Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Henning73

Ny medlem
Hej .

Funderar på att köpa våran första systemkamera till familjen.

har en budget på mellan 4000-5000, Misstänker att det mest kommer bli vardagsbilder och naturbilder , skulle någon av dessa fungera som nybörjarkamera och i så fall vilken är att rekommendera.

https://www.komplett.se/product/887526/foto-video/foto/digital-spegelreflex/kamera/nikon-d3300-maf-p-dx-nikkor-18-55mm-vr#


https://www.dustinhome.se/product/5010926190/eos-1300d-ef-s-18-5535-56-is-ii?ssel=false&LGWCODE=5010926190;89813;5443&gclid=CMzJutG77dICFQrGsgod4RsIig






Mvh/Johan
 

Ljushaffaren

Aktiv medlem
Då jag inte har känt och klämt särskilt mycket på Canons utbud kan jag inte direkt uttala mig om den. Däremot har jag för mig att bildkvalitén ska vara bättre på Nikons instegskameror. Med det sagt levererar båda tillräckligt bra bildkvalité för att det ska vara en sekundär faktor. Titta hellre på ergonomi, menysystem och eventuellt objektivutbud.

Jag har en kompis som nyligen har fått en D5300, som i mångt och mycket är samma kamera som D3300 (D5300 har en vridbar skärm och kanske ytterligare någon finess).

Har du möjlighet att klämma och känna på kamerorna innan du bestämmer dig, kan det vara värt mycket.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Visst kan de fungera som nybörjarkameror, men paradoxalt nog är ofta dessa så kallade instegsmodeller svårare att använda än de mer "avancerade" modellerna. Anledningen är att man på de enklare modellerna prioriterat lågt pris snarare än enkel användning. Detta innebär att ofta använda funktioner blir gömda i menyer där de är svårare att komma ihåg än om de sköts med riktiga fysiska reglage. Man sparar in på sökarna så att de inte är lika ljusstarka och lätta att avgöra var skärpan ligger och kanske inte visar hela bilden som fångas av sensorn.

Skulle istället föreslå att du med tanke på din budget få mer för pengarna om du köper något begaganet som t.ex. en gammal Nikon D7000 som har alla reglage på rätt ställen. Visserligen är sensorn aningen gammal men bör fortfarande fungera utmärkt för de flesta situationer du beskriver.
 

Brix

Aktiv medlem
Det spelar egentligen inte så stor roll vilket kamerahus du kör på, gå och känn på lite kameror och välj den som ligger bäst i handen. Sen om du lär dig använda den och utvecklas så kommer du antagligen vilja köpa nya och bättre objektiv osv.

Men om du enbart kommer köra på auto-läget och mest ta "vardagsbilder" så skulle du ju egentligen kunna köpa en bra kompaktkamera istället.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej .

Funderar på att köpa våran första systemkamera till familjen.

har en budget på mellan 4000-5000, Misstänker att det mest kommer bli vardagsbilder och naturbilder , skulle någon av dessa fungera som nybörjarkamera och i så fall vilken är att rekommendera.

https://www.komplett.se/product/887526/foto-video/foto/digital-spegelreflex/kamera/nikon-d3300-maf-p-dx-nikkor-18-55mm-vr#


https://www.dustinhome.se/product/5010926190/eos-1300d-ef-s-18-5535-56-is-ii?ssel=false&LGWCODE=5010926190;89813;5443&gclid=CMzJutG77dICFQrGsgod4RsIig






Mvh/Johan

Hej !

Du blir nöjd med vilket av ovan du väljer, men det känns som om
"Bäst före datumet" närmar sej väldigt fort för spegelreflexer.

Förmodligen kommer spegelreflexer alltid att sitta på topplatserna för
AF-prestanda, men spegellösa blir tillräckligt bra även för sportfoto mm
närmar sej.

--------------------------------------------

Tänj ev något lite på din budget och titta på spegelfria system, gärna m4/3 för
att få en så kompakt lösning som möjligt.

Tänk på att objektivstorleken följer sensorstorleken, och att bra objektiv i regel lever längre än kamerahuset.

//MW
 

Ventures

Aktiv medlem
Mitt råd är att skaffa en billig begagnad kamera eller låna av någon snäll kompis om man inte vet hur intresserad man kommer att vara eftersom ett nytt kamerahus snabbt rasar i värde, även om man inte använder det. Om man sedan tycker foto är roligt vet man snart vad man saknar och kan skaffa det. Nytt eller begagnat. Ska man bara ta sporadiska bilder är en kompaktkamera långt mera praktisk. För de flesta duger t.o.m mobilens bilder. Detta sett ur snåljåpens perspektiv. :)
 
ANNONS