Annons

Surface Pro som dator

Produkter
(logga in för att koppla)

Olidion

Medlem
Är i funderingar över val av ny dator. Jag har alltid haft stationär burk hemma, men känner att mitt arbetssätt har ändrats lite samt prestandan i bärbart inte är så illa längre. Jag började titta lite på Surface Pro 4 (Maxmodellen med Core i7 16GB) och tanken började gå att detta är ju faktiskt riktigt bra. Lägger man sedan till ”Surface-dockan” som man med en magnetisk kabel in slår om till stor skärm, tangentbord & mus så har ju faktisk en stationär station på ett kick. Detta tillsammans med ett NAS så har man även diskutrymme att lagra på.
Anledningen jag började kolla på Surface Pro var att jag vill åt det mobila samt ”penna på skärm”. Ritplatta är ett måste för mig, så jag har även sneglat på Wacom Mobile Studio men den är lite för smal i sin nisch.
Jag jobbar som grafiker så sitter framför skärmen hela dagarna, och skulle jag behöva mera datorkraft någon gång så kan jag lösa det på jobbet.
Det jag är ute efter är att jag rannsakat mig själv och insett att kunna vara mobil, att efter en dag på jobbet kunna sjunka ner i soffan och jobba med lite bilder, eller kunna editera ”on location” är viktigare än att kunna gå ”från jobbets skrivbord till hemmets skrivbord” bara för att få den där extra prestandan.

Så frågan är om någon här som kör Surface Pro 4 fullt ut? Orkar den med fotoeditering och lite videoeditering? Jag kör mestadels Capture One, Photoshop, After Effects och Premiere.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag använder Surface 4 sedan något år sedan tillbaka. Har modellen med I5 8GB. Använder den i stor utsträckning för jobb i LR och viss mån PS. Redigerar raw-filer från en Nikon D800 och de är ju inte speciellt små som bekant:)