Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gammal exponerad film

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har ett antal exponerade rullar Agfapan 100 S/V som legat i kylskåp i 35 år.
Är det någon mening med att framkalla dessa?
Har för mig att jag lämnade in en rulle av dessa för några år sedan som bara blev pannkaka. Hur länge kan man vänta med framkallning vid förvaring i kyla? Någon gräns?

Med vänlig hälsning Kent
 

Måns H

Aktiv medlem
Inte utan vidare

Jag har läst om riktigt gamla filmer som framkallats och sett intressanta bilder. Havrerad polarexpedition resp sänkt u-båt som hittats långt senare. Men då har någon som verkligen kunnat lagt ner väldigt mycket jobb på projektet. Lirka isär utan att skada, framkalla liten liten provbit för att hitta rätt osv osv allt i mörker.

Om man bara lämnar in blir det chansartat. Men det finns säkert nån här som vet mer.
 

markbe

Avslutat medlemskap
De torde gå att få framkallade till ett för åldern ok resultat men säker går det ju inte vara., Kodak HC-110 har jag för mig brukar rekommenderas som framkallare till gammal film, eller att man tillsätter något ämne (minns inte vilket just nu) för att motverka slöjning.

Andréexpeditionens plåtar är kanske ett av de mest extrema exemplen, fast kanske mer på grund av vilket skick de var i mer än åldern, på flera av filmerna var gelatinskitet i det närmaste upplöst och varven i rullen smetade in i varandra. De framkallades av John Hertzberg 1930, 33 år efter exponeringen vilket då torde ha varit någon form av rekord. Den framkallare Hertzberg valde att använda efter noggran utprovning på de oexponerade rullar som också hittats ska ha varit en sulfitfri pyrokatekinnatriumhydratframkallare.

Den generella rekommendationen är annars att framkalla film så snart som möjligt efter exponering, men det är ju inte alltid det blir så ;)
 

petwal

Aktiv medlem
Nu var det länge sedan jag testa men blev ändå förvånad hur "bra" det blev med +15 år gamla filmer som förvarats i vanlig rumstemperatur. Enda problemet var att de var mer bökiga att ladda i framkallningsspiralen efter så lång tid ihoprullade i en filmkassett.

Dock blev de ganska slöjade och jag borde kanske följt bifogad tråds anvisningar för att kompensera med längre framkallningstid men det gjorde jag inte. Noterade att Kodak Plus-X blev mycket bättre än Kodak Tri-X med samma datum. Denna Agfa film är väl ganska lik Plus-X vilket bådar gott tror jag.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=43813

/Peter
 

barabild

Aktiv medlem
När jag som 14 åring (1959) fick en bälgkamera av vår granne så satt det film i den. Det var en 120-film som var exponerad så när som ett par rutor. Kameran hade legat på hans oisolerade vind, och där vet man hur varmt det kan bli på sommaren samtidigt som det nästan fryser på vintern. Tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det var för sorts film.

Jag exponerade de sista rutorna och framkallade filmen. De rutor som var exponerade sedan tidigare blev användbara men väldigt tunna. Så jag borde ha framkallat dem längre än vad som var normalt. När jag gav de färdiga bilderna till grannen visade det sig att filmen hade suttit i kameran 20-25 år. De rutor som jag exponerade blev ingenting alls. Jag kunde skönja att det fanns en viss svärtning på några delar av negativen, men inget som var användbart.

Så troligen är det fullt möjligt att framkalla dem, men framkallningstipsen tidigare i tråden är befogade utifrån min begränsade erfarenhet. Jag såg ingen direkt slöjning vad jag minns, men å andra sidan så var jag nybörjare i mörkrummet så jag visste väl inte alltid vad det var som jag såg och vad jag inte såg.
 

ojanson

Aktiv medlem
För några år sedan kom jag över en gammal kamera på Tradera. Kameran var från trettio-talet, men det satt en film i som, skulle det senare visa sig, var från sent femtio-tal. Jag exponerade de sista rutorna och framkallade.

Du kan läsa hela historien här.
http://www.fotosidan.se/blogs/olles/verichrome-pan-eller-det-som-goms.htm

Verichrome Pan klarar lång lagring, men jag har inte provat Agfapan 100.
Rent allmänt tycker jag inte det finns någon anledning att inte prova att framkalla åtminstone några filmer, och se.
Du har inget att förlora, annat än framkallningskostnaden. :)
 

meromer

Aktiv medlem
Det går också att använda Kaliumbromid KBr för att avlägsna slöjan från gammal exponerad film. Har provat och det fungerar bra.
 
ANNONS