall kan göras. Nackdelen i jämförelse med en Fuji är att många säkert kommer känna att ett Fuji-hus är mer förståeligt i sitt grundutförande av fasta reglage och funktioner än ett Sony-hus.

Jag har väl helt enkelt accepterat att Sonys spegellösa hus är mer ren elektronik kompromiss än Fujis som istället har sin styrka i bättre ergonomi och säkert upplevs som roligare att fota med än mina Sony-hus. Man kan inte få allt för 50 spänn eller hur? :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan absolut se din poäng av fritt parameterstyrt, kontra rattar med fasta enskilda parametrar (som aldrig växlas eller byts ut).

Det har självklart både sina fördelar och nackdelar. Tycker själv att ibland så fungera den ena modellen bättre än den andra.

Sedan så är ju inte allt svart/vitt heller. Även Fujis kamerahus har ett par både fria parameterrattar och fria konfigurerbara knappar.

Det är främst att man har en dedikerad tidsratt (och en dedikerad exp.komp.ratt, vilket även många Sonykameror har) på Fuji.

Resten är relativt lika (bländarringen tar ju ingen extra plats då den sitter på objektiven): http://camerasize.com/compact/#656,652,703,487,ha,t
 
Senast ändrad:
ANNONS