Annons

Surface Pro som dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Olidion

Medlem
Är i funderingar över val av ny dator. Jag har alltid haft stationär burk hemma, men känner att mitt arbetssätt har ändrats lite samt prestandan i bärbart inte är så illa längre. Jag började titta lite på Surface Pro 4 (Maxmodellen med Core i7 16GB) och tanken började gå att detta är ju faktiskt riktigt bra. Lägger man sedan till ”Surface-dockan” som man med en magnetisk kabel in slår om till stor skärm, tangentbord & mus så har ju faktisk en stationär station på ett kick. Detta tillsammans med ett NAS så har man även diskutrymme att lagra på.
Anledningen jag började kolla på Surface Pro var att jag vill åt det mobila samt ”penna på skärm”. Ritplatta är ett måste för mig, så jag har även sneglat på Wacom Mobile Studio men den är lite för smal i sin nisch.
Jag jobbar som grafiker så sitter framför skärmen hela dagarna, och skulle jag behöva mera datorkraft någon gång så kan jag lösa det på jobbet.
Det jag är ute efter är att jag rannsakat mig själv och insett att kunna vara mobil, att efter en dag på jobbet kunna sjunka ner i soffan och jobba med lite bilder, eller kunna editera ”on location” är viktigare än att kunna gå ”från jobbets skrivbord till hemmets skrivbord” bara för att få den där extra prestandan.

Så frågan är om någon här som kör Surface Pro 4 fullt ut? Orkar den med fotoeditering och lite videoeditering? Jag kör mestadels Capture One, Photoshop, After Effects och Premiere.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag använder Surface 4 sedan något år sedan tillbaka. Har modellen med I5 8GB. Använder den i stor utsträckning för jobb i LR och viss mån PS. Redigerar raw-filer från en Nikon D800 och de är ju inte speciellt små som bekant:)

LR är ju i sig självt ganska segt, men det rullar på förvånansvärt bra ändå. Skärmen är fantastiskt bra, men kanske lite för liten för mina åldrande ögon. Ansluter den därför allt som oftast till extern skärm, tangentbord och mus. Har ännu inte köpt dockan, men det är på gång. Med den får man ju också möjlighet att ansluta flera externa skärmar. Använder den för det mesta med tangentbordet anslutet, d v s som en "vanlig" PC, men den fungerar även utmärkt som "surfplatta" när man tar bort tangentbordet. Så jag är helnöjd med maskinen. Dessutom, bäst av allt, den levereras helt ren från bloatware, alltså alla skräpprogram och annat skit nya datorer brukar vara nerlusade med:)

Rykten säger att 5:an snart är på gång så det kan möjligen vara läge att vänta någon månad för att se vilka prestanda den får. 4:an lär väl också sjunka några tusenlappar i pris när det närmar sig lansering av en ny modell.
 

Olidion

Medlem
Tusen tack för bra svar! Ja det det kanske är läge att vänta någon månad på 5an, är inte panik just nu. Skönt att höra att RAW editering flyter på, vilket är viktigt.
Surface Book dök idag upp som förhandsbokning i Svenska butiker och kommer i slutet av månaden. Den är också intressant men ytterligare en prisklass. Så där tror jag nästan en maxad Pro för 20k är mera prisvärd en 8GB varianten av Book för samma summa.
 

AWid

Aktiv medlem
Kan väl bara lägga till att den är "kanon" som "ha i sängen dator":). Låg vikt, låg temperatur, tyst, flexibelt tangentbord (med bakbelysta tangenter) och ett jädrigt bra stöd på baksidan. Det finns en hel del tester och beskrivningar på youtube om du vill botanisera på egen hand.
 

Olidion

Medlem
Jag har botaniserat en hel del, men känns mer träffsäkert att fråga från personer som faktiskt har den i vardagen :)
 

afe

Aktiv medlem
Jag har en i5 8GB och den fungerar bra även om den förstås inte är lika snabb som min stationära med 32GB RAM. Jag tycker det är en mycket bra liten maskin :)
 

JanAlex

Medlem
Har även jag en i5 8Gb och instämmer med övriga kommentarer. Använt den sedan sommaren -16. Tänkt som en "resemaskin" och komplement till stationär. Efter tid har jag börjat tänka som trådskaparen, d.v.s. kan man klara sig enbart med denna lilla apparat? Har blivit mer och mer övertygad men graderade ändå upp mitt stationära paket till slut. Lite oklart varför men lagring och backup-strategier spelade in. Vill gärna veta var originalen finns och att allt backas upp och inte är ute och svänger omkring i osäkrat tillstånd. Rätt eller fel, så tänker jag. När det kommer till prestanda så är jag mer än nöjd. Lightroom och raw-filer funkar fint, i alla fall på resor där fokus mest ligger på att grovsålla, tagga och göra en första redigering. Eftersom jag inte helt litar på skärmen blir det ändå finlir på den stationära. Skärmen på Surface Pro är bra, nästan för bra. När bilderna kommer upp på den kalibrerade skärmen hemma är det inte riktigt samma "klipp" i dem. Nåja, det kan man leva med.
Du lurar på pennan. Har använt den en del men föredrar mus. Pennan i sig funkar rätt bra och är man van vid dessa verktyg är det nog inga problem. Jag tycker själva pennan skymmer det man ska pilla på, t.ex. knappar och reglage. Lös pekplatta passar mig bättre. Funktionen på pennan har jag inga dåliga upplevelser av. Någon gång har den lagt av eller "polvänt" d.v.s. funkar bara med suddsidan neråt mot skärmen.
På det hela taget, bra funktion, låg vikt, små mått och glider ner i ryggsäcken lätt som en plätt och hittills, peppar, peppar, har den alltid startat och varit snäll.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att det är gränsfall.... det blir segt. Det funkar väl när man är på språng och inte har något annat val.
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att det är gränsfall.... det blir segt. Det funkar väl när man är på språng och inte har något annat val.
Vilken Surface har du använt då? Jag tycker det fungerar bra så länge man inte har stora kataloger i LR (men det har man ju inte på en bärbar ändå).
 

Olidion

Medlem
Det verkar som de flesta kört på i5 med 8GB. Så jag får räkna in lite extra klipp i i7 och 16GB.
Vad jag märkt av många recensioner jag läst är att det är en vattendelare. Många skriver att det flyter fint och går alldeles utmärkt att jobba på, men sen samtidigt att det är ett bra komplement till sin stationära. Eller att i början av recensionen skriva att den leverar kanonbra utan problem, men sen senare att den går inte att mäta med en "riktig dator".
Det är här jag är lite "förvirrad ", för om den är som recensioner skriver att den flyter felfritt, varför då inte köra på den fullt ut? Varför envisas med att ha den som ett komplement. Är trots allt en maskin för 20k, vilket prismässigt mäter sig med en mycket bra stationär dator. Eller är det att så enkelt att det ligger så djupt rotat att en så tunn maskin inte kan prestera vettigt... "Det ska vara stora maskiner som väsnas om det är kraftfullt "?
Denna tråden är toppen då jag får lite vardagsvar och inte genomarbetade recensioner :)
 

JanAlex

Medlem
Det verkar som de flesta kört på i5 med 8GB. Så jag får räkna in lite extra klipp i i7 och 16GB.
Vad jag märkt av många recensioner jag läst är att det är en vattendelare. Många skriver att det flyter fint och går alldeles utmärkt att jobba på, men sen samtidigt att det är ett bra komplement till sin stationära. Eller att i början av recensionen skriva att den leverar kanonbra utan problem, men sen senare att den går inte att mäta med en "riktig dator".
Det är här jag är lite "förvirrad ", för om den är som recensioner skriver att den flyter felfritt, varför då inte köra på den fullt ut? Varför envisas med att ha den som ett komplement. Är trots allt en maskin för 20k, vilket prismässigt mäter sig med en mycket bra stationär dator. Eller är det att så enkelt att det ligger så djupt rotat att en så tunn maskin inte kan prestera vettigt... "Det ska vara stora maskiner som väsnas om det är kraftfullt "?
Denna tråden är toppen då jag får lite vardagsvar och inte genomarbetade recensioner :)
Det kan nog ligga en del i tänket "Det ska vara stora maskiner som väsnas om det är kraftfullt ". Inte ens fotografer är särskilt rationella. Dock har jag uppfattat att t.ex en i5 för mobil maskin och för desktop inte är riktigt samma processor. Det skiljer i antalet kärnor. Vad det har för betydelse egentligen vet inte jag men kanske det är en anledning till att flera till slut lutar sig mot desktop-lösning. Du vill satsa på toppmodellen, den kommer säkert att rulla på ordentligt. Du får mycket mobilitet och kraft för pengarna. Jag tror det slår en ännu vassare desktop. Det handlar nog mest om hur man tänker om det.
 

AWid

Aktiv medlem
.........
Det är här jag är lite "förvirrad ", för om den är som recensioner skriver att den flyter felfritt, varför då inte köra på den fullt ut? Varför envisas med att ha den som ett komplement. Är trots allt en maskin för 20k, vilket prismässigt mäter sig med en mycket bra stationär dator. Eller är det att så enkelt att det ligger så djupt rotat att en så tunn maskin inte kan prestera vettigt... "Det ska vara stora maskiner som väsnas om det är kraftfullt "?
Denna tråden är toppen då jag får lite vardagsvar och inte genomarbetade recensioner :)
Jag använder min Surface "fullt ut" för bildredigering som jag beskrivit tidigare i tråden. Har ingen stationär, men däremot ytterligare en bärbar med I7-prosessor och 8 GB minne som är några år gammal. Använder även den med LR och PS, men den är snäppet långsammare och har sämre skärm än min Surface 4.

I7 eller I5-prosessor spelar nog ingen roll för prestandan. Men däremot är naturligtvis 16 GB bättre än 8 GB om man jobbar med många och stora bildfiler. Kan väl också lägga till, som kommentar till ett tidigare inlägg, att det går alldeles utmärkt att profilera skärmen, (t ex med en Spyder 4 som jag själv har).
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Jag har en Microsoft Surface Pro 3, i7 med 8GB ram och 256GB SSD som jag har kört som min primära dator de senaste tre åren. Den går fint att göra allt på förutom att spela tunga krävande spel.

RAW redigering är inga problem, videoredigering i 1080p likaså. Med sina 800 gram och samma tjocklek ihopfälld som en dagstidning slinker den snabbt och lätt ned i alla kameraväskor när man ska jobba ute i fält. Displayen är dessutom underbar i färgerna. Då ska ju 4:an vara ännu bättre än min gamla 3:a så det lär nog vara ett fint köp. :)

/ Magnus
 

Olidion

Medlem
Det kan nog ligga en del i tänket "Det ska vara stora maskiner som väsnas om det är kraftfullt ". Inte ens fotografer är särskilt rationella. Dock har jag uppfattat att t.ex en i5 för mobil maskin och för desktop inte är riktigt samma processor. Det skiljer i antalet kärnor. Vad det har för betydelse egentligen vet inte jag men kanske det är en anledning till att flera till slut lutar sig mot desktop-lösning. Du vill satsa på toppmodellen, den kommer säkert att rulla på ordentligt. Du får mycket mobilitet och kraft för pengarna. Jag tror det slår en ännu vassare desktop. Det handlar nog mest om hur man tänker om det.
Ja du har helt rätt i att arkitekturen på laptops och desktop är ju olika och där vinner såklart desktop. Man kan som du säger inte rakt av jämföra dem. Men känslan är att den skillnaden är inte alls lika stor idag som för 4-5 år sedan, det blir mera marginell skillnad nu. Sen är ju valet om man kan vill leva med den marginella skillnaden till fördel för mobilitet.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Vilken Surface har du använt då? Jag tycker det fungerar bra så länge man inte har stora kataloger i LR (men det har man ju inte på en bärbar ändå).
Jag tänker att det fungerar bra när man är iväg, jag har ingen surface, jag har laptop, men det är nog mer kräm i den, inte mindre i alla fall. Jag är småsugen på Surface 5, men det ersätter ju inte min stationära dator med kalibrerad Eizo och rejält med kraft under huven.

Det beror ju också på vad man ska göra. Frågan gällde även redigera film. Det kräver rejält med kräm, men också lite beroende på vad man ska göra med filmen. Så det går inte heller att ge ett tydligt svar på om det funkar med en Surface eller inte.
 

Olidion

Medlem
Jag tänker att det fungerar bra när man är iväg, jag har ingen surface, jag har laptop, men det är nog mer kräm i den, inte mindre i alla fall. Jag är småsugen på Surface 5, men det ersätter ju inte min stationära dator med kalibrerad Eizo och rejält med kraft under huven.

Det beror ju också på vad man ska göra. Frågan gällde även redigera film. Det kräver rejält med kräm, men också lite beroende på vad man ska göra med filmen. Så det går inte heller att ge ett tydligt svar på om det funkar med en Surface eller inte.
En kalibrerad Eizo kan man fortfarande ha, jag hade iaf tänkt mig att köra med skärm, tangentbord och mus som en stationär docka när jag behöver oavsett om det blir en Surface eller något annat.

Att redigera längre "film" kommer den säkert få jobba hårt med, så där har du en poäng. I mitt fall handlar det sällan om längre än 10 minuter.
 

horvendile

Aktiv medlem
Kom ihåg att en i5/i7 i en Surface är tvåkärnig, medan en i5/i7 avsedd för stationära datorer är fyrkärnig. Den senare är förmodligen också klockad högre. Det är skillnader som kommer märkas när man börjar brottas med större mängder raw-data.

Det betyder inte att en Surface inte kan räcka, men man kommer inte ifrån kompromissen med prestandan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kom ihåg att en i5/i7 i en Surface är tvåkärnig, medan en i5/i7 avsedd för stationära datorer är fyrkärnig. Den senare är förmodligen också klockad högre. Det är skillnader som kommer märkas när man börjar brottas med större mängder raw-data.

Det betyder inte att en Surface inte kan räcka, men man kommer inte ifrån kompromissen med prestandan.
Dessutom klarar inte dessa tunna datorer av kylning då processorn körs på högvarv så GHz måste strypas efter kortare tid i en tunn bätbar jf med en stationär med mer plats för kylning.
 

qzrjohan

Ny medlem
Hej,

Jag har haft både Surface Pro3 och Surface Pro4. Båda med i5 och 8gb RAM. När jag nyligen bytte från en Nikon D7000-kamera till Fuji X-T2 kände jag att min Surface Pro3 inte orkade med RAW-filerna i Lightroom längre. Jag tycker också skärmen är för liten för att sitta och jobba länge vid, med just fotoredigering. SP3 var privat och SP4 har jag haft i jobbet.

Surface Pro4 har modernare arkitektur än Pro3. Den har även fler touch points på skärmen, bättre penna och bättre tangentbord (framförallt touch pad).

Jag har även använt mig av Surface Pro Dock till Surface Pro4. Den är väldigt trevlig. Dock uppelver jag att den får slita lite med en 4k-skärm vilket jag hade. Det känns som grafikkortet går på högtryck då.

Som arbetsdator är den utmärkt och som ritplatta likaså. Begränsningen ligger i min mening i att CPU är för långsam när det kommer till import av större antal bilder inklusive att bygga previews etc. Jag har i mitt boende svårt att hitta plats för en extern större skärm.

När jag summerade mina behov av större skärm och mer kraft, men begränsningen att behöva flytta bort datorn när jag ej jobbar med den föll mitt val på en kraftfull spel-laptop. Då fick jag bra grafikkort (för hårdvaruaccellering i Lightroom), mer minne och en kraftigare arkitektur av CPU (quad core).

Dock är den inte lika mobil som en surface, men jag sitter mest hemma.

Jag tycker du definitivt ska satsa på i7 16gb om du väljer SP4. Då blir du säkert nöjd.

MVH
Johan
 

larjo

Aktiv medlem
Jag skaffade en SP4 i5 8GB i julas för år utomlands på jobb och inte får installera LR på jobbdatorn. Har en kraftig PC hemma. Jämför man importen så tar den mycket längre tid på SP4an helst om man har en preset vid importen. Vet inte om jag har det snabbaste minneskortet. Får kolla upp detta när det är dags att byta till ett större. Har ett 128GB kort nu där LR filerna huserar.
Skärmen är bra. Men med många pixlar på liten yta så ligger jag oftast på 150% "förstoring". Ibland när jag kör LR så kör jag på 125% för att få plats men en större bild. Men då blir texten lite liten för mina ögon. Vid slösurf kör jag helst på 175%.
Har inte riktigt blivit kompis med pennan. Tycker mest är spetsen är i vägen på det man ska peka på. Har Wacomen hemma så jag använder mest musen och tangentbordet.
Att surfa i soffan tycker jag den är lite för tung, Då jämför jag med min gamla Xperia Tablet Z som är himla smidig.
Jag kommer nog att falla tillbaka till min PC när jag kommer hem. Men som resedator är den himla smidig.
/Lars
 
ANNONS